Goetze i Sparbu

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Tom-Stian Lenningsvik

Re: Goetze i Sparbu

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 29. april 2006 kl. 14.56

Hei!

I min slekt kommer jeg over en mann ved navn Aage Petersen Goetze, født ca 1725. Han gifter seg i Bakke kirke med Anne Halvorsdatter, datter av Stallmester Halvor Jonsøn i Orkdal. Aage Petersen Goetze skal være sønn av kavalerimajor Hans Peter Goetze bosatt Sparbu. Hans Peter giftet seg første gang i Vordingborg, Prestø, Danmark med Elisabeth Christiane Kinch(mor til Aage?), og andre gang giftet han seg med Anna Elsebe Angell. Dette er hva jeg har av opplysninger om denne familien. Lurer derfor om noen har mer opplysninger om både Aage Petersen Goetze, og Anne Halvorsdatter og deres aner?

Mvh
Tom-Stian Lenningsvik

Arild Sollie
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Arild Sollie » 6. mai 2006 kl. 23.37

Hei!

I boka "Lexviken" no 1, av Johannes Hagen og Per J. Tømmeraas, utkom 1996, er det litt omtale av dette tema.

Siden du jo har mange aner fra Leksvika kan jeg absolutt anbefale både denne boka og boka "Lexviken" no 2, av Per J. Tønmmeraas, utkom 2001.

Mvh.
Arild Sollie

Tom-Stian Lenningsvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 10. juni 2006 kl. 15.42

Hei!

Takk for tipset Arild. Har gått gjennom disse to bøkene og fant en del interessante ting.

Mvh
Tom-Stian Lenningsvik

20771
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av 20771 » 29. oktober 2006 kl. 22.19

Hans Peter Goetze var sønn til Peter Goetze, min tipptipptipptipptippoldefar. En etterkommer etter Aage Petersen Goetze er min mormor Ingeborg (1866 - 1948). Hun finner du på bildet s. 57 i Lexviken nr.1. I note 118 i boka finner du omtalt en slektsbok "Genalogisk historie over familien Goetze". Den har jeg litt lyst til å skanne inn, også til redigerbar tekst for slektsgranskere. Men kanskje andre har den elektronisk eller vil være med på en skannedugnad. Bare si fra til meg.

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 30. oktober 2006 kl. 19.36

Hei

Jeg ville være forsiktig med å scanne inn denne boka og bruke den som "sannhetsvitne" om Goetze-slekta. Med forbehold om at dette er den boken jeg tenker på, så er det nok en del feil i den, og en av de vesentligste feil er at Aage skal ha vært sønn av Hans Peter Goetze.

Kjører Aage var nemlig sønn av en Peder Jonsen som bodde på gården Langås i Sparbu. Her er det gjort en god del research og graving, og det er personer som har mye bedre oversikt over denne slekta enn det jeg har.

Jeg ønsker bare å henstille til forsiktighet når det gjelder å spre de opplysningene som er i den nevnte slektsboka.

Mvh
Krister Olsen

20771

Legg inn av 20771 » 31. oktober 2006 kl. 15.09

Ja vel, jeg må visst erstatte 2 majorer med en bonde i mitt anetre, og håpe at jeg får beholde kjører Aage. Håper at utført "research og graving" med kilder blitt tatt vare på. Og jeg er interessert i tilgang til dette.

20771

Legg inn av 20771 » 31. oktober 2006 kl. 15.24

Ja vel, jeg må visst erstatte 2 majorer med en bonde i mitt anetre, og håpe at jeg får beholde kjører Aage. Håper at utført "research og graving" med kilder blitt tatt vare på. Og jeg er interessert i tilgang til dette.

Arild Sollie
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Arild Sollie » 11. november 2006 kl. 23.51

Hei Krister.

Jeg er interessert i å få korrigert opp feil i min database. Kan du legge ut info om Åge sine aner, samt litt mer konkret om hvorfor dette er "rett"?

Mvh.
Arild Sollie

Tom-Stian Lenningsvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 12. november 2006 kl. 6.01

Hei!

Veldig interessant å se at det har kommet ny informasjon om denne slekten. Vil gjerne vite hvem som var "opphavet" til Aage. Lurer veldig på hvorfor denne "myten" om at Aage var sønn av Hans Peter Goetze har oppstått?

Mvh
Tom-Stian

Alex Otto Bjørneboe Fredsvik
Sted: FURNES

Legg inn av Alex Otto Bjørneboe Fredsvik » 14. november 2006 kl. 21.28

Hm, dette var nye opplysninger for meg og. Jeg tilhører den danske gren av denne familien, det vil si etterkommer etter Isak Bjørnebo.
Hvis opplysningene om at familene ikke stammer fra Hans Peter Goetze (Gøttsche)så vil jo også hele familiehistorien fra de tidligste tider i sydtyskland smuldre opp. Følger utviklingen med stor interesse!

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 18. november 2006 kl. 15.28

Hei

Jeg har ikke glemt dette, men jeg venter på tilbakemelding fra noen som har jobbet i årevis med denne slekta.

Selv har jeg liten oversikt over dette folket.

Krister

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»