Anton og Melvine Ulvan, Hitra

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Anton og Melvine Ulvan, Hitra

Legg inn av dn19444 » 28. februar 2007 kl. 22.38

Anton, f. 1839, og Melvine, f. 1841 bosatte seg i Ulvan på Hitra, nærmere bestemt i Åkervika. De fikk blant annet barna Martin 1866, Anton 1870 og Karen Anna 1885 (årstallene ifølge folketellinger). Er det noen som vet noe om eventuelle etterkommere av Anton og Melvine? Det er mulig de kalte seg Ulvan.

Mvh
Krister Olsen

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. februar 2007 kl. 23.59

Hei !

Jeg hadde lite om denne familien i min database.
Hadde notert Anton Arntsen, født 1837. Fant nå datteren Karen Anna i kirkeboka, født 23.12.1885, døpt i Fillan 28.2.1886. Mor hette Melvine Melkiorsdatter ( fra Frøya ), født 1842, far født 1837.

Mer interessant her er nok fadderne: 2 av dem fra Glørstad, bl.a. Anne Arntsdatter - kan tyde på at Anton var fra Glørstad eller hadde familie der. En av fadderne var også Stina Albertsdatter, og hun var jo din oldemor, Krister :)

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. mars 2007 kl. 0.59

Ser at jeg har bommet noe på svaret, da det er etterkommere du spør etter. Eldstebarn Martin Antonsen, født 26.12.1866, døde av tæring, ugift og formodentlig barnløs,18.2.1889. Han ble født 26.12.1866 og døpt Albert Martin. Hans faddere var stort sett fra Ulvan, bl.a. Arnt Olsen Bakken, antar det dreier seg om Bakken i Ulvan. Kanskje farfar eller en annen slektning.

Om de 2 andre barna som er funnet og deres eventuelle etterkommere vet jeg ingenting, men er svært interessert dersom noen vet noe, også dersom det vites noe mer om Anton og Melvines respektive herkomst.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 1. mars 2007 kl. 10.27

Hei!

Når det gjelder deres herkomst så trodde jeg at den var kjent siden det i første rekke søkes etter etterkommere. I Smølaboka bind 6, s. 42 står det at Karen Margrethe (Grete) Isaksdatter Hals f. 1802 i Nigar'n på Dyrnes ble gift for andre gang med søskenbarnet sitt, Melchior Andreas Lorentzsen Riiber f. 1812 på Strømøya, d. 1841. De ble bosatt på Strømøya og fikk datteren Malvine Amalia f. 1841, gift 1866 med Anton Olaus Arntsen Ulvan f. 1837 på Bakken. De bosatte seg på Ulvan i Fillan. Karen Margrethe var datter til Isak Augustinussen Hals f. 1777, d. 1853 og kona Lorentina Margrete Melchiorsdatter Riiber f. 1770, d. 1846.

Mvh. Kjell

dn19444

Legg inn av dn19444 » 1. mars 2007 kl. 10.29

Hei, Knut

Takk for innspillene.
Anton kan du knytte til Ansnes. Han var født og oppvokst i Gjevikbakken og sønn av Arnt Olsen Gjevikbakken, ofte kalt bare Bakken. Anne Arntsdatter Glørstad som du nevner, var også fra Bakken og ei søster av Anton. Andre søsken var Kristian Arntsen Langfjæra, Hans Arntsen Notvollan og Lars Arntsen Sjøhaugen. Det var også noen søsken til som jeg ikke husker navnene til i farten. Tror det var en Andreas som havnet på Glørstad og ei Kristine som ble gift i Trondheim. Kanskje også ei datter til som døde som lita, trolig i skarlagensfeberen som herjet i første del av 1880-årene.

Melvine var for øvrig Riiber-etterkommer. Jeg har noen flere opplysninger om henne, men det ligger i en eller annen papirbunke akkurat nå. Skal komme tilbake til saken, Knut.

Det hadde vært artig å finne ut hvor det ble av dette folket. Anton og Melvine bodde jo i Åkervika i 1900 og hadde da datteren Karen Anna boende hjemme hos seg. Kanskje er det noen gamlinger i Ulvan-området som kan vite noe her. Har du noen tips, Knut?

Jeg leter litt etter dette folket akkurat nå fordi et oldebarn av Hans Arntsen Notvollan kommer fra Minnesota til Hitra neste helg. Hadde en plan om å spore opp noen firmenninger til ham...

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. mars 2007 kl. 14.31

Da har jeg litt nytt til deg. Ukonfirmert strandsittersønn Anton Antonsen Ulvan, født 1870, var blant de mange som ble tatt av orkanen på Tarvahavet 6 juni 1885.

Karen Anna Antonsdatter: Nordbotn kapell ble åpnet ca 1899, og kirkebøkene for Nordbotn finns ennå ikke skannet på nett. Kanskje noen har adgang til disse kirkebøkene ? ( Jeg har bruk for dem i svært mange sammenhenger, og venter utålmodig på at de blir skannet ! )

Dessuten kan jo Anton og Melvine hatt andre barn enn disse tre, det var litt langt sprang mellom 1870 og 1885.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444

Legg inn av dn19444 » 1. mars 2007 kl. 16.26

Bra jobbet, Knut. Av en eller annen grunn virker det som om det ikke er så mange etterkommere etter Arnt Olsen Bakken - tross hans mange barn. Kristian Arntsen Langfjæra har vel et par oldebarn, Knut. Kanskje er det også noe etterkommere etter de to som havnet på Glørstad? Det hadde vært artig å finne ut om Karen Anna ble gift og fikk barn.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. mars 2007 kl. 0.52

ad Arntsenfolk og etterkommere:
På Glørstad bodde Anne Arntsdatter, født 1844, gift med gårdmann Hans Kristiansen, f. 1841. Men dette paret var barnløst ! Ei lita jente og en liten gutt, Marie og Martin Antonsen, kom fra Inntian, Frøya, og ble oppfostret her hos sin morfar Hans Kristiansen. Martin Antonsen tok over gården på Glørstad etter morfaren. ( Han er ikke identisk med Anton og Melvines sønn med samme navn og født samme år ! )

Videre vil jeg gjerne gjengi data for Anton Marthinus Antonsen, som møtte en så tragisk død som 15-åring: Født 18.1.1870, døpt 17.4.1870. Foreldrene bodde ved hans fødsel i Skjærbusdal, på Fjellværøysida av sundet.

Til Kjell Fredly:
Takk for data om Melvines herkomst. Anton og Melvine er ikke i min slekt, så jeg har ikke festet meg ved dette tidligere. Forstår at det er mye i de 6 bindene av Smølaboka som er av stor interesse for Fosenfolk og andre trøndere, dessuten er bøkene sikkert mer oppdatert enn de gamle bøkene Hitra og Frøya har. Jeg er så heldig at jeg bor nær et statsarkiv, og kan sjekke bygdebøker der - men det kunne jo være fristende å kjøpe noen også. Lykke til med bind nr 7 ! Forstår at du er nybakt bestefar også, så tilværelsen er nok hektisk.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444

Legg inn av dn19444 » 2. mars 2007 kl. 16.46

Hei, Knut

Hvis jeg forstår det du skriver rett, så var Marie og Martin barnebarn av Hans Kristiansen. Da må jo Hans ha hatt barn. Var ikke dette barn med Anne Arntsdatter? Eller snakker vi om en annen Hans Kristiansen?

Handler ikke dette om folket som vi var borti under Jarle Aalbergs etterlysning etter Søren Gunerius Jensen som flyttet fra Inntian til Skaget? Hvis jeg husker riktig så var Martin Antonsen sønn av Petrolina Kristiansdatter Glørstad og Anton Andreassen Stokvik. Det innebærer vel at Hans Kristiansen var Martins morbror og ikke hans morfar. Det er mulig jeg tenker feil her, Knut, og atjeg har oversett et ledd, men foreldrene til Petrolina og Hans var vel Kristian Hansen Glørstad. Kan det tenkes at det var han som var morfar til Martin? Marie er jeg i farten mer usikker på. Var hun søster av Martin???

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. mars 2007 kl. 19.37

Hei Krister,
du leser jo helt riktig, jeg ser nå at jeg har skrevet morfar der hvor det skulle stått morbror .. Beklager på det sterkeste denne lapsus og det ekstra bryderi det har påført deg.

Mvh Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»