Marit Kristoffersdatter/Marith Andersdatter - Botngård

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Marit Kristoffersdatter/Marith Andersdatter - Botngård

Legg inn av gj01097 » 11. februar 2007 kl. 0.37

28.12.1783 gifter ungkar John Olsen Sæter seg med enke Marit KRISTOFFERSDTR Botngård. Ved folketellingen 1801 er Jon Olsen (50) husbond, gårdmann og fisker på gården Bottengaard. Han er gift med Marith ANDERSDTR (47). Hun er da i sitt andre ekteskap, og han i sitt første.

Er Marit Kristoffersdtr. og Marith Andersdtr. en og samme person?

Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 13. februar 2007 kl. 22.28

Hei! Ungkar Kristoffer Andersen Botngård ble begravet 30. nov 1782, 30 år gml (iflg L Kvernhusviks avskrift av kirkeboken). Kanskje er han den Christopher Arntsen Dyrendal som ble forlovet den 23. april 1782 fra Rissa Kirke med pige Marit Christophersd Melhus. Dette paret finner jeg ikke igjen ved kirkelige handlinger i Stadsbygd pgld.

Jeg har fra tidligere erfart at Arntsen og Andersen ble brukt om hverandre. (jfr Randi Arntsdtr/Andersdtr Vågen/Høvåg). Her ligger at jeg tror Marit Kristoffersdtr Botngård og Marit Kristoffersdtr Melhus er samme person. Marit Andersdatter fra folketellingen i 1801 tror jeg rett og slett er en (skrivefeil)/feilopplysning.

For å styrke denne påstand vil jeg vise til at Kristoffer og Marit Melhus hadde sin datter Marit til dåpen fra Rissa Kirke i 1753, hun var altså ca 47-48 år i 1801. Så har jeg et skifte fra Melhus i 1789 som jeg vil gjengi her:

MELHUS RISSA

1789 26/2 CHRISTOPHER OLSEN OG HUSTRU MARIT JOENSDATTER
Barn:
1. Joen Christophersen myndig
2. Knud Christophersen myndig
3. Christopher Christophersen død, sønn Ole 5 år
4. Karen Christophersdatter Denstad
5. Kirsten Christophersdatter 43 år
6. MARIT CHRISTOPHERSDATTER BOTNGAARD
7. Sidsel Christophersdatter Bessvold

Formue: 185-3-23, Gjeld: 136-0-8, Formue: 49-3-15.
I fortegnelsen er nevnt en huspostill, en bibel og 2 bøker.
Fosen Skifteprotokoll IIXB (1783-1823), Folio 329.

(Kanskje) Marit nevnt i skiftet på Melhus og "din" Marit Kristoffersdtr Botngård er samme person (?)

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 13. februar 2007 kl. 23.29

Nei, skrev jeg ungkar Kristoffer Andersen Botngård... ungkar står det da ikke.. beklager.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»