Enok Knutsen Vågø 1821 - 1862
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Enok Knutsen Vågø 1821 - 1862
Er det nokon som kjenner foreldra? På Hitra finn eg i 1801 to kandidatar: 1) Knut Olsen, i teneste på Dolmøya, 2) Ein heimeverande son av Ole Knudsen på Fillan. Enok hadde visstnok brørne Bendik og Knut.
Enok Knudsen vart gift med Inger Engelsd. og bodde på Vågøya.
Enok Knudsen vart gift med Inger Engelsd. og bodde på Vågøya.
Enok Knudsen er født på Vågøya. Faren Knud Olsen er født på nordmøre. Husker ikke hvor, men tror han var født i 1784. Han kom først til Bekken, Frøya. Virket der som tjenstedreng. Flyttet senere til Svellingen hvor han var husmann og ble gift og fikk sin første sønn i 1809. Tror han het Ole.
Ble gårdmann på Vågøya i 1810.
De tre brødrene Enok, Knud og Bendik drev hver sin gård på Vågøya. Faren sin gård ble delt i tre mellom de tre gjenlevende sønnene. Ole druknet.
Husker ikke noe om moren i farta.
Ble gårdmann på Vågøya i 1810.
De tre brødrene Enok, Knud og Bendik drev hver sin gård på Vågøya. Faren sin gård ble delt i tre mellom de tre gjenlevende sønnene. Ole druknet.
Husker ikke noe om moren i farta.
Takk for opplysninga!
Det er tre Knut Olsenar fødde 1783 - 85 som er på Nordmøre i 1801, ein i teneste og to heimeverande. Den første eg vil sjekke er son til Ole Andersen på Wirum, Øksendal, om han kan ha 'utvandra'. Han er nr 3 av 7 barn.
Kan dette bekreftast, eller er det ein annan eg er på jakt etter? Han kan kanskje ha reist frå Nordmøre før 1801.
Det er tre Knut Olsenar fødde 1783 - 85 som er på Nordmøre i 1801, ein i teneste og to heimeverande. Den første eg vil sjekke er son til Ole Andersen på Wirum, Øksendal, om han kan ha 'utvandra'. Han er nr 3 av 7 barn.
Kan dette bekreftast, eller er det ein annan eg er på jakt etter? Han kan kanskje ha reist frå Nordmøre før 1801.
Jeg er for tiden langt unna mitt slektsmateriale. Så jeg ønsker ikke å være bastant i mine uttalelser.
Jeg tror du er på feil spor. Han skal være født på et annet sted.
I 1801 er han kommet til Frøya, på Bekken, som tjenestedreng hos Jacob Jacobsen.
Jeg tror du er på feil spor. Han skal være født på et annet sted.
I 1801 er han kommet til Frøya, på Bekken, som tjenestedreng hos Jacob Jacobsen.
Eg er framleis på jakt etter opphavet til Knut Olsen Vågø.
2.6.1828 fekk han sonen Knud. Mora var Beret Johansd. Det er ca 19 år etter første barnet. Var Beret kone nr 2? Eg har ikkje klart å finne vigsel for han i kyrkjeboka for Hitra. Det betyr ikkje at han ikkje står der. I 1801 er det berre 2 Berit Johansd. i Hitra, begge på Fillan, 9 og 11 år gamle. Er det kone nr 2, kan ho vere yngre. Det er mor til Enok Knutsen, f. 1821, eg er mest interessert i.
2.6.1828 fekk han sonen Knud. Mora var Beret Johansd. Det er ca 19 år etter første barnet. Var Beret kone nr 2? Eg har ikkje klart å finne vigsel for han i kyrkjeboka for Hitra. Det betyr ikkje at han ikkje står der. I 1801 er det berre 2 Berit Johansd. i Hitra, begge på Fillan, 9 og 11 år gamle. Er det kone nr 2, kan ho vere yngre. Det er mor til Enok Knutsen, f. 1821, eg er mest interessert i.
-
- Sted: Hitra
Ble litt interessert i disse Beritene i Fillan sogn, (som omfattet halve Hitra).
- Berit Johansdatter 8 år: Befinner seg på Axet ( indre ) på Innhitra. Hennes videre levnet er antaglig beskrevet i Sverre R Utseth: Gårds- og slektsistorie for Hitra, Sandstad herred ("Sandstadboka" ) Sjekk den på statsarkivet !
- Berit Johansdatter 11 år: Befinner seg i Kastvik, plass under Lervik, en gård i Nordbotn, på Fjellværsøya. Tror familien er nevnt i Hitraboka bind II, men ikke hvor det ble av henne, dessverre.
Meget mulig at en av disse havnet på Vågøya.
Knut
- Berit Johansdatter 8 år: Befinner seg på Axet ( indre ) på Innhitra. Hennes videre levnet er antaglig beskrevet i Sverre R Utseth: Gårds- og slektsistorie for Hitra, Sandstad herred ("Sandstadboka" ) Sjekk den på statsarkivet !
- Berit Johansdatter 11 år: Befinner seg i Kastvik, plass under Lervik, en gård i Nordbotn, på Fjellværsøya. Tror familien er nevnt i Hitraboka bind II, men ikke hvor det ble av henne, dessverre.
Meget mulig at en av disse havnet på Vågøya.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
for ordens skyld bør jeg vel tillegge at 2 x Berit Johansen, 74 og 77 år, er gift på hver sin kant i Fillan sogn i 1865. Dette kan være de 2 fra 1801. Sjekk likevel Sandstadboka.
Siden Bækken på Frøya er nevnt her ovenfor, så viser ft 1865 en Berit Johansen der, 68 år gml. Litt pussig !
Har du forresten sjekket Frøyaboka, lastes ned fra http://www.froya.kommune.no
Knut
Siden Bækken på Frøya er nevnt her ovenfor, så viser ft 1865 en Berit Johansen der, 68 år gml. Litt pussig !
Har du forresten sjekket Frøyaboka, lastes ned fra http://www.froya.kommune.no
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Jeg mener nok JohansDATTER hele tida ...
Til Terje Gundersen. Eg vil sette pris på om du kunne gi litt meir informasjon om nordmørssporet! Store deler av kyrkjeboka (Hitra, Svellingen) er for vanskeleg for meg, så eg kjem nok ikkje vidare utan meir hjelp. Bruk gjerne epost [email protected]
Var på Valan på Vågøya, i barndomsheimen til min svigermorfarfar Petter Vågø, for eit par år sidan (med båten til Kåre Kjønnøy). Andreetasjen av våningshuset er fjerna, resten er brukt som fritidshus. Landskapsidyllen er intakt. Resten er historie.
(Resten av Slektsforum har ein privatmeldings-funksjonalitet, men det har eg ikkje funne på denne nettsida)
Var på Valan på Vågøya, i barndomsheimen til min svigermorfarfar Petter Vågø, for eit par år sidan (med båten til Kåre Kjønnøy). Andreetasjen av våningshuset er fjerna, resten er brukt som fritidshus. Landskapsidyllen er intakt. Resten er historie.
(Resten av Slektsforum har ein privatmeldings-funksjonalitet, men det har eg ikkje funne på denne nettsida)
I Kirkebok for Nord-frøya (Sletta) 1846-1876 (mini) finner jeg følgende: døde 1859 (13/9) Enke Beret Johansdatter 68 år bosted Vågøen.
Kan denne dama være rett person? Knud Olsen Vågøen døde vel i 1854.
Jeg er på jakt etter samme personer
Hilsen
Birgitt
Kan denne dama være rett person? Knud Olsen Vågøen døde vel i 1854.
Jeg er på jakt etter samme personer
Hilsen
Birgitt
Det er rimeleg å rekne med at ho var mor til Knut Knutsen f. 1828.
Ho var berre 18 år i 1809, når Ole Knutsen, eldste barnet til Knut Olsen, var fødd. Så unge mødre var vel nokså sjelden den gongen??
Alderen, 68 år i 1859, stemmer like godt for begge dei to jentene i 1801-teljinga på Fillan. Dersom ho også var mor til Ole, vil eg halde ein knapp på den elste, 11 år i 1801, 20 år i 1809, altså Berit Johansdtr. i Kastvika.
Ho var berre 18 år i 1809, når Ole Knutsen, eldste barnet til Knut Olsen, var fødd. Så unge mødre var vel nokså sjelden den gongen??
Alderen, 68 år i 1859, stemmer like godt for begge dei to jentene i 1801-teljinga på Fillan. Dersom ho også var mor til Ole, vil eg halde ein knapp på den elste, 11 år i 1801, 20 år i 1809, altså Berit Johansdtr. i Kastvika.
-
Det er nok mulig, men tidkrevende, å lete etter mer info om de 2 X Beret/Berit Johansdatter som fortsatt finnes i Fillan i 1865, og som er 74 og 77 år gamle, for å se om de stammer fra Kastvik eller Indre Axet.
Jeg har sett gjennom en del i kirkebøkene for 2 av sønnene:
Enok Knudsen: Født 30.5.1822, døpt 2.6, ( nr. 33 ) antaglig hjemmedøpt. Faddere oppgitt. Konfirmert som nr. 56 i 1837, 17. sept. i Fillan kirke.
Knud Knudsen: Født 2.6.1828, døpt som nr. 80 i 1828, den 17 august. Faddere oppgitt. Konfirmert som nr. 60 i Fillan, den 6. sept. 1846.
Ole Olsens konf. rundt 1825 skulle det også gå an å finne.
Bendik, når ble han født ? Det er langt sprang mellom barna. Var kanskje noen døtre innimellom ?
Tror ikke det betyr noe at Enok og Knud ble konfirmert i Fillan. Tror konfirmantene i den perioden ble fordelt mellom Dolm og Fillan.
Har lett blant faddere for å finne noen forbindelse til Kastvik, Lervik, Akset. Men det er vanskelig å tyde ! Tror et navn ender på indvig. I fylket finnes bare Grindvig, Hitra, og Tindvig, Storfosna, i 1865. Ingen på Nordmøre, men noen på Sunnmøre.
Vel, det var et forsøk.
Mvh Knut Ansnes
Jeg har sett gjennom en del i kirkebøkene for 2 av sønnene:
Enok Knudsen: Født 30.5.1822, døpt 2.6, ( nr. 33 ) antaglig hjemmedøpt. Faddere oppgitt. Konfirmert som nr. 56 i 1837, 17. sept. i Fillan kirke.
Knud Knudsen: Født 2.6.1828, døpt som nr. 80 i 1828, den 17 august. Faddere oppgitt. Konfirmert som nr. 60 i Fillan, den 6. sept. 1846.
Ole Olsens konf. rundt 1825 skulle det også gå an å finne.
Bendik, når ble han født ? Det er langt sprang mellom barna. Var kanskje noen døtre innimellom ?
Tror ikke det betyr noe at Enok og Knud ble konfirmert i Fillan. Tror konfirmantene i den perioden ble fordelt mellom Dolm og Fillan.
Har lett blant faddere for å finne noen forbindelse til Kastvik, Lervik, Akset. Men det er vanskelig å tyde ! Tror et navn ender på indvig. I fylket finnes bare Grindvig, Hitra, og Tindvig, Storfosna, i 1865. Ingen på Nordmøre, men noen på Sunnmøre.
Vel, det var et forsøk.
Mvh Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Det er sikkert andre her som er bedre til å tyde skrifta i kirkebøkene.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
tok meg litt tid til de 2 X Berit Johansdatter, ( det gikk raskere enn jeg hadde tenkt )
Berit nr. 1 : Født i Kastvig. Hun ble gift med en Petter Andreas ( Kolderop? ) i 1819 ( I kjerkboka som nr. 11 ) Denne Beret ble nok enke, for hun giftes igjen i 1823 som nr. 8 i boka, med den 16 år yngre Jørgen Olsen Ytre Axet på Fjellværsøya. Der er paret bosatt også i 1865, da er hun 77 år. De har voksne barn etter seg på den tida. Og de har senere fått stor etterslekt.
Berit nr. 2 : Har ikke funnet vielse i kjerkboka, men den Berit som i 1865 er 74 år, er bosatt i Storvig i Søndre Indhitterens skolekrets, en plass like ved Indre Akseth der vi fant en Berit Johansen 8-9 år gammel i 1801.
Hun er i 1865 gift med Jens Jensen Storvig, 65 år gml. En endelig bekreftelse på at dette er en og samme Berit, kan antaglig Sandstadboka gi. Den har jeg ikke for hånden.
Dette vil vel si at Berit Johansdatter Vågøen ikke kom fra Hitra/Frøya. Kan hun også ha kommet fra Nordmøre ?
Mvh Knut
Berit nr. 1 : Født i Kastvig. Hun ble gift med en Petter Andreas ( Kolderop? ) i 1819 ( I kjerkboka som nr. 11 ) Denne Beret ble nok enke, for hun giftes igjen i 1823 som nr. 8 i boka, med den 16 år yngre Jørgen Olsen Ytre Axet på Fjellværsøya. Der er paret bosatt også i 1865, da er hun 77 år. De har voksne barn etter seg på den tida. Og de har senere fått stor etterslekt.
Berit nr. 2 : Har ikke funnet vielse i kjerkboka, men den Berit som i 1865 er 74 år, er bosatt i Storvig i Søndre Indhitterens skolekrets, en plass like ved Indre Akseth der vi fant en Berit Johansen 8-9 år gammel i 1801.
Hun er i 1865 gift med Jens Jensen Storvig, 65 år gml. En endelig bekreftelse på at dette er en og samme Berit, kan antaglig Sandstadboka gi. Den har jeg ikke for hånden.
Dette vil vel si at Berit Johansdatter Vågøen ikke kom fra Hitra/Frøya. Kan hun også ha kommet fra Nordmøre ?
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
bladde litt videre i kjerkboka,
Beret Johansdatter Indre-Axet ble viet til Jens Jensen, oppført som nr. 2 i 1825. Dermed skulle det ikke være nødvendig å slå opp i Sandstadboka. Din Berit på Vågøya var ikke i Hitra/Frøya ved tellingen i 1801.
Knut
Beret Johansdatter Indre-Axet ble viet til Jens Jensen, oppført som nr. 2 i 1825. Dermed skulle det ikke være nødvendig å slå opp i Sandstadboka. Din Berit på Vågøya var ikke i Hitra/Frøya ved tellingen i 1801.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Takk til Knut for eliminasjonen! Eg må altså ut av fylket etter både Beret og Knut, og då er det helst bortkasta å leite etter vielse på Hitra.
Dei barna til Knut (Olsen) Vågø som eg har registrert er: 1)Ole f 1809, 2)NN Knutsd. f 1811, død 8 dg gml., 3)Indiane f 19.7.1814, 4)Indiane Knutsd f okt 1817; 5)Bendik f ca 1819, 6)Enok 1821, 7)Knut 1828. Nr 1, 4, 5 og 6 har eg ikkje sett i kyrkjeboka, men det går eg ut frå at andre har gjort.
Dei barna til Knut (Olsen) Vågø som eg har registrert er: 1)Ole f 1809, 2)NN Knutsd. f 1811, død 8 dg gml., 3)Indiane f 19.7.1814, 4)Indiane Knutsd f okt 1817; 5)Bendik f ca 1819, 6)Enok 1821, 7)Knut 1828. Nr 1, 4, 5 og 6 har eg ikkje sett i kyrkjeboka, men det går eg ut frå at andre har gjort.
Ang. nr. 4) Indiana Knudsdatter i Kirkebok for Hitra oktober 1817 har jeg kopi av kirkeboka: "Knud Olsen Waagøens pb Indiana (min tippoldemor)
nr. 5) Bendik: skannet kirkebok Hitra født(døpt) 1.10.1819
nr. 6) Enoch, finner han ikke i kirkeboka for fødte(litt svak skrift), men han er konfirmert i 1837, 16 år gammel
nr. 5) Bendik: skannet kirkebok Hitra født(døpt) 1.10.1819
nr. 6) Enoch, finner han ikke i kirkeboka for fødte(litt svak skrift), men han er konfirmert i 1837, 16 år gammel
-
Hei Birgitt !
Enoch Knudsen ble døpt som nr. 33 i 1822, se ovenfor.
Ole Knudesen ble konfirmert 25.11.1827.
På grunnlag av din respons vedr. Bendich ser jeg at han ble konfirmert som nr. 31 i 1835. Ved hans dåp er fadderne ganske lesbare, de 4 første fra Svellingen og Sandvig på Nord-Frøya. Også ellers er fadderne fra bl.a. Sandvig. Jeg fristes til å tro at det navnet jeg mente slutte på -indvig skulle vært Sandvig ?
Berit/Beret Johansdatter: I 1801 var dette fornavnet sterkt konsentrert rundt Midt-Norge !
Ingen Beret/Berith i Sogn og Fjordane, og de fleste i M " R bor på Nordmøre. Finner kun 3 aktuelle Beret Johansdatter i M " R født rundt 1790:
1. Beret Johansdatter Jøsøen, Aure, 13 år
2. Beret Johansdatter Rognan, Aure, 8 år
3. Beret Johansdatter Bratvær, Edøy ( Smøla ), 14 år.
Mvh Knut
Enoch Knudsen ble døpt som nr. 33 i 1822, se ovenfor.
Ole Knudesen ble konfirmert 25.11.1827.
På grunnlag av din respons vedr. Bendich ser jeg at han ble konfirmert som nr. 31 i 1835. Ved hans dåp er fadderne ganske lesbare, de 4 første fra Svellingen og Sandvig på Nord-Frøya. Også ellers er fadderne fra bl.a. Sandvig. Jeg fristes til å tro at det navnet jeg mente slutte på -indvig skulle vært Sandvig ?
Berit/Beret Johansdatter: I 1801 var dette fornavnet sterkt konsentrert rundt Midt-Norge !
Ingen Beret/Berith i Sogn og Fjordane, og de fleste i M " R bor på Nordmøre. Finner kun 3 aktuelle Beret Johansdatter i M " R født rundt 1790:
1. Beret Johansdatter Jøsøen, Aure, 13 år
2. Beret Johansdatter Rognan, Aure, 8 år
3. Beret Johansdatter Bratvær, Edøy ( Smøla ), 14 år.
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Beret 3, frå Øygarden, vart gift med Jon Toreson f 1787. Smølaboka er enkel å leite i. 'Gardtales i Aure' er for tidkrevande, og ser ut til å ha lite opplysningar om etterkomarar etter brukarane, fann forøvrig ikkje Jøsøen i gardslista.
- Roar Kvam
- Sted: TRONDHEIM
Har studert Hemne kirkebøker nu i helga etter fam til Knut Vuttudal å jeg var borte i navnet Knut Olsen Vaagø der han døper noen barn. Trur det var Knut eller Ole Knutsen Vaage. periode 1800-1870.
Mvh Roar
Mvh Roar
- Aud Mari Kalland Sterten
Beret Johansdatter Jøsøy finner jeg nevnt under Jøsøy i Gardtales i Aure II, side 544. Beret er datter av Johannes Hansen og Marie Johansdatter. Marie ble gravlagt den 6. søndag etter påske i 1804. Datteren Beret var ugift i 1804.
Mvh Aud.
Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim
Lensvik / Trondheim
- Aud Mari Kalland Sterten
Jeg kom tilfeldigvis over dette i Ministerialbok for Aure, 1819-1838, Utflyttede.
Bereth Johansd. Gjøssøe, 43 år, til Sætervig i Edøens pr.gj., 17 sep 1830.
Mvh Aud.
Bereth Johansd. Gjøssøe, 43 år, til Sætervig i Edøens pr.gj., 17 sep 1830.
Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim
Lensvik / Trondheim
Ting tar tid, men jeg tror jeg kan oppklare "mysteriet" rundt Beret Johansdatter. 11. juni 1809 ble Knud Olsen Svellingen "ungkarl fra Hitteren" ekteviet med Beritte Johansdatter Skjelven. Det er vel dermed god grunn til å tro at Beret var fra Inderøya.
På gården Schelven under Hustad sogn i Inderøya finner vi så Beret i folketellingen fra 1801. Johan Jonssen og Olava Olsdatter er foreldrene. Ser ikke bort fra at Beret kan ha tjenestegjort på Mausund, for i 1804 knyttes Knud Olsen, soldat i Trondhiem, til ei Beret Johansdatter, muligens i forbindelse med leiermaal utenfor ekteskap. Men det er vanskelig å si fordi kirkeboka nesten er uleselig. Dessuten er det svært usikkert om dette faktisk er samme folket.
Sønnen Ole kom 2. august 1809, født på Svellingen og gitt mellomnavnet Solie. I 1811 ble et guttebarn lagt i graven etter å ha gått bort bare åtte døgn gammel. Neste var Indianna i 1814, Karoline i 1815, Bendik i 1819, Enok i 1822, Elen i 1824, Elen i 1825, Knut i 1828 og Lorentse i 1831. Mulig det var flere også.
Under legd nr. 21, Rabben, i Sjølegdrullen for Fosen i 1804 nevnes Knud Olsen som født i Romsdal i 1782. Han bodde på Rabben ved innføringen men havnet så på Svellingen. Legdsrullene vil nok kunne gi oss mer informasjon om Knud. Her er det trolig innført både fødselsdato/-måned og mer lokalt fødested.
Krister
På gården Schelven under Hustad sogn i Inderøya finner vi så Beret i folketellingen fra 1801. Johan Jonssen og Olava Olsdatter er foreldrene. Ser ikke bort fra at Beret kan ha tjenestegjort på Mausund, for i 1804 knyttes Knud Olsen, soldat i Trondhiem, til ei Beret Johansdatter, muligens i forbindelse med leiermaal utenfor ekteskap. Men det er vanskelig å si fordi kirkeboka nesten er uleselig. Dessuten er det svært usikkert om dette faktisk er samme folket.
Sønnen Ole kom 2. august 1809, født på Svellingen og gitt mellomnavnet Solie. I 1811 ble et guttebarn lagt i graven etter å ha gått bort bare åtte døgn gammel. Neste var Indianna i 1814, Karoline i 1815, Bendik i 1819, Enok i 1822, Elen i 1824, Elen i 1825, Knut i 1828 og Lorentse i 1831. Mulig det var flere også.
Under legd nr. 21, Rabben, i Sjølegdrullen for Fosen i 1804 nevnes Knud Olsen som født i Romsdal i 1782. Han bodde på Rabben ved innføringen men havnet så på Svellingen. Legdsrullene vil nok kunne gi oss mer informasjon om Knud. Her er det trolig innført både fødselsdato/-måned og mer lokalt fødested.
Krister
Det var godt nytt! Men Knut Olsen frå Romsdal er vel nesten like vanskeleg som Knut Olsen frå Nordmøre. Eg fann ein ane i militære rullar for Musketterregiment i Trondheim, det var helst flaks. Eg treng nok råd mht leiting i Sjølegdrullane!
Jeg glemte å skrive i forrige innlegg at vielsen skjedde på Inderøya, men det skjønte dere kanskje...
Krister
Krister
'Romsdal' var kanskje ei kortslutning av meg:
"Under legd nr. 21, Rabben, i Sjølegdrullen for Fosen i 1804 nevnes Knud Olsen som født i Romsdal i 1782"
Betyr dette 'Romsdals Amt' så omfattar vel dette Nordmøre?
"Under legd nr. 21, Rabben, i Sjølegdrullen for Fosen i 1804 nevnes Knud Olsen som født i Romsdal i 1782"
Betyr dette 'Romsdals Amt' så omfattar vel dette Nordmøre?
Jeg har nok sagt det før på disse sidene: De militære rullene er veldig undervurderte kilder. Jeg har ikke tallet på hvor mange karer (og gjennom dem familier) som jeg har sporet opp gjennom sjølegden for Hitra (Fosen). De er forholdsvis lette å tyde, og det gis ofte opplysninger der som ikke finnes andre steder.
Krister
Krister
Hei Krister.
Jeg har dessverre ikke noen opplysninger å komme med i denne saken.
Men jeg ser at du anbefaler "militære ruller" og "sjølegden" som kilder.
Jeg er på leiting etter en forfar som kanskje kom fra Hitra- Tr.heim området,
og som jeg"trur" var i militæret ca år 1800. Han heite Cristian Fredrik Strøm,
f. 1781. Han deltok i krigen i Danmark på denne tid ? (trur jeg)
Hva internett-adresser bruker du for å komme "inn" på disse kilder,
kanskje jeg kan finne han der?
Mvh
Kjell Heide
Jeg har dessverre ikke noen opplysninger å komme med i denne saken.
Men jeg ser at du anbefaler "militære ruller" og "sjølegden" som kilder.
Jeg er på leiting etter en forfar som kanskje kom fra Hitra- Tr.heim området,
og som jeg"trur" var i militæret ca år 1800. Han heite Cristian Fredrik Strøm,
f. 1781. Han deltok i krigen i Danmark på denne tid ? (trur jeg)
Hva internett-adresser bruker du for å komme "inn" på disse kilder,
kanskje jeg kan finne han der?
Mvh
Kjell Heide