Inderøya: marta thomasdatter mfl

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Bodil Stene
Sted: TRONDHEIM

Re: Inderøya: marta thomasdatter mfl

Legg inn av Bodil Stene » 19. august 2004 kl. 1.18

Jeg ønsker flere opplysninger om Martha Thomasdatter født 1783 på Inderøy. Hun giftet seg med John Johnsen (Ramstad?)Fikk i allefall et barn som het Ingebor(g)Kirstine Johnsdatter (født 01.jan 1803 i Strinda, død 02. nov 1881) Tror at hennes foreldre het Thomas Monsen (Mogensen?) og Inger Thoresdatter (gift 7. des 1780.) fra Inderøya. Thomas er kanskje født 18. jan 1756?? Jeg tror at hans foreldre het Mogens Halvorsen og Inger Thomasdatter. (Gift 10.des 1755).

Er det noen som kan bekrefte (eller avkrefte) disse opplysningene?
Vennlig hilsen Bodil Stene.

Arnstein H. Rønning

Legg inn av Arnstein H. Rønning » 19. august 2004 kl. 13.05

Dersom du er sikker på at fødselsåret er ca 1783, så er det vel i folketellingen 1801 bare en person som passer i N- og S-Trøndelag, og det er Martha Thomædtr på Hjelde i Inderøy. Foreldrene hennes er de du nevner over her.

Bodil Stene

Legg inn av Bodil Stene » 20. august 2004 kl. 0.35

Tysen takk. Det skal jeg gjøre.
B.

Bodil Stene

Legg inn av Bodil Stene » 2. september 2004 kl. 20.55

Veldig bra å få slik god hjelp. Jeg har notert alt som du har skrevet ned. Takk skal du ha. Det var kjempefint.

Anders Landstad Ervik

Legg inn av Anders Landstad Ervik » 5. desember 2005 kl. 22.39

Hei. Er det andre som også leser gamle innlegg? Her fant jeg ett som også ga meg verdifulle opplysninger om noen av mine forfedre.

Anne Margrethe giftet seg med Aage Hansen Fossum fra Inderøy. Min søster har et skatoll der året 1829 samt initialene AMPD og AAHF er påført. i 1829 fikk de sitt enenste barn: Karen Elisabeth (1829-1905). Aage, Anne Margrethe og Karen flyttet til Trones i Verdal tidlig på 1830-tallet. På Trones slo de seg ned i Knutstøa. Slekta her er godt beskrevet.

Aage (1798-1852) ble født på Øvre Quam kvarter av Lisbeth Monsdatter. Faren ble oppgitt å være soldat og ungkar Hans Olsen. Dette var Hans sitt andre barn utenfor ekteskap. Det er flere Hans som passer inn, jeg vil tro at denne Hans er datter til enke Elen Olsd. Snerting.

Lisbeth og Aage bodde på Gjørv i 1801, der Libeth var i tjeneste. Aage bodde på Fossum da han ble konfirmert i 1813 (trolig feilaktig står det Aage Nilsen Fossum). Aage har siden benyttet Fossum som sitt stedsnavn(etternavn). Hvor ble det siden av Lisbeth? ble hun gift?

Aages tilknytning til Fossum er slekt på morsida. Lisbeth var datter til Mons Halvorsen Fossum og Ingeborg Tomasdatter Letnesvågen. Mons Halvorsen er igjen sønn av Lisbeth og Halvor Fossum.

Anders

Anders Landstad Ervik

Legg inn av Anders Landstad Ervik » 7. desember 2005 kl. 23.25

Hei Hallvard

Tusen takk for mange gode opplysninger.

Anders

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»