Baker Nilsen, Stjørdal
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Baker Nilsen, Stjørdal
Denne person skal være i famile med min tidligere samboer.
Ole,s tippoldefar het Tarald Nilsen og var smed. Kom fra Stor Elvdal. Hans barn var Petter Andreas,Halvor, Serine (Siri) Berit og Karen.
Petter f. 1851, Berit ca 1853 ?, Halvor f. 1857,Karen f 1859 og serine f. 1862.
Etterkommere av Tarald som i dag er 91 år husker at hans mor besøkte Familien på Stjørdal , men husker ikke andre navn en baker Nilsen.
Håper noen kan hjelpe oss. mvh Målfrid
Ole,s tippoldefar het Tarald Nilsen og var smed. Kom fra Stor Elvdal. Hans barn var Petter Andreas,Halvor, Serine (Siri) Berit og Karen.
Petter f. 1851, Berit ca 1853 ?, Halvor f. 1857,Karen f 1859 og serine f. 1862.
Etterkommere av Tarald som i dag er 91 år husker at hans mor besøkte Familien på Stjørdal , men husker ikke andre navn en baker Nilsen.
Håper noen kan hjelpe oss. mvh Målfrid
Hei Målfrid
Nå har jeg søkt meg grønn i Stjørdalsbøkene, Lånke og Skatval(ikke Hegra) og finner ingen som jeg kan foreslå...
Var det slik at alle de nevnte skulle bo/være fra Stjørdalsområdet?
Vet du mer?
mvh
Thor Erik Johansen
Nå har jeg søkt meg grønn i Stjørdalsbøkene, Lånke og Skatval(ikke Hegra) og finner ingen som jeg kan foreslå...
Var det slik at alle de nevnte skulle bo/være fra Stjørdalsområdet?
Vet du mer?
mvh
Thor Erik Johansen
-
Serine er født i Stjørdal. Tarald bodde da på en liten plass der. Husker ikke no hvor. Han står nevnt i Stjørdalsboka tror den heter Nedre Stjørdal. Serines etterkommere bor idag i Åsen. I allefall en del av dem. Ho ble gift Kolberg og hennes barnebarn har og leita etter denne familien. Tror ei enke etter "gamle" baker Nilsen lever enda. Dette er hva jeg kommer på her på jobbe, mvh Målfrid
Hei!
I Norges Bebyggelse, Nord-Trøndelag, søndre del s.908 står følgende:
Sofiero gnr102, bnr. 7.......
Eier baker Henry Nilsen, f. 02.03.1910 i Stjørdal. Foreldre Anna og Henrik N., g.m.Erna Eriksen f. 03.05.1918 i Trondheim, foreldre Josefa og Ingemar E. Barn: Anne Britt f. 1941,
Inger Johanne f. 1945, Henrik Aksel f. 1949 og Frode f. 1951 (Fødselsdato utelatt av undertegnede).
Jeg går ut fra at dette er den rette baker Nilsen?
Mvh
Stig
I Norges Bebyggelse, Nord-Trøndelag, søndre del s.908 står følgende:
Sofiero gnr102, bnr. 7.......
Eier baker Henry Nilsen, f. 02.03.1910 i Stjørdal. Foreldre Anna og Henrik N., g.m.Erna Eriksen f. 03.05.1918 i Trondheim, foreldre Josefa og Ingemar E. Barn: Anne Britt f. 1941,
Inger Johanne f. 1945, Henrik Aksel f. 1949 og Frode f. 1951 (Fødselsdato utelatt av undertegnede).
Jeg går ut fra at dette er den rette baker Nilsen?
Mvh
Stig
-
Tusen takk for opplysningene. No blir det mitt "lille" problem og prøve å finne slektsskapsforhold.
Mvh Målfrid
Mvh Målfrid
Sakset fra Stjørdalsboka under Sofiero:
Henrik Amandus Nilssen, f. i Brønnøy, Helgeland, 4/3 1876. Bakarmeister. Kjøpte
Sofiero av agent Johan P. Mæhla.
#8226; 14/9 1907 Anna Kristine Vinje, f. i Trondheim 17/5 1886. Dotter til vognmann
Gunerius Vinje.
Born: Henry Nilssen, f. 2/3 1910.
Alice Vinje Nilssen, f. 19/7 1915. Inger Bergitte Nilssen, f. 27/8 1922.
mvh
Thor Erik Johansen
poke(æ)ktv.no
ps! har noe nyere etterkommere... send mail
Henrik Amandus Nilssen, f. i Brønnøy, Helgeland, 4/3 1876. Bakarmeister. Kjøpte
Sofiero av agent Johan P. Mæhla.
#8226; 14/9 1907 Anna Kristine Vinje, f. i Trondheim 17/5 1886. Dotter til vognmann
Gunerius Vinje.
Born: Henry Nilssen, f. 2/3 1910.
Alice Vinje Nilssen, f. 19/7 1915. Inger Bergitte Nilssen, f. 27/8 1922.
mvh
Thor Erik Johansen
poke(æ)ktv.no
ps! har noe nyere etterkommere... send mail
-
Dette var "rette" baker Nilsen. Har og funnet slektskskapet til min tidligere samboer. Henry Nilsen er tremenning til hans mor. Gunerius ble gift med hans oldefars eldste søster Berit Nilsen.Takk for hjelpa. ps Thor Erik har sendt mail til deg.
mvh Målfrid
mvh Målfrid
-
- Sted: STJØRDAL
Hei, her er noen utfyllende opplysninger.
Jeg husker godt bakeriet H. A. Nilsen, øverst i "gata". Husene ble senere senere overtatt av Tore Ligaard som drev butikk for glass og interiør. Sakser fra boka "STJØRDAL - Fra strandsted til Storsamfunn" av Kaare Berg:
Kirkeveien 3.
Sofiero 102/7
Den gamle delen av bygningen her er det eldste huset som nå står i Kirkeveien. Det ble bygget omkr. 1848 av baker Torstein Alstad fra Skatval. Det nye betongbygget ble ferdig i 1947. Eiendomsnavnet går tilbake på Alstads 3. kone som hette Ellen Sofie. Flere kjente bakermestere er knyttet til Sofiero, bl.a. Alfred Køhler, som også var spesialbaker for militæret, og fra nyere tid H. A. Nilsen og hans sønn Henry. Under firmanavnet H. A. Nilsen hadde de den lengste driftsperioden fra 1908 til 1971. I 120 år har det vært drevet sammenhengende bakerivirksomhet i Sofiero. I 1971 kjøpte Tore Ligaard eiendommen som ble en del av hans forretningskonsept.
mvh Birger
Jeg husker godt bakeriet H. A. Nilsen, øverst i "gata". Husene ble senere senere overtatt av Tore Ligaard som drev butikk for glass og interiør. Sakser fra boka "STJØRDAL - Fra strandsted til Storsamfunn" av Kaare Berg:
Kirkeveien 3.
Sofiero 102/7
Den gamle delen av bygningen her er det eldste huset som nå står i Kirkeveien. Det ble bygget omkr. 1848 av baker Torstein Alstad fra Skatval. Det nye betongbygget ble ferdig i 1947. Eiendomsnavnet går tilbake på Alstads 3. kone som hette Ellen Sofie. Flere kjente bakermestere er knyttet til Sofiero, bl.a. Alfred Køhler, som også var spesialbaker for militæret, og fra nyere tid H. A. Nilsen og hans sønn Henry. Under firmanavnet H. A. Nilsen hadde de den lengste driftsperioden fra 1908 til 1971. I 120 år har det vært drevet sammenhengende bakerivirksomhet i Sofiero. I 1971 kjøpte Tore Ligaard eiendommen som ble en del av hans forretningskonsept.
mvh Birger
Min farmor Anna Kristine Vinje, gift Nilsen f.1886-1969. Hennes forelder var Gunnerius og Bereth Vinje. Bereths foreldre het Tarald Nilsen f.1816-1900 gift med Marie Christine Pedersdatter Finnanger f.1826. Min farfar var baker ogsså min far. Mor som er enke (86 år) husker og har bilder av mange av slekta til farmor. Navnet Kolberg ble nevnt. Husker godt jeg var på besøk hos svært trivelige folk i Åsen; Karl og Jorunn Kolberg. Han var graver i Åsen kirke. Han var søskenbarn med min farmor. De har en sønn som heter Knut.
Håper mine opplysninger stemmer med det du har funnet ut?
mvh Inger-Johanne
Håper mine opplysninger stemmer med det du har funnet ut?
mvh Inger-Johanne
-
Alt det du skriver stemmer. Har noe kontakt med Knut. Har dere kanskje bilder av Tarald og ? Dette har vi vært på jakt etter.
Du kan jo nå meg på e-post adr. [email protected]
mvh Målfrid
Du kan jo nå meg på e-post adr. [email protected]
mvh Målfrid
Hei, Målfrid
Jeg er den personen som var på klassetreffet på Bispehaugen skole 10. juni, og gikk i samme klasse som Ole. Jeg kan kanskje komme med noen utfyllende opplysninger ang. Sofie Marie Kolberg, som er min bestemor på min fars side.
Min e-postadr. er: [email protected]
Vi høres?
Jeg er den personen som var på klassetreffet på Bispehaugen skole 10. juni, og gikk i samme klasse som Ole. Jeg kan kanskje komme med noen utfyllende opplysninger ang. Sofie Marie Kolberg, som er min bestemor på min fars side.
Min e-postadr. er: [email protected]
Vi høres?