Jeg leter etter flere opplysninger om hans kone og etterkommere. Kan noen hjelpe meg ? I Inderøyboka står det at etterlot seg 6 barn, men jeg står fast.
Nils Andersen Gausen eller Lyngstad født, ca 1635 i Inderøy, Nord-Trøndelag . Han døde, 1699 i Inderøy, Nord-Trøndelag .
Han var bondelensmann i Inderøy ca 1875 og bodde på gården Gausen vestre gnr.74 i Inderøy I 1689 fikk han bruksrett på ødegårdengården Lyngstad gnr 67, Inderøy . Han ble fri for landskyld i 3 år mot å føre ødegården i hevd og bruk og å bygge opp husa
Biografi
Nils bodde en tid på Gausen, i 1687 er det tingvitne på at gården var øde. Gården blir brukt på årmål mot å betale en større eller mindre part av skattene som blir fastsatt på tinget.
Nils Andersen Gausen var bondelensmann i Inderøy rundt 1680 Så vidt en kan forstå slutta han i 1690 - da ble han avsatt.
Justis protokollen for 24. ja. 1690 viser at han hadde vært i slagsmål med Lars Asbjørnson Hiule (Juggel) en kveld de hadde vore sammen på Hjulstad.
Det var lensmannen som angrep, han reiv Lars ned av hesten og for "ublidt" med han. De ble begge dømt til bøter: Anders fikk 9 lodd sølv og Lars 3 lodd. "Lensmannen fikk dessuten pålegg om å holde seg fra ufred".
Han var nok en "drabelig lensmann", stri og "hardbalen" En gang før hadde han skamslege drengen sin.
Lyngstad var øde da Nils fikk bruksrett på en part av gården. Gjelden ble slettet, men betingelsen var at Nils skulle forbedre gården og bygningene. Etter 3 år skulle han igjen betale alle utgiftene. Det var vanskelig for bøndene på denne tiden og tingbøkene viser at Nils ikke klarte seg på Lyngstad.
I 1695 var det tinglest at "Nils er forarmet og kornet er frosset " og i 1696 er det også tinglest at " Nils er forarmet. Den 25 jan 1697 var han innstemt på tinget for at han ikke hadde betalt landskyld 93, 94, 95, 96 aarlig 2 Rdr, Han, er Kongens bonde, og vedgår å være skyldig for 2 år,de tidligere årene har han på grunn av sin dårlige tilstand vært benådet med med tingsvitne mot å betale.
I skifte etter han mellom kona Mali Olsdatter og hennes 6 barn ser en at formuen er vurdert til 30 rdlr. og 6 skl. men når gjelden er trukket fra er det bare 1 ort igjen i boet. Det ble derfor ikke noe igjen å skifte
Barn av Nils Andersen Gausen og Mali Olsdatter Lyngstad
1. Ole Nilsen Lyngstad 11 , Født: Inderøy, Nord-Trøndelag, kal 1677, Død: Inderøy, Nord-Trøndelag, 16 jun 1766
2. Anne Nilsdatter Lyngstad 12 , Født: Inderøy, Nord-Trøndelag, kal 1686, Død: Inderøy, Nord-Trøndelag, 1 okt 1768
3. Ole Nilsen Jr Lyngstad 13 , Født: Inderøy, Nord-Trøndelag, ca 1687, Død: Inderøy, Nord-Trøndelag, ca 1703
Parforhold: Mali Olsdatter Lyngstad 1-1
Hun ble født, ca 1646 i Inderøy, Nord-Trøndelag . Hun døde, ca 1710 i Inderøy, Nord-Trøndelag . Hun var datter av Ole og Unknown.
Hun var kjent under navnet ;Mali;Olsdatter;Gausen; 1689. Folketelling 1701 : Enken er driver på ødegården Lyngstad gnr 67 bnr 1og 2, Sakshaug sogn, Inderøy . Bosted, 1704 Som enke bodde hun hos hos sønnen Ole på gården Gausen vestre gnr.74 bnr 1, Sakshaug sogn, Inderøy .
Biografi
Mali er nevnt i skiftet etter mannen i 1699. Etter hun ble enke førte sønnen Olle Nilsen Gausa en sak for henne i Inderøy tingrett i 1704. Der han krevde at hun fikk tilbakebetalt de utgiftene hun hadde betalt for gården for den halve soldatlegd som var påbudt av kongen. Det var de nye oppsitterne på gården som skulle betale dette. Det ble avsagt følgende :
"Effterdj Olle Gousens broder Olle den yngre, war Soldat, och for ulychet paa Søen, har for sømt at søge det hannem af sit legd, da gaardene laae øde, tilforn och den tid Kongl. May:st foeget afgangne Niels Knudtzen, shulle were ansuarlig for, bør de hafue shade for hiemgield, for de 2de sidste aar Soldaten Oluf lefde, bør opsidderne were Enchen Malj Gousen ansuarlig for huis udgifft til Soldaten war paa budet, som hun er tildømt at suare lensmanden."
Niels Andersen Gausen /Lyngstad bondelensmann d. 1699 Inderø
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
- Ingvild Alme
- Sted: ULSTEINVIK
Re: Niels Andersen Gausen /Lyngstad bondelensmann d. 1699 In
I skiftet etter Nils står alle 6 barna nevnt:
Anno 1699 den 13 Julij blef holdet arveshiffte paa Lyngstad paa Inderøen Kongl. May:ts gaard som hafr udj nogle aar legget øde, och weret brugt for en wisse afgifft, af den afdøde Niels Andersen, Imellom hans effterlatte Enche Malj Olsdaatter paa den eene, och deris fellis børn, Anders Nielsen Berg, Olle Nielsen nu Dragon, Peder Nielsen Neder Herstad, Olle Nielsen den yngre = 24 aar gammel, Berit Nielsdaatter 18 aar och Anne Nielsdaatter 11 aar Paa den anden side, ofrverende wurderings mend, bøygde lensmand Clemed Dahl, Peder Saxor och Hans Saxor.
I 1701 er Anders på Herstad, 45 år gammel, med sønnen Ole på 3 år. Peder er på Nedre Herstad, og har sønnene Anders på 3 år og Lars på 1,5 år.
I hele Inderøy fogderi finner jeg kun en Nils Andersen i 1666. Han er 12 år gammel og sønn av Anders Jonsen Kjeldaas (60), og har brødrene Jens på 7 og Morten på 18.
Anno 1699 den 13 Julij blef holdet arveshiffte paa Lyngstad paa Inderøen Kongl. May:ts gaard som hafr udj nogle aar legget øde, och weret brugt for en wisse afgifft, af den afdøde Niels Andersen, Imellom hans effterlatte Enche Malj Olsdaatter paa den eene, och deris fellis børn, Anders Nielsen Berg, Olle Nielsen nu Dragon, Peder Nielsen Neder Herstad, Olle Nielsen den yngre = 24 aar gammel, Berit Nielsdaatter 18 aar och Anne Nielsdaatter 11 aar Paa den anden side, ofrverende wurderings mend, bøygde lensmand Clemed Dahl, Peder Saxor och Hans Saxor.
I 1701 er Anders på Herstad, 45 år gammel, med sønnen Ole på 3 år. Peder er på Nedre Herstad, og har sønnene Anders på 3 år og Lars på 1,5 år.
I hele Inderøy fogderi finner jeg kun en Nils Andersen i 1666. Han er 12 år gammel og sønn av Anders Jonsen Kjeldaas (60), og har brødrene Jens på 7 og Morten på 18.
-Dette var interessant lesing.
Jeg lurer på å ha hørt at Gauen-navnet kommer opprinnelig fra Frankrike? Hvem var da så disse?
Jeg lurer på å ha hørt at Gauen-navnet kommer opprinnelig fra Frankrike? Hvem var da så disse?
Andre,
Det er minst 3 veldig gamle Gausa/Gausen garder på Inderøy og i følge Inderøyboka mener Rygh at navnet må ha sammenheng med et elvenavn Gaus/Gausa som kommer fra gjosa, dvs "strøyme med stor fart". Så det er nok ingen fransk innflytele her.
Ingvild.
Nils Andersen er en av mine aner, gjennom hans datter Anne, men jeg har ikke funnet ut mere enn du har. Har du kommet noe lengre siden 2004?
Det er minst 3 veldig gamle Gausa/Gausen garder på Inderøy og i følge Inderøyboka mener Rygh at navnet må ha sammenheng med et elvenavn Gaus/Gausa som kommer fra gjosa, dvs "strøyme med stor fart". Så det er nok ingen fransk innflytele her.
Ingvild.
Nils Andersen er en av mine aner, gjennom hans datter Anne, men jeg har ikke funnet ut mere enn du har. Har du kommet noe lengre siden 2004?
Ifølge et skifte på Sakshaugberg 1766 etter Lars Andersen går det frem at han hadde en bror Ole Andersen Lyngstad.
Kan Lars og Ole være etterkommere etter ovennevnte og kanskje sønn av Anders på 3 år som Sissil nevner i sitt innlegg?
V.h.
Odd Annar
Kan Lars og Ole være etterkommere etter ovennevnte og kanskje sønn av Anders på 3 år som Sissil nevner i sitt innlegg?
V.h.
Odd Annar
Hei.
Vet man hvem foreldrene til Nils Andersen Gausen/Lyngstad og hans kone Mali Olsdatter var.
V.h.
Odd Annar
Vet man hvem foreldrene til Nils Andersen Gausen/Lyngstad og hans kone Mali Olsdatter var.
V.h.
Odd Annar
http://hjulstad.com/slekt/Hjulstad-boka ... nderoy.pdf
etterkommera videre: Monsen-slekta
og Ættlingar etter Ole Og Malla Hjulstad...sistnevnte ligger på nettet
etterkommera videre: Monsen-slekta
og Ættlingar etter Ole Og Malla Hjulstad...sistnevnte ligger på nettet