Anders Pedersen og Berit Johansdatter; barnefødsler Frosta 1
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: LILLEHAMMER
Re: Anders Pedersen og Berit Johansdatter; barnefødsler Fros
Hei.
En Anders Pedersønn 30 år, er i flg. f.t.1801 bosatt i Sollia, Leksvik, som gm. Berit Johansdatter 28 år. De har barna:
Colbanus 10 år
Peder 7 år
Elen 6 år
Johannes 3 år
Barna er ikke døpt i Leksvik. Finner heller ikke Anders P. og Berit J. døpt i Leksvik eller gift i Leksvik.
Gode hjelpere har nå pekt på Frosta mht. dåp av Colbanus i 1791, Elen i 1795 og Johannes i 1797.
Spørsmål her; Finnes det mer informasjon om opphav og familieforbindelse til Anders Pedersen og Berit Johansdatter? Dvs fødsel, giftermål, familie, bosted, osv, i kilder om Frosta.
Mvh.
Arild Sollie
En Anders Pedersønn 30 år, er i flg. f.t.1801 bosatt i Sollia, Leksvik, som gm. Berit Johansdatter 28 år. De har barna:
Colbanus 10 år
Peder 7 år
Elen 6 år
Johannes 3 år
Barna er ikke døpt i Leksvik. Finner heller ikke Anders P. og Berit J. døpt i Leksvik eller gift i Leksvik.
Gode hjelpere har nå pekt på Frosta mht. dåp av Colbanus i 1791, Elen i 1795 og Johannes i 1797.
Spørsmål her; Finnes det mer informasjon om opphav og familieforbindelse til Anders Pedersen og Berit Johansdatter? Dvs fødsel, giftermål, familie, bosted, osv, i kilder om Frosta.
Mvh.
Arild Sollie
Det spørs om ikke dette er Anders Pedersen Ørbekken (avskjediget artillerist) og pike Berith Johansdatter, som ble trolovet 1. nov. 1792 på Frosta, gift 11. november s.å. Forlovere var Rasmus Nordfjæra og Kolbanus Sletten??. Barn døpt på Frosta er Colbanus (dp. 16. jan. 1791), Peder (dp. 18. nov. 1792, Ørbekken), Eln (f. 1. mars 1795, Ørbekken), Johannes (f. el. dp. 3. des. 1797). Jeg har ikke undersøkt "originalen", men har her bare forholdt meg til avskrifter/notater. Eldstesønnen ser ut til å være født før foreldrene ble gift. Det spørs om foreldrene ble stevnet for retten for "leiermål" (kan finnes i tingboka).
-
Hei - og tusen takk for godt svar Arne.
Det virker jo meget sannsynlig at det er disse. De er i hvertfall ikke på Frosta ved f.t. 1801 ser jeg.
Hvis det er mulig; finnes det noen opplysninger om disse to sitt opphav og bakgrunn? Jeg har dessverre hverken Frosta-bøkene eller annet relevant stoff tilgjengelig.
Mvh.
Arild Sollie
Det virker jo meget sannsynlig at det er disse. De er i hvertfall ikke på Frosta ved f.t. 1801 ser jeg.
Hvis det er mulig; finnes det noen opplysninger om disse to sitt opphav og bakgrunn? Jeg har dessverre hverken Frosta-bøkene eller annet relevant stoff tilgjengelig.
Mvh.
Arild Sollie
Hei Arild
Tror Frosta hadde mye samrøre med leksvik kirka i eldre tider og det kan være grunnen til dåp der ? Frosta var vel en kanskje en overordnet Kirke ?
Sliter med samme Colbannus jeg, og har funnet at Dalen og Østerdalen spiller mye inn her.
Jeg ser Colbannus er oppgitt som født i Dalen ved 2 giftet.
-------------------------------------------------
Hans 2 gifte:
Trulova og vigde i Leksvik 1752-1863
701A08-6/9 247 14 13.11.1856
Leksvik 1856
begges 1ste ægtefæller døde, attest om skifte for enken dat 10/11 56 fra Moxnes, han forevist skiftebrev
Brudgom enkemann Colbanus Andersen Rosvoldaunet
Rosvoldaunet Dalen64
Brur enke Karen Anna Sivertsdtr Fjærvold Fjærvolden Hagen 40
Brudgom far Anders Pedersen
Brur far Sivert Andersen
Forlovar Johan Røstad
Forlovar Ole Berget
09.07.1812 Leksvik
Brudgom ungkar Colbanus Andersen Østerdal
Brur pike Marta Hansdtr Rosvold
Forlovar Ole Nilsen Melhus
Forlovar Johan Johansen Røstad
09.07.1812 Leksvik
ungkar Colbanus Andersen Østerdal og
pike Marta Hansdtr Rosvold,
spons: Ole Nilsen Melhus og Johan Johansen Røstad
Finner jeg mer kommer jeg innom igjen..
Mvh Knut
Tror Frosta hadde mye samrøre med leksvik kirka i eldre tider og det kan være grunnen til dåp der ? Frosta var vel en kanskje en overordnet Kirke ?
Sliter med samme Colbannus jeg, og har funnet at Dalen og Østerdalen spiller mye inn her.
Jeg ser Colbannus er oppgitt som født i Dalen ved 2 giftet.
Hans 2 gifte:
701A08-6/9 247 14 13.11.1856
Leksvik 1856
begges 1ste ægtefæller døde, attest om skifte for enken dat 10/11 56 fra Moxnes, han forevist skiftebrev
Brudgom enkemann Colbanus Andersen Rosvoldaunet
Rosvoldaunet Dalen64
Brur enke Karen Anna Sivertsdtr Fjærvold Fjærvolden Hagen 40
Brudgom far Anders Pedersen
Brur far Sivert Andersen
Forlovar Johan Røstad
Forlovar Ole Berget
09.07.1812 Leksvik
Brudgom ungkar Colbanus Andersen Østerdal
Brur pike Marta Hansdtr Rosvold
Forlovar Ole Nilsen Melhus
Forlovar Johan Johansen Røstad
09.07.1812 Leksvik
ungkar Colbanus Andersen Østerdal og
pike Marta Hansdtr Rosvold,
spons: Ole Nilsen Melhus og Johan Johansen Røstad
Finner jeg mer kommer jeg innom igjen..
Mvh Knut
Hei
Det jeg har hørt (men hvor kommer jeg ikke på) er at de fra Leksvik rodde over til Frosta for å få foretatt kirkelige handlinger, men etter et (eller flere) forlis med store menneskelige tap, ble det bestemt at det skulle bygges egen kirke i Leksvik så de slapp turen over fjorden.
mvh Weronica
Det jeg har hørt (men hvor kommer jeg ikke på) er at de fra Leksvik rodde over til Frosta for å få foretatt kirkelige handlinger, men etter et (eller flere) forlis med store menneskelige tap, ble det bestemt at det skulle bygges egen kirke i Leksvik så de slapp turen over fjorden.
mvh Weronica
-
Jeg har fått opplyst pr telefon at denne gården/plassen Ørbekken skal bli omtalt i neste bind av Frosta-bøkene.
Arild
Arild
-
- Sted: STJØRDAL
Når kommer neste bind av Frostaboka? Jeg har kjøpt til og med nr. 9.
Hei,
Bok 10 har kom for noen uker sia, enten like oppunder jul eller like etter. Denne skal dekke gnr. 78-85, 763 sider. Se ellers http://www.frostaporten.no/frosta.historielag/index.htm
Bok 10 har kom for noen uker sia, enten like oppunder jul eller like etter. Denne skal dekke gnr. 78-85, 763 sider. Se ellers http://www.frostaporten.no/frosta.historielag/index.htm
-
Takk Arne.Reiste til Stjørdal til mamma og pappa samme dag som jeg spurte her, og har ikke vært innom her før nå. Jeg har jo mailadressen til Frosta Historielag, så jeg skal sende den en mail og bestille boka for kjøp.
-
Jeg har kjøpt bind 10 av Frostaboka, og Ørbekken kan jeg dessverre ikke se er med der. Den gården burde vel stå i bind 2 av Frostaboka.
-
Hei.
Frisker opp igjen en gammel etterlysning. Er det noen som nå vet noe mer om Anders Pedersen og Berit Johansdatter sin opprinnelse? Eller som har tilgang på info om Ørbekken og de personene som bodde der?
Mvh.
Arild Sollie
Frisker opp igjen en gammel etterlysning. Er det noen som nå vet noe mer om Anders Pedersen og Berit Johansdatter sin opprinnelse? Eller som har tilgang på info om Ørbekken og de personene som bodde der?
Mvh.
Arild Sollie
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
Det står dessverre ingenting om Anders Pedersen og Berit Johansdtr. under Ørbekken i Frosta 2.
Finner ingen aktuell Anders Peder/Peer/Peter/Petter-sen i kirkebøkene, men har funnet en mulig kandidat når det gjelder Berit:
Det døpes en Berit Johansdtr. Hojem 1. søndag i advent 1769. Hun blir da 3 år eldre enn det som står i FT1801 i Leksvika, men differansen er vel innen "rimelighetens grenser". Hun finnes igjen som konfirmert i 1785, bostedet er da Sletten (mrk. forlover Colbanus Sletten ved vielsen hennes).
Denne Berit finner jeg to søsken til: Andreas Johansen Hojem, døpt D20pTr. 1768, og Siri Johansdtr. Hojem, døpt Alm. bededag 1771. Hverken mors navn eller fars patronym opplyses ved noen av dåpshandlingene.
Men siden Andreas virker å være første barn (1768) er det fristende å anta at foreldrene her er paret Johan Andresen og Berit Arntsdtr. som blir trolovet D16pTr. 1767. Før det må man helt tilbake til 1750 for å finne forrige Johan som gifter seg på Frosta.
mvh
RD
Finner ingen aktuell Anders Peder/Peer/Peter/Petter-sen i kirkebøkene, men har funnet en mulig kandidat når det gjelder Berit:
Det døpes en Berit Johansdtr. Hojem 1. søndag i advent 1769. Hun blir da 3 år eldre enn det som står i FT1801 i Leksvika, men differansen er vel innen "rimelighetens grenser". Hun finnes igjen som konfirmert i 1785, bostedet er da Sletten (mrk. forlover Colbanus Sletten ved vielsen hennes).
Denne Berit finner jeg to søsken til: Andreas Johansen Hojem, døpt D20pTr. 1768, og Siri Johansdtr. Hojem, døpt Alm. bededag 1771. Hverken mors navn eller fars patronym opplyses ved noen av dåpshandlingene.
Men siden Andreas virker å være første barn (1768) er det fristende å anta at foreldrene her er paret Johan Andresen og Berit Arntsdtr. som blir trolovet D16pTr. 1767. Før det må man helt tilbake til 1750 for å finne forrige Johan som gifter seg på Frosta.
mvh
RD
Kan dette være en aktuell kandidat til Anders?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... ostnr=1700
Steingrim
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... ostnr=1700
Steingrim
-
Tusen takk for svarene!
Til Steingrim; denne Anders dør igjen i 1773, og de får en ny sønn Anders Pedersen i 1777.
Til Roar: Denne Colbanus Sletten er jo sentral, han er forlover og han er med i fadderrekka ved dåp av deres første (uekte) barn Kolbanus i 1791. Da er far for øvrig benevnt som artillerist Anders Pedersen Nordfjæran. Kolbanus Sletten var nok Beret sin forlover, jf at Rasmus Nordfjæran er den andre forloveren. Spesielt at første sønn skal hete Kolbanus også, før man benytter navnene til farfar Peder i 1792 og morfar Johan(nes) i 1798.
Finner ikke Sletten og Ørbekken ved ft. 1801. Hvor hørte disse gårdene/plassene til ved ft. 1801?
Siden Anders Pedersen er artillerist ved fødsel i 1791, og ved giftermål 1792, kan han muligens finnes i militære register/ruller. Noen som kjenner til det?
Mvh.
Arild Sollie
Til Steingrim; denne Anders dør igjen i 1773, og de får en ny sønn Anders Pedersen i 1777.
Til Roar: Denne Colbanus Sletten er jo sentral, han er forlover og han er med i fadderrekka ved dåp av deres første (uekte) barn Kolbanus i 1791. Da er far for øvrig benevnt som artillerist Anders Pedersen Nordfjæran. Kolbanus Sletten var nok Beret sin forlover, jf at Rasmus Nordfjæran er den andre forloveren. Spesielt at første sønn skal hete Kolbanus også, før man benytter navnene til farfar Peder i 1792 og morfar Johan(nes) i 1798.
Finner ikke Sletten og Ørbekken ved ft. 1801. Hvor hørte disse gårdene/plassene til ved ft. 1801?
Siden Anders Pedersen er artillerist ved fødsel i 1791, og ved giftermål 1792, kan han muligens finnes i militære register/ruller. Noen som kjenner til det?
Mvh.
Arild Sollie
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
I følge Frosta 1+2 lå Ørbekken under øvre Hernes og Sletten (Sletta) under Risan vestre.
RD
RD
-
Jeg har nye Frostabøker, og det står noe om Anders og Berit i bind XII(12): Anders Pedersen Ørbekken var født i ca 1770, og han var "afskjediget Artiellerist". Så det er kanskje noe å finne militære ruller? Han ble gift i 1792 med Berit Johansdatter som var født i ca 1772. De var muligens de første plassfolkene i Ørbekken. Familien flyttet trolig til Leksvik like før 1800, og var i 1801 i "Solien Stor". Anders døde i 1841 i Østerdalen i Leksvik, og Berit døde i 1849(med spørsmålstegn i parentes). Deres barn:
1)Colbanus født 1791, og hans far var da artiellerist Anders Pedersen Nordfjeren(Nordfjæran)
2)Peder født 1792
3)Ellen født 1795
Finner ikke Anders nevnt i Fjæran som er i samme bok(bind XII). Dette var jo ikke så mye mer da, enn det som tidligere har kommet frem. Jeg ville ha letet videre i militære ruller.
1)Colbanus født 1791, og hans far var da artiellerist Anders Pedersen Nordfjeren(Nordfjæran)
2)Peder født 1792
3)Ellen født 1795
Finner ikke Anders nevnt i Fjæran som er i samme bok(bind XII). Dette var jo ikke så mye mer da, enn det som tidligere har kommet frem. Jeg ville ha letet videre i militære ruller.
-
Tusen takk for svar!
Kandidat til Colbanus Sletten er muligens Colbanus Arntsen på Riset Over her ved ft. 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=838#ovre
Kan jo være bror av Berit Arntsdatter, sannsynlig mor til Berit Johansdatter, jf. info fra Roar.
Er det noe info som kan bekrefte/utelukke dette?
Aktuelle millitære ruller finnes vel ikke på Internett, eller..?
Mvh.
Arild Sollie
Kandidat til Colbanus Sletten er muligens Colbanus Arntsen på Riset Over her ved ft. 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=838#ovre
Kan jo være bror av Berit Arntsdatter, sannsynlig mor til Berit Johansdatter, jf. info fra Roar.
Er det noe info som kan bekrefte/utelukke dette?
Aktuelle millitære ruller finnes vel ikke på Internett, eller..?
Mvh.
Arild Sollie
-
Ja, og i såfall så er det vel den samme Colbanus Arntsen som er nevnt som sønn av Berethe EInersdatter i Riset ved dennes skifte 15.09.1749:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
Legg også merke til datteren Berit på 9 år. Tar med alle arvingene: Igjenlevende enkemann var Arent Christophersen, og barna deres var:
-Christopher Arensen 26 år
-Colbanus Arensen 17 år, og hans formynder var Peder Arnsen Aasen
-Einer Arensen 15 år, og hans formynder var Rasmus Bersvendsen Moksnes
-Arent Arensen 13 år, og jeg fant ikke formynder på han. Kanskje noen finner det nå?
-Anna Arensdatter 27 år, og hennes verge var Peder Larsen Riseth
-Siri Aretsdatter 23 år, som var gift med Povel Riseth
-Marit Arensdatter
-Karen Arensdatter 20 år, og hennes formynder var Hans Nilsen Riseth
-Berit Arensdatter 9 år, og hennes formynder var Ola Christophersen Wigtil
-Ingeborg Arensdatter 6 år, og hennes formynder var faren selv.
Det var skifte på Aren Christophersen 15.09.1750, og han hadde da giftet seg pånytt igjen siden kona da var Mali Olsdatter. De samme barna arver, men kalles her Arnsen og Arnsdatter.
Skal se om jeg finner mer i skiftene jeg har skrevet av, om disse i Riset.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
Legg også merke til datteren Berit på 9 år. Tar med alle arvingene: Igjenlevende enkemann var Arent Christophersen, og barna deres var:
-Christopher Arensen 26 år
-Colbanus Arensen 17 år, og hans formynder var Peder Arnsen Aasen
-Einer Arensen 15 år, og hans formynder var Rasmus Bersvendsen Moksnes
-Arent Arensen 13 år, og jeg fant ikke formynder på han. Kanskje noen finner det nå?
-Anna Arensdatter 27 år, og hennes verge var Peder Larsen Riseth
-Siri Aretsdatter 23 år, som var gift med Povel Riseth
-Marit Arensdatter
-Karen Arensdatter 20 år, og hennes formynder var Hans Nilsen Riseth
-Berit Arensdatter 9 år, og hennes formynder var Ola Christophersen Wigtil
-Ingeborg Arensdatter 6 år, og hennes formynder var faren selv.
Det var skifte på Aren Christophersen 15.09.1750, og han hadde da giftet seg pånytt igjen siden kona da var Mali Olsdatter. De samme barna arver, men kalles her Arnsen og Arnsdatter.
Skal se om jeg finner mer i skiftene jeg har skrevet av, om disse i Riset.
-
Berit Arntsdatter er arving i skiftet etter søsteren Ane Arnsdatter og dennes ektemann Ole Tollefsen 19.01.1784, og da var Berit enke i Hernes. Det kan jo passe, for plassen som eventuelle datter Berit Johansdatter og ektemannen var på(Ørbekken var jo under Hernes nordre. Her er Anes søsken:
-Christopher Arntsen som var fullmyndig, gift og bodde i Riset
-Colbanus Arntsen, som også var fullmyndig, gift og bodde i Riset
-Ejner Arntsen som var fullmyndig, og bodde i Hojem
-Sirie Arntsdatter, som hadde vært gift med Paul Olsen Risan. Hun var død, og det står om deres 5 barn.
- Marit Arntsdatter, som var gift med Ole Olsen Wigeleeret
-Karen Arntsdatter, som var gift med Rasmus Pedersen Banlien
-Berit Arntsdatter, som var enke og oppholdt seg i Hernes
Jeg finner dessverre ikke noe i bygdeboka under Hernes om Berit Arntsdatter, men det er mangler i Frostabøkene(har funnet flere folk i skifter som ikke er nevnt der de burde vært det). Det går kanskje an å finne ut om paret som giftet seg i 1767 senere var i Hernes?
-Christopher Arntsen som var fullmyndig, gift og bodde i Riset
-Colbanus Arntsen, som også var fullmyndig, gift og bodde i Riset
-Ejner Arntsen som var fullmyndig, og bodde i Hojem
-Sirie Arntsdatter, som hadde vært gift med Paul Olsen Risan. Hun var død, og det står om deres 5 barn.
- Marit Arntsdatter, som var gift med Ole Olsen Wigeleeret
-Karen Arntsdatter, som var gift med Rasmus Pedersen Banlien
-Berit Arntsdatter, som var enke og oppholdt seg i Hernes
Jeg finner dessverre ikke noe i bygdeboka under Hernes om Berit Arntsdatter, men det er mangler i Frostabøkene(har funnet flere folk i skifter som ikke er nevnt der de burde vært det). Det går kanskje an å finne ut om paret som giftet seg i 1767 senere var i Hernes?
-
Tusen takk for svar!
Søster Ingeborg stemmer jo perfekt med ft.1801, 55 år da og bor sammen med bror Colbanus, 6 år i 1750 ved det første skiftet. Men hun mangler i det andre skiftet..? Sikkert bare en forglemmelse..
Dette virker lovende. Nå gjelder det å finne og forstå militære ruller for å sjekke ektefelle Anders Pedersen.
Mvh.
Arild Sollie
Søster Ingeborg stemmer jo perfekt med ft.1801, 55 år da og bor sammen med bror Colbanus, 6 år i 1750 ved det første skiftet. Men hun mangler i det andre skiftet..? Sikkert bare en forglemmelse..
Dette virker lovende. Nå gjelder det å finne og forstå militære ruller for å sjekke ektefelle Anders Pedersen.
Mvh.
Arild Sollie