HOFF OG GARDEN BORGEN I VERDAL

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Trond Gellein Løkken

Re: HOFF OG GARDEN BORGEN I VERDAL

Legg inn av Trond Gellein Løkken » 5. mai 2006 kl. 17.46

Elen Andrea Hansdatter Hoff, født 1749 i Trondheim og døde 1799 på Øren i Verdal. Hun ble gift 1773 med Jens Eriksen Borgen i Verdal. Jeg har fått opplyst at hun skulle være født i Trondheim.

Under folketellingen 1801 for Verdal var Jens Eriksen enkemann og bodde på en plass under garden Borgen, hvor han var "Strandsidder og ejer af et lidet stykke jord". Eieren av Borgen i 1801 var Hans Jensen Pentz.

Er det noen som har tilgang på bygdebøker for Verdal, som kunne slå opp på garden Øren/Borgen, og sjekke om det står noe om dette ekteparet der, og deres barn? Deres datter Beret Marie Jensdatter ble gift med Bård Tomassen Skrove Skjærset og de er mine forfedre.

Med vennlig hilsen

Trond Gellein Løkken
[email protected]

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 5. mai 2006 kl. 23.44

Har foreløpig ikke funnet noe mere om Elen Andrea Hansdtr Hoff, men Hans Jensen Pentz eller Hans Pents Jensen som bygdeboka kaller han, var deres sønn.
Det står noe som kunne tyde på at hun kanskej ikke var fra Trondheim.
jeg skriver som det står.
19 desember ble Borgen solgt til krigsråd Åge Rasmussen Hagen. Ved skjøte av 31. juli tgl 8 september 1832 overdrog hagen gården til sin søsters mann, Simon Johansen Hof, som imidlertid ved skjøte av 5. september 1755 solgte den tilbake til Hagen. Ved gavebrev av 4. okotber forærte så denne gården til sine søsterdøtre, Simon Hofs døtre, Siri Karine og Appolonia, således at hvis e av dem døde, skulle den andre ha hele gården, men hvis noegn av dem ble gift og etterlot seg barn, skulle halvparten tilfalle disse. Hvis begge søstrene døde uten livsarvinger, og deres far overlevet dem, skulle han ha den.
Siri Karina Hof ble i 1758 gift med Halvor Pedersen By. I 1791 opprettet Appolonia Hof, som da var 74 år, et testamente hvoretter Halvor skulle tiltre og bruke gården sålenge han levde uten åbotsansvar. Etter hans død skulle hennes brordatters sønn Hans Pents Jensen, som var sønn av Jens Eriksen Sanden og Elen Andrea Hansdtr Hof, og som fra han var 2 år gammel hadde vært oppfostret under hennes oppsikt hos Halvor By, han den uten vederlag.

Dette var under Borgen.

Under Store Borgen står det. 13 januar 1769 fikk Jens Eriksen Senden bygselsbrev av Halvor Pedersen By på gården, som ved denne leilighet for første gankalles Store Borgen. Jens var gift med hans hustrus brordatter, Elen Andrea Hof, og brukte nu gården en lang rekke år., i hvilken tid han stadig var plaget av kreditorer og jevnlig stevnet for gjeld.
Jens Eriksen døde på Øren i 1814.

Mer finner jeg desverre ikke.

Anne

Trond Gellein Løkken

Legg inn av Trond Gellein Løkken » 6. mai 2006 kl. 19.34

Tusen takk, det hjalp meg et stykke på vei.

Mvh

Trond Gellein Løkken

Svar

Gå tilbake til «Verdal»