Gedcom

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn21676
Sted: GRAN

Gedcom

Legg inn av dn21676 » 30. september 2007 kl. 18.05

Hmmmmm???+

Nå kom jeg plutselig over en hels skog jeg kulle hatt i mitt slektstre....

Er det mulig i noen programmer å importere Gedcom fil og legge den til eksisterende prosjekt tro? Eller må man bare begynne å skrive inn alt selv på nytt:-) Inneholdt 13000 navn denne "skogen her da" :shock:

Steffen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Gedcom

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. september 2007 kl. 18.23

Jeg skulle tro at de fleste programmer kan importere en GEDCOMfil. Noen har problemer. Du finner disse på DIS sin oversikt over programmer.

Jeg ville dog anbefale at du importerer GEDCOMfilen til en ny database og der ser igjennom det du har importert og kjører tester på dette i henhold til det program du bruker. Hvis du er fornøyd med det du har mottatt, er det er grei og enkel sak å slå denne databasen sammen med den databasen du har fra før.

Noen bruker begrepet prosjekt, noen databasen, men stort sett menes det samme.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 1. oktober 2007 kl. 15.17

Vær spesielt oppmerksom på personer som da kan være registrert i din base fra før og som også kan være registrert i gedcom-fila på 13000 personer. Disse må lukes ut før du importerer filen i din base. Forferdelig jobb å luke ut dobbeltregistreringer etterpå, spesielt dersom de er linket opp mot mange flere personer, som ogsa da kan være dobbeltregistreringer.

En annen ting er at stedsnavn og kilder kan også bli dobbeltregistreringer. Skal ikke mer enn en bokstav eller et komma til i forskjell før du også har dobbeltregistreringer på disse.

Så gjør som Otto sier, sjekk filen grundig først.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. oktober 2007 kl. 17.50

Med programmet TMG (The Master Genealogist) er det ingen fare ved å importere GEDCOMfil i et eksisterende prosjekt (database).
TMG etablerer alltid et nytt fysisk adskilt datasett i prosjektet der de importerte data legges. Så kan de eksisterende og nye data/personer betraktes samtidig i søkelister og skjermbilder før det tas stilling til om datasettene helt eller delvis bør slås sammen til fysisk samme datasett.

Alt om TMG her: http://www.tha.no

Torleif Haugødegård

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. oktober 2007 kl. 18.21

Remi Pedersen skrev:Vær spesielt oppmerksom på personer som da kan være registrert i din base fra før og som også kan være registrert i gedcom-fila på 13000 personer. Disse må lukes ut før du importerer filen i din base. Forferdelig jobb å luke ut dobbeltregistreringer etterpå, spesielt dersom de er linket opp mot mange flere personer, som ogsa da kan være dobbeltregistreringer.
En annen ting er at stedsnavn og kilder kan også bli dobbeltregistreringer. Skal ikke mer enn en bokstav eller et komma til i forskjell før du også har dobbeltregistreringer på disse.
Så gjør som Otto sier, sjekk filen grundig først.
Remi

Metoden som brukes av TMG gjør denne importen helt uproblematisk, se annet innlegg.

Hvis det oppdages dobbeltgjengere etter importen og sammenslåing av to datasett er det bare å slå to personer sammen til én person og beholde de aktuelle data og koblinger til andre personer, kilder osv.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 1. oktober 2007 kl. 19.04

Det å slå sammen to personer er interessant og jeg beklager selvfølgelig hvis jeg beveger meg for langt bort fra det opprinnelige temaet.

Det er meget bra at koblinger beholdes når to like personer slås sammen til én person. Det jeg alltid har lurt på er om alle koblinger/familiebånd beholdes? I et tenkt tilfelle kan en person ha to ulike foreldrepar. Ja det betyr selvfølgelig at ett av foreldreparene er feil. La oss is at det foreldreparet jeg har til Ola Nordmann er riktig, mens det foreldreparet til Ola Nordmann som kommer fra Gedcom-filen er feil. Beholder man alle fire foreldre, eller fjerner man to av dem med alle tilhørende forfedre?

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. oktober 2007 kl. 19.18

Torleif Haugødegård skrev:Med programmet TMG (The Master Genealogist) er det ingen fare ved å importere GEDCOMfil i et eksisterende prosjekt (database).
TMG etablerer alltid et nytt fysisk adskilt datasett i prosjektet der de importerte data legges. Så kan de eksisterende og nye data/personer betraktes samtidig i søkelister og skjermbilder før det tas stilling til om datasettene helt eller delvis bør slås sammen til fysisk samme datasett.
Alt om TMG her: http://www.tha.no
Torleif Haugødegård

Her er kopi av deler av et skjermbilde i TMG som viser Prosjektutforskeren med to datasett der kong Harald finnes både i datasett 1 (med idnr 1:1) og datasett 2 (med idnr 2:1). Alle detaljer om hver person vises i vinduet til høgre og er et godt grunnlag for å avgjøre om personene er den samme og derfor seinere kan slås sammen til én.
Personene er fysisk uavhengige så lenge de ligger i hvert sitt datasett. Se også Haakon Magnus og Haakon VII.
Bilde
Torleif Haugødegård

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. oktober 2007 kl. 22.15

Stein Inge Haaland skrev:Det å slå sammen to personer er interessant og jeg beklager selvfølgelig hvis jeg beveger meg for langt bort fra det opprinnelige temaet.

Det er meget bra at koblinger beholdes når to like personer slås sammen til én person. Det jeg alltid har lurt på er om alle koblinger/familiebånd beholdes? I et tenkt tilfelle kan en person ha to ulike foreldrepar. Ja det betyr selvfølgelig at ett av foreldreparene er feil. La oss is at det foreldreparet jeg har til Ola Nordmann er riktig, mens det foreldreparet til Ola Nordmann som kommer fra Gedcom-filen er feil. Beholder man alle fire foreldre, eller fjerner man to av dem med alle tilhørende forfedre?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Brukeren avgjør om TMG skal beholde to foreldrepar eller fjerne det ene ved sammenslåing av to personer.

T. Haugødegård

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 2. oktober 2007 kl. 22.43

Otto Jørgensen skrev:.....
Noen bruker begrepet prosjekt, noen databasen, men stort sett menes det samme.

Et prosjekt i TMG er det samme som en database i BK, med ett unntak:
Den STORE forskjellen er at et TMGprosjekt kan inneholde flere fysisk uavhengige datasett. En importert GEDCOMfil blir automatisk et eget datasett i prosjektet den importeres i.
Alle data i alle datasett i prosjektet kan betraktes under ett i samme sorterte søkeliste, noe som gir et unikt overblikk over importerte personer kontra de eksisterende.
Personene i et datasett fra en importert GEDCOMfil kan slås sammen med eksisterende datasett, eller eksisterende datasett kan slås sammen med det importerte. Det gjenværende settet forblir urørt. Også deler/greiner av det importerte datasettet kan slås sammen med eksisterende data, om dette er naturlig.

T. Haugødegård

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»