Kirsten Christophersdatter f ca 1688, Vanvik? Leksvik?
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Kirsten Christophersdatter f ca 1688, Vanvik? Leksvik?
Søker aner på min ane Kirsten Christophersdatter som er oppgitt å være 85 år da hun døde 23.09.1773 og ble gravlagt 03.10.1773. Har fått informasjon om henne og hennes familie i et annet emne her, og hun ble gift med Jon Monsen Vanvig den 02.07.1730. Det som er nytt nå er at jeg muligens har funnet en bror av henne. Det ser ut som om hun er fadder på soldat Mickel Christophersens og Gjertu Olsdatters barn Christopher døpt die anmunciat 1730(rett etter 18.03.1730. En av fadderne er iallefall Kirsten Christophersdatter ?? Vanvig(muligsne Østre Vanvig?), og hun var jo i Vanvig senere i 1730 iallefall da hun ble gift. Det er vanskelig å lese hvor denne Mickel Christophersen og Gjertru Osldatter holdt til, men noe tror jeg at jeg forstår: Indre ??-alsta. Var Mickel bror av Kirsten? Hadde Kirsten flere søsken?
-
Det dukker også opp en Kirsten Christophersdatter
i 1727, som kone til Jon Jonsen Vigen. De fikk datteren Guru døpt 18.p.trinit.1727, og moren ble introdusert 25.10.1727. Kan dette være min ane Kirsten i et tidligere ekteskap? Jeg prøvde å finne eventuelt dødsfall på Jon Jonsen Viken før 1730, men fant ikke noe. Det er fullt mulig at jeg overså noe siden kirkeboka er vanskelig å lese på disse årene. Jeg er altså også interessert i å vite om Kirstens eventuelle tidligere ekteskap med barn.
i 1727, som kone til Jon Jonsen Vigen. De fikk datteren Guru døpt 18.p.trinit.1727, og moren ble introdusert 25.10.1727. Kan dette være min ane Kirsten i et tidligere ekteskap? Jeg prøvde å finne eventuelt dødsfall på Jon Jonsen Viken før 1730, men fant ikke noe. Det er fullt mulig at jeg overså noe siden kirkeboka er vanskelig å lese på disse årene. Jeg er altså også interessert i å vite om Kirstens eventuelle tidligere ekteskap med barn.
Hei! Det står: "inderster paa Balsta". Da de giftet seg står det: Grenadier Soldat Mikkel Christophersen Wanvig og Giertru Olsd. Som fadder på deres barn nevnes bl annet Kirsten Christophersd "hos Arn Vanvig". (hun var da i tjeneste der).
En Kirsten Christophersd var også fadder på Ole Mikkelsen Vanvigs barn Malene i 1720. Det står: "tjenende Ole Mikkelsen".
I 1727 hadde Ole Pedersen Vanvig sønnen Jon til dåpen. Her er også nevnt som fadder en Kirsten Christophersd "tjenende Ole Pedersen".
Hun som var g m Jon Jonsen Vigen er en annen. Det kan hende at den Kirsten Christophersd som var i tjeneste hos de forskjellige gårdbrukerne i Vanvig var den samme personen, det ser ut som hun var ug.
Jan
En Kirsten Christophersd var også fadder på Ole Mikkelsen Vanvigs barn Malene i 1720. Det står: "tjenende Ole Mikkelsen".
I 1727 hadde Ole Pedersen Vanvig sønnen Jon til dåpen. Her er også nevnt som fadder en Kirsten Christophersd "tjenende Ole Pedersen".
Hun som var g m Jon Jonsen Vigen er en annen. Det kan hende at den Kirsten Christophersd som var i tjeneste hos de forskjellige gårdbrukerne i Vanvig var den samme personen, det ser ut som hun var ug.
Jan
-
Da var hun kanskje ugift før 1730, men hvis det stemmer at hun ble født ca 1688 så var det da sent å gifte seg i en alder av 42 år på den tiden. Nå ser det jo også ut som om flere av Kirstens etterslekt var sent ute med å gifte seg(min ane Berethe var 37 da hun ble gift, og broren Ole var 39).
Hvem var Ole Pedersen Vanvik gift med? Det hendte jo at folk fikk tjeneste hos slektninger. Prøver bare å finne "ledetråder" for å komme bakover på Kirsten. Synd at Kirstens datter Ingeborg ikke ble døpt på mikrofilmen, for dermed mister jeg jo
muligheten til å se på faddere som kunne være i slekt med Kirsten.
Jeg hadde jo håpet at noen visste noe om denne Mickel Christophersen og hans aner, hvis han var bror av Kirsten.
Hvem var Ole Pedersen Vanvik gift med? Det hendte jo at folk fikk tjeneste hos slektninger. Prøver bare å finne "ledetråder" for å komme bakover på Kirsten. Synd at Kirstens datter Ingeborg ikke ble døpt på mikrofilmen, for dermed mister jeg jo
muligheten til å se på faddere som kunne være i slekt med Kirsten.
Jeg hadde jo håpet at noen visste noe om denne Mickel Christophersen og hans aner, hvis han var bror av Kirsten.
Hei! Ole Pedersen Vanvig (ca 1669-1741) var gift med Brynhild Nilsdatter. Hun døde 27/3 1775 og hennes alder var da oppgitt til 98 år. Dette virker på meg vel høyt, hun fikk sitt siste barn i 1727 og om alderen var riktig ville hun da vært 50 år... Kanskje var hun fra Hidrem, men det er ikke sikkert.
Jeg har i en annen sammenheng tvilt på om alderen til Kirsten Christophersd var riktig. Er det som det ble antydet at Ingeborg først ble født 1733, kan vi nok redusere den oppgitte alder på Kirsten skulle jeg tro. Høyst uvanlig om en kvinne på 44 år fikk sitt første barn - selv i de dager vel?
Jan
Jeg har i en annen sammenheng tvilt på om alderen til Kirsten Christophersd var riktig. Er det som det ble antydet at Ingeborg først ble født 1733, kan vi nok redusere den oppgitte alder på Kirsten skulle jeg tro. Høyst uvanlig om en kvinne på 44 år fikk sitt første barn - selv i de dager vel?
Jan
-
Jeg er enig med deg angående alderen til Kirsten, men på den andre siden kan hun kanskje ha fått barn før kirkebøkene skrevet. Ingeborg er jo oppgitt å være 70 år da hun døde i 1799 og 17 år ved konfirmasjonen tidlig i 1751, så jeg har skrevet henne født ca 1729-1731. Presten var jo veldig nøye, men han kan jo også ha glemt å føre henne som døpt i kirkeboka. Nå er det vel mer sannsynlig at hun ble født ca 1733, enn at presten skulle glemme å føre henne i kirkeboka slik som en jo vet har skjedd på samme tid i andre kirkebøker. Var det skifte på Kirsten eller hennes ektemann Jon Monsen, med Ingeborg Jonsdatter som eneste barn nevnt der? Vil også gjøre oppmerksom på at Jon Monsen har fått feil begravelselsdato i kirkeboka på internett(10.03.1771), men riktig dato var 09.03.1771.
Jeg har planer om å se skifter på mikrofilm for årene rundt 1771-1773 etter jul, for jeg trenger også å se noe for Frosta der. Både Frosta, Leksvik, Stjørdal og Skogn går jo under Stjør-og Verdal her så jeg må se flere aner i flere bygder samtidig.
Jeg har planer om å se skifter på mikrofilm for årene rundt 1771-1773 etter jul, for jeg trenger også å se noe for Frosta der. Både Frosta, Leksvik, Stjørdal og Skogn går jo under Stjør-og Verdal her så jeg må se flere aner i flere bygder samtidig.
Hei! I Leksvik pgld finnes ingen skifter, hverken etter Jon Monsen eller Kirsten Christophersdatter Vanvik. Det var kanskje heller ikke nødvendig, siden (dersom) de hadde ett eneste barn?
Jeg har heller ikke registret noen Jon Monsen/Mogensen/Jon Vanvig/Wanvig som har opptrådt som lagverge/verge eller curator i noen skifteoppgjør i Leksvik pgld i den tiden han levde.
Det var ett skifte da, på Hagen under Hindrem datert 4/7 1764 etter Elen Nilsdatter, som ble arvet av sine 3 søstre: "1) Søsteren Anne død, hennes barn: f) Elen Olsd g m Jon Wanvik"...osv.
Da dette ikke er den Jon Wanvik vi søker, tok jeg med bare bruddstykker fra skifte, siden det ikke har noen interesse i denne sammenheng.
Jan
Jeg har heller ikke registret noen Jon Monsen/Mogensen/Jon Vanvig/Wanvig som har opptrådt som lagverge/verge eller curator i noen skifteoppgjør i Leksvik pgld i den tiden han levde.
Det var ett skifte da, på Hagen under Hindrem datert 4/7 1764 etter Elen Nilsdatter, som ble arvet av sine 3 søstre: "1) Søsteren Anne død, hennes barn: f) Elen Olsd g m Jon Wanvik"...osv.
Da dette ikke er den Jon Wanvik vi søker, tok jeg med bare bruddstykker fra skifte, siden det ikke har noen interesse i denne sammenheng.
Jan
Hei,
Jeg blir gjerne korrigert på feil i avskriftene mine, noen ubetydelige, men dog feil har jeg fått rettet selv, noen er blitt påpekt i forum og mail osv. Det er flott, feil er til for å rettes!
Men her er avskriften korrekt, det er IKKE feil med 10.03.1771
Løverdagen d 9 mart var det fasteprediken uten videre handlinger, deretter dom lætare med en dåp og en jordpåkastelse.
Som sagt, jeg tar imot alt som finnes av rettelser, men da må du være brennsikker på at det er en rettelse. Av den enkle grunn at jeg selvfølgelig ikke kan godta en rettelse tvert, jeg er jo nødt til å sjekke den! Igjen, jeg gjør det gjerne, men sjekk en gang til selv først.
Når det gjelder Ingeborg så tror jeg mest på at hun er født etter sommeren 1731, hun burde vært registrert døpt om hun var født før. Alderen ved konf er neppe så veldig feil, i de tider var det vel større sjans for at man bommet litt med de eldres alder.
mvh Leif
Jeg blir gjerne korrigert på feil i avskriftene mine, noen ubetydelige, men dog feil har jeg fått rettet selv, noen er blitt påpekt i forum og mail osv. Det er flott, feil er til for å rettes!
Men her er avskriften korrekt, det er IKKE feil med 10.03.1771
Løverdagen d 9 mart var det fasteprediken uten videre handlinger, deretter dom lætare med en dåp og en jordpåkastelse.
Som sagt, jeg tar imot alt som finnes av rettelser, men da må du være brennsikker på at det er en rettelse. Av den enkle grunn at jeg selvfølgelig ikke kan godta en rettelse tvert, jeg er jo nødt til å sjekke den! Igjen, jeg gjør det gjerne, men sjekk en gang til selv først.
Når det gjelder Ingeborg så tror jeg mest på at hun er født etter sommeren 1731, hun burde vært registrert døpt om hun var født før. Alderen ved konf er neppe så veldig feil, i de tider var det vel større sjans for at man bommet litt med de eldres alder.
mvh Leif
-
Ja jeg skal heretter huske å sjekke en gang til før jeg retter feil, og jeg har jo mikrofilmen enda. Takk for svarene til både Leif og Jan.