Pauline Bye

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Ruth Pauline Hauge

Re: Pauline Bye

Legg inn av Ruth Pauline Hauge » 20. september 2004 kl. 1.18

Jeg prøver å finne opplysninger om min mormor Pauline. Hun skrev seg som Bye i voksen alder, og jeg tror hun ble født på Inderøy. Hun fikk min mor Agnes Elise med Anton Reitan, men ville ikke gifte seg med ham. Min mor ble satt i fosterhjem i Orkdal. Det eneste jeg husker om henne, for hun var på besøk hos oss, er at hun var skjel-øyd. Kan noen hjelpe med henne og resten av familien hennes? Vet dere noe om Anton, vil jeg selvfølgelig ta imot med takk!

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 21. september 2004 kl. 1.33

Hei

Ingen av de to Pauline som Hallvard nevner i ft 1900 er født den 18.aug. 1898

Pauline på Folen, er født 22/7 1898 og Pauline på Oksål, er født 16/3 1898. (Kilde klokkerboka Sakshaug kirke 1898 - 1924) Men det kan jo være en av disse fordi, Norges Bebyggelse har en del feil når det gjelder datoer.

Ellers så var min bestefar bror av Georg Karlseng som hadde en Pauline Bye som leieboer, senere ble min bestefar eier av dette huset. Jeg har noen svake erindringer om disse "leieboerne".

Men min mor eller noen av mine tanter og onkler husker jo denne Pauline godt, skal høre med dem om de husker om hun var skjel-øyd.

Når er din mor født ?

Ruth Pauline Hauge

Legg inn av Ruth Pauline Hauge » 21. september 2004 kl. 4.12

Hei Arild
Min mor ble født 14.04.1927. Hun het Reitan til etternavn. Anton var fra Børsa og flyttet endel på seg. Hadde to turer til Canada. Ble lenge der borte etter at Pauline svarte nei til frieriet for andre Gang. Vet at han bodde i Geitastrand frem til han kom på gamlehjem i Børsa.Min mor arvet et Det Nye Testamente etter ham som ser ut til å ha tilhørt Georg Letnes 1930. Det tyder på at han var godt kjent på Inderøy, så det var nok der han møtte Pauline.Til Hallvard vil jeg takke for opplysningene, og tror det er feil Anton, for morfar ble aldri gift. Har funnet en Anton Reitan på gården Smestad i søndre Sakshaug. Det er fra matrikkelutkastet av 1950. Hvilken Anton kan det være? Er takknemlig for alle svar.

Ruth Pauline Hauge

Legg inn av Ruth Pauline Hauge » 25. september 2004 kl. 2.47

Det ble så stille. Kommer ikke særlig lenger for øyeblikket når det gjelder Pauline Bye. Hjæææælp!
Hilsen Ruth

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 26. september 2004 kl. 14.55

Hei !

Har snakket med min mor men hun kan ikke huske om Pauline var skjel-øyd. Hun hadde heller ikke hørt noe snakk om at Pauline skulle ha hatt noe barn, men slike ting var det jo heller ikke noe tema i "gamle dager".
Hun trodde at Pauline var fra Folen, men var ikke sikker.

Hvis din mor er født på Inderøy kan du jo høre med kirkekontoret i Inderøy om de kan se i kirkeboka hva som er innført der ved din mors fødsel.

Inderøy kirkekontor
Det daglige arbeidet drives fra kirkekontoret som ligger i Inderøy kirkestue nær Sakshaug kirke. Kontortid Mandag - fredag 09.00 - 15.00
Tlf. 74 15 60 20 telefax 74 15 60 21
E-post: [email protected]
Skal høre litt med en onkel av meg om han vet noe mere om Pauline.

mvh
Arild Køhl

Ruth Pauline Hauge

Legg inn av Ruth Pauline Hauge » 27. september 2004 kl. 0.43

Tusen takk, Arild! Skal sende e-post til kirkekontoret. Fint om du vil snakke med din onkel. Ser at Pauline Iversdatter på Folen er
datterdatter. Hvem kan hun isåfall være datter av?
Har funnet Anton Reitans fofedre i farsslekta.
Så nå har jeg iallefall linken til Angell-familien. Visste den skulle være der. DETTE ER SPENNENDE!
Hilsen Ruth

Ruth Pauline Hauge

Legg inn av Ruth Pauline Hauge » 23. oktober 2004 kl. 3.57

Er det noen som vet noe om Pauline Bye f. Mellom 1895 og 1899? Kan ha hatt annet etternavn. Har vært borti Folen, Oksaal og Odinsdatter. Hvis Odinsdtr, var det to av dem. Den ene f.1887 og den andre f.1897.
Hilsen Ruth

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»