Johanne Aur-Tande f 1821 til Hitra 1838

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Svein Gunnar Hage

Johanne Aur-Tande f 1821 til Hitra 1838

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 22. juni 2007 kl. 0.37

Mitt fårige innlegg vart kanskje litt misvisende, den jeg søker opplysninger om er altså Johanne Aur-Tande (Brennjord) ? født 1821 kf.1836 til Hitra 1838.
Hennes foreldre var Guri Knutsdtr.frå Øvre Haugen, Brennjord og Erik Gunnars frå Aur-Tande

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Johanne Aur-Tande?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. juni 2007 kl. 1.49

Hei
Hitra i 1838 omfattet nåværende Hitra og Frøya. Finner ingen Johanne/a født i Lesja med farsnavn av Erik. Har søkt ft 1865 for Hitra/Frøya, her var det ca 5-6 personer født i Lesja, ingen Johanna altså. Fant heller ingen i 1875 ( kun Hitra ).
Antar at du ikke vet mer om henne ( giftemål, død ? ). Hun kan være død før 1865, eller ha vandret videre nordenfjells. Kanskje til slekt på Nordmøre ?
Har også prøvd landssøk, uten å finne henne ved disse 2 folketellingene. Vil du prøve kirkebøkene, er det Dolm kirke som er aktuell for hele Hitra/Frøya fra hun kom til Hitra og utover. Alternativt kan Slettens kirke på Nord-Frøya sjekkes fra ca 1846 av ( lettere å lese, men omfatter bare Sletten sogn, Nord-Frøya )

Vennlig hilsen
Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut

Legg inn av Knut » 22. juni 2007 kl. 1.55

Fant forresten en Johanne Eriksen i Family Search, født i Lesja 7 april 1821, døpt 12 april s.å. Mor er Guri Knutsdtr., mens far her er kalt Erik Pedersen. Samme person ?

Svein Gunnar Hage

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 22. juni 2007 kl. 15.25

Hei Knut.
Takker for responsen,og går ut fra att det er riktig Johanne, at faren er innført som Erik Pedersen kan også vere riktig,da jeg kun har fått navnet Erik Gunnars som far fra slektsboka for Lesja og da kan det jo vere skrevet feil, har skjedd før det.
Johanne hadde ei tvillingsøster Ågot? ivertfall født på same år etter slektsboka.
I følge boka står det att Johanne reiste til Hitra 1838 og Ågot reiste til Tingvoll 1843.Fant du ut om Ågot vart døpt på same tid?
Mvh. Svein

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. juni 2007 kl. 16.32

Hei Svein
Jada, Aagot Eriksen står oppført med samme fødsels- og dåpsdag, samme foreldre.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. juni 2007 kl. 1.57

For ordens skyld Svein ( jeg er litt nysgjerrig ), har jeg forstått det riktig når jeg tror at Ågot er blant dine aner, og at du prøver å finne ut om tvillingsøsteren Johanne hadde noen etterkommere ? Har du info som tyder på at Johanne skulle ha noen etter seg på Hitra eller andre steder ?

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svein Gunnar Hage

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 23. juni 2007 kl. 13.04

Ågot og Johanne er Søstrene til min tippoldefar og for en del år tilbake lurte min onkel på hvor det hadde blitt av disse to, for det står i slektsboka for Lesja at Ågot reiste til Tingvoll 1843 og det var jo ikke så rart for hennes bror jobbet på Skuggevik på Gyl i Tingvoll kommune, videre står det at Johanne reiste til Hitra 1838, mere vet vi ikke om dem, hadde vert morro og vite om dem hadde stiftet famelie og om det finnes etterkommere etter Johanne og Ågot.
Har forsøkt slektsboka for Tingvoll , men fant ikke Ågot.
Mvh. Svein

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. juni 2007 kl. 2.25

Heisan, og omforladels, Svein, du har jo redegjort for at du nedstammer fra halvbroren Johannes i ditt innlegg lenger ned på sida her.

Finner forøvrig Johannes gift 4.5.1841 i Tingvoll, med Marie Johannesdatter. Hans far: Iver Andersen. Men dette visste du nok. Hans 2 halvsøstre, tvillingene Ågot og Johanne har jeg fortsatt ikke funnet spor av. Har bl.a. lett etter Johanne som innflyttet til Hitra i kirkeboka rundt 1838.
Men kanskje noen andre her vet noe eller finner noe ?

Vennlig hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svein Gunnar Hage

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 24. juni 2007 kl. 3.17

Ja angående Johannes har jeg alt klart, for min ene onkel bodde som nermeste nabo til Skuggevik, jeg har forøvrig også klart å få tak i bilde av Johannes som jeg synes er veldig morro å ha, for jeg er meget opptatt av å samle data, opplysninger og bilder av slektene mine.Derfor har det vert morro å fått rede på hvor det vart av Johanne og Ågot. Jeg mener å ha hørt at det var Tande på Hitra eller Frøya og da tenkte jeg at det kanskje var for kortelse på Aur- Tande.
Jeg takker deg Knut for ditt engasjemang, håper flere kan bridra med hjelp,jeg setter stor pris på all hjelp.
Med vennlig hilsen. Svein

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. juni 2007 kl. 13.26

Jeg ser at en bygdeskredder Johannes Hansen Tande bodde på Hitra i 1865. Han var født i Lesja i 1827, og losjerte på Havn gård, Innhitra.
I 1875 bodde han fortsatt i Aksetgrenda, nå på husmannsplassen Dammyren under Olsvig, hvor han reiste seg ei stue. Og nå var han gift med Ane Jonasdatter fra Hitra, 20 år yngre. De fikk 7 barn - derav 3 tvillingpar. Johannes var liten, kanskje ikke mer enn 150 cm høy ( de siste opplysningene er fra Sandstadboka ) - Siden 1865 hadde han reist tilbake til Nordmøre ( Kristiansund ) hvor hans første kone Bolette Berg døde, før 1870. Og så tilbake til Hitra.
Men kan denne Johannes Tande være i slekt med den familien du etterlyser ? Det behøver ikke være tilfelle, ettersom det var en god del utvandring fra Lesja og nordvestover på 1800-tallet.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svein Gunnar Hage

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 27. juni 2007 kl. 22.45

Har ikke fått sjekket dette, men kommer tilbake til slektsforholde om ei stund.
Svein

Svar

Gå tilbake til «Hitra»