Olaus og Beret fra Verdal og Levanger.

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Tom-Stian Lenningsvik

Re: Olaus og Beret fra Verdal og Levanger.

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 10. oktober 2006 kl. 19.45

Hei!

Lurte på om noen her kunne hjelpe meg med et spørsmål? Jeg driver så smått og gransker på slekten til min svoger. De kommer i stor grad fra Trøndelags-distriktet. Noen har jeg funnet, men nå står jeg helt fast. Det gjelder et ektepar fra Namsos som senere flyttet til Mosjøen i Nordland. De heter Olaus Johnsøn og Beret Anna Nilsdatter. Han opplyses å være født i Verdal ca 1838, og hun skal være født på Munkebyvold i Levanger ca 1841. Disse opplysningene har jeg fra sønnen Nils Adolf Johnsens dåp i Namsos 1869/70. Beret Anna Nilsdatter finner jeg døpt i Skogn i 1841 som datter av Nils Olsøn Munkebyvald og Martha Pedersdatter Halsanvald. Nils Olsøn finner jeg igjen i Skogn bygdebok som sønn av Ole Nilssøn og Anna Evensdatter. Dermed finner jeg ikke mer på denne familien. Martha skal være datter av en Peder Jenssøn på Halsanvald, og født ca 1810. Heller ikke her finner jeg noe mer, hverken i kirkebøker eller bygdebøker. Når det gjelder Olaus Johnsøn, født ca 1838 i Verdal ser det om enn enda mørkere ut. Jeg kan ikke finne noen i det aktuelle tidsrommet i Verdal som passer. Har sett på innførselen for bryllupet mellom Olaus og Beret, og da opplyses det at Olaus&#; far skal hete John Olsøn. Dette er jo et veldig vanlig navn i det aktuelle tidsrommet, så det har vært til liten hjelp. Håper med dette å komme i kontakt med noen som vet noe mer. All hjelp mottas med takk!

Mvh

Tom-Stian Lenningsvik

Villy Buran
Sted: SAUPSTAD

Legg inn av Villy Buran » 11. oktober 2006 kl. 3.54

Olaus Johnsen er tremenning til min tipoldefar,
Han er født 04.07.1839 på Grundenvald i Verdal, hans foreldre var Jon Johnsen Movald f. 15.03.1800 i Verdal og Maren Larsdtr. Ottermoen f.1799 i Verdal. Olaus ble gift med Berit Anna Nielsen f.1841 i Levanger.
Barn:
Johan M. Olausen f.1867 i Namsos
Nils Adolf Olausen f.1868 i Namsos
Johannes Olausen f 1874 i Vefsn i Nordland

Hilsen
Villy Buran

Tom-Stian Lenningsvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 11. oktober 2006 kl. 16.24

Tusen takk! Utrolig bra å få oppklart bakgrunnen hans. Jeg tenkte nok at det var en mulighet for at farsnavnet hans var feil. Kjempeflott! Tusen takk nok en gang.

Mvh
Tom-Stian Lenningsvik

Svar

Gå tilbake til «Levanger»