"Kultiverte" slekter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Marius Berg

Re: "Kultiverte" slekter

Legg inn av Marius Berg » 4. november 2002 kl. 17.31

Hei! Jeg søker etterkommere av det som før i tiden ble kalt finere familier på Fosen, særlig på Agdenes og Ørlandet. Hilda C. L. Øyasæther lanserer (kanskje den var lansert fra før av) jo eorienom at John Johnsen Fremstad, f. 1723 på Brekstad var av Bjelkeætten. Likeledes Lucia Henrichsdatter, en annen av Lundslekten fra Ørlands aner. Rundt 1900 var det jo også særdeles populært å oppkalle barna sine etter "de fine", selv om man ikke nettopp var i slekt med dem. All agnatisk etterslekt etter Christian Severin Christiansen Fremstad (Brun) kan bruke Brun-navnet, i dette tilfellet er det snakk om militærslekten Brun, idet Christian Severins farfar var Fredrik Welding Brun fra Sparbu. Håper alle skjønner hva jeg sikter til! Vel og bra med ren bondeslekt, men jeg synes det er litt artig å kartlegge hvilke kondisjonerte som endte i bondestanden.
Mvh Marius B

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 4. november 2002 kl. 22.00

Jon Jonsen Fremstad, f.1723, var sønn av Jon Arntsen Brekstad (d.1749) og Sigrid (Siri) Jonsdatter Brekstad (d.1756). Sigrid (Siri) var igjen datter av Jon Jonsen Brekstad (ca.1660- 1717)og Marit Bårdsdtr. Både far og morfar til Jon Jonsen Fremstad bygslet i sin tid en part i Brekstad.
Lucie Hansdatter (bare èn gang er hun benevnt som Henriksdatter, etter det jeg har notert) var født ca.1724 og døde 18.09.1792. Hun var datter av Hans Pedersen Berg og Vibeke (Viviche) Moretensdatter Berg. Foreldrene til Vibeke (Viviche) igjen var Morten Henriksen Berg og Lucie Olsdatter. Lucie Hansdatter ble gift 06.07.1749 med Arnt Christensen Grande>Bakken (ca.1729 - 1803). Kanskje det er navnene Lucie og Vibeke som har fått noen til å antyde forbindelse med Bjelkeslekten?
Mvh
Terje

Anonym

Legg inn av Anonym » 6. desember 2002 kl. 22.53

Det er ingen mulighet for at Bjelke-slekten har etterkommere på Opphaug. Jens Bjelke fikk tre døtre, og den ene ble gift på Tøndel gård, mens de andre to ble gift utenfor Fosen. Etterkommere etter Henrik og Jørgen Bjelke finnes i Danmark. Eventuelle etterkommere vil være å finne i slekten Tøndel. Brit Skogen Myklebost, Lillehammer

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 25. desember 2002 kl. 1.34

Men var disse døtrene ektefødte? Hvis ja, hadde han helt sikkert noen uekte barn som de fleste kondisjonerte i samtiden. Så man kan vel aldri vite... Har noen likevel info om denne delen av den Fosenske slektshistorie vil jeg bli meget takknemlig for å få vite om det.

Mvh Marius Berg

Mari Elin Dyrendahl

Legg inn av Mari Elin Dyrendahl » 25. januar 2007 kl. 0.00

Hei. Lurer på om noen kan gi meg opplysninger om Jens Bjelkes datter som ble gift på Tøndel gård.

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 25. januar 2007 kl. 21.55

Jeg har notert dette:
Birgitte Bjelke var født ca. 1615 som datter av kansler Jens Bjelke og Sophie Brochenhuus. Hun ble første gang gift med Daniel Ottessøn Bildt til Havslund, og andre gang 1641 med kaptein Frederik von Offenberg som gjennom sitt ekteskap med henne fikk Tøndel i medgift. Da Birgitte døde, ble hun gravlagt under kirkegulvet i Nes gamle kirke. Men i forbindelse med at den gamle kirken ble revet, og en ny kirke ble oppført lenger vest, ble kisten overflyttet dit. Da også denne kirken ble revet i 1879, kom Birgitte Bjelkes kiste atter for dagen. Bjelkeslektens våpenskjold var godt synlig på kistelokket. Det ble bestemt at Birgitte Bjelke skulle begraves like innefor inngangen til den gamle kirkegården, hvor hun fortsatt hviler. Graven er i dag vanskelig å påvise ettersom det er lagt en vei over det samme området.
Mvh
Terje

Mari Elin Dyrendahl

Legg inn av Mari Elin Dyrendahl » 26. januar 2007 kl. 15.32

Tusen takk til Terje. Dette var interessant:)
Hørte en gang at morsslekta ( fra Lensvik )visstnok hadde noe tilknytning til Fru Inger, og har lyst til å prøve å finne ut litt mer om dette etterhvert.

dn05536
Sted: KATTEM

Legg inn av dn05536 » 28. januar 2007 kl. 23.57

Til innlegg nr 1, - om navn og navnetradisjon. Det finnes svært mange tilfeller hvor man har brukt "stormannsnavn" på sine barn. Litt lenger nord er Brun/Bruun og også Linbak, - noen med c og også med dobbel k som vi finner til stadighet som gitt døpenavn, - mellomnavn. uten at det er linker til hovedpersonene. Likeledes finnes det mange tilfeller hvor husmansfolk har oppkalt bonden på bruket, og hvor jordeieren og kjærringa var faddere. Navnetradisjon er en hjelper i slektsgranskningen, men det kan være en avsporer også! Bruk fornuft.
Slektshilsener fra Idar
Slekthilsener fra Idar Kaare Loe, -

IDAR - - - - - etter farmor IDA
KAARE - etter mormor KAREN
LOE . . . . . . . . . etter far min!

Svar

Gå tilbake til «Ørland»