Edvina Nilsdatter - Lien i Hamarøy i 1820

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Peter Mathias Berg Mikkelsen
Sted: DRAG

Edvina Nilsdatter - Lien i Hamarøy i 1820

Legg inn av Peter Mathias Berg Mikkelsen » 1. mai 2006 kl. 23.30

Lurer på om noen har info om Edvina Nilsdatter som i skifte etter farens fetter Nils Andersen i 1820 er oppgitt å være på Lien i H.øy.

Far til Edvina er Niels Andersen.

Har nå funnet at hun var 3 år gml i 1820 - dvs født ca 1817 - kan noen finne henne i kikebok for H.øy rundt 1817 ?
Peter Berg Mikkelsen
(med samisk utgangspunkt - Tysfjord)

Børge Strandskog
Sted: INNHAVET

Re: Edvina Nilsdatter - Lien i Hamarøy i 1820

Legg inn av Børge Strandskog » 12. februar 2007 kl. 23.12

Hei

Foreldre til Karen Elvina Nilsdatter f. 1816 i Lia (Lien) i Hamarøy var Nils Andersen (f.ca.1784 Sverige) og Gjertru Paulsdtr (f. 1790 Tømmernes, Hamarøy). De to gifta seg i Hamarøy 1812. Nils døde 1819-20, men er ikke gravlagt i Hamarøy. Skifte 1/6 1820. I skiftet etter faren er datterens navn oppgitt som Karen Evina (3 år). Gjertru Paulsdtr gifta seg opp igjen 1829 (Folda) med Ole Johnsen. De bodde antagelig på en plass som het Mobakk. Skifte etter Gjertru Paulsdtr 1845. Eneste arving var datter Karen Evina Nilsdtr.

Mvh.
Børge

Brukeravatar
Peter Mathias Berg Mikkelsen
Sted: DRAG

Legg inn av Peter Mathias Berg Mikkelsen » 12. februar 2007 kl. 23.44

Takk for info Børge - da har jeg noe å jobbe videre med for å prøve å finne ut hvem Niels Andersen bosatt på Burøya (ref. CD Skifter i Salten) - skifte i 1820 - er.

Det er nemlig koblinger i det skiftet til kjente samiske slekter i Nord-Salten.

Forresten kjempefint at du har tatt i bruk dette forumet da du vel etterhvert sitter på mye data fra Hamarøy.
Peter Berg Mikkelsen
(med samisk utgangspunkt - Tysfjord)

gj05537
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj05537 » 16. september 2007 kl. 0.42

Det er lenge siden siste innlegg i denne tråden, men jeg prøver meg likevel:
Jeg støtter Peter i at Karen Elvina Nilsdatter er en link til kjente samiske slekter. Børge redegjør så flott hennes opphav. Etter mine notater, er mora Gjertru Paulsdtr (f. 1790 Tømmernes, Hamarøy) datter av Karen Knudsdatter i ekteskap med Povel (Paul) Pedersen. Karens 1. ekteskap var med Nils Andersen, som vel var av de Qvigstad beskrev som "de siste sjøsamene" i Røttangen. De fikk et barn, Einer Nielsen i Strinda (født i Røttang), min tipp-tipp oldefar. Han fikk mange barn gjennom to ekteskap. Alle ble vel fornorsket, bortsett fra Elen Sirenas etterslekt, som så vidt jeg kjenner til, har samisk identitet. Jeg kjenner ikke Karen Knudsdatters opphav.

Elen Sirena Einersdatter giftet seg med John Pedersen, Saugvand. Om dere gutter (eller noen andre), kan hjelpe meg med hans opphav, hadde det vært supert. I kirkebok for Hamarøy ved inngåelse av ekteskap i 1825, står det bare at han er fra Sverige, fedre er ikke oppgitt for dette paret. Har heller ikke funnet ut når og hvor John døde. Også det er opplysning jeg tar i mot med takk. Elen Sirena flyttet med hele sitt portefølge til Tysfjord (noen av barna hadde vel giftet seg der først...). Elen og Johns barn som levde opp, har stor etterslekt i Tysfjord (skjønt det er eksempel på at noen dro tilbake til Hamarøy i neste generasjon...). Karen Elvina Nilsdatter var kusine til Elen Einarsdatter (om jeg regner rett), da Gjertru Paulsdtr var Einers halvsøster. Elen og Johns etterslekt er publisert gjennom det som ligger på nettet av Tysfjord gårds- og slektshistorie (Tysfjord Kommune), gleder meg til Hamarøy Kommune kommer etter med alt sitt....
mvh
Ragnhild Lien

Svar

Gå tilbake til «Hamarøy»