Peder Helgebostad
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Peder Helgebostad
Er det noen som kjenner til Peder Tollevsen Helgebostad og Beret Christensdatter? De ble gift i 1741 og hadde trolig flere barn. Kan noen bekrefte/avkrefte at disse var foreldre til blant annet Ingebrigt Pedersen som var husbonde på Helgebostad i 1801?
Mvh
Krister Olsen
Mvh
Krister Olsen
Og kan det være slik at Beret ble enke og giftet seg med Sivert Andersen Helgebostad?
Krister
Krister
I find Helgebostad in the Hitra book. My family came from Helboestad in Hitra. Is this the same place? (also spelled as Helbostad) I cannot find it.
Hi
This is the same place. Tell me who your ancestors from Helbostad were.Maybe I can or someone else can help you...
Krister
This is the same place. Tell me who your ancestors from Helbostad were.Maybe I can or someone else can help you...
Krister
-
- Sted: Hitra
Hei,
ft 1801 oppgir enkemann Peder Monsen født ca 1725 som mandens far, og mandens far peker her tilbake på Ingebrigt Pedersen, dersom jeg leser dette riktig. Følgelig må din antagelse kunne avkreftes. Denne Peder Monsen er antaglig den Peder Mognsen, gift med Sirie, som er oppført i skatemanntallet av 1762.
Peder Tollevsen og Beret Christensdtr. er foreldre til en Tollev Pedersen, f. ca 1746, og en Christina Pedersdtr, f. ca 5 år før ( iflg. konf. ) Kan naturligvis ha vært flere barn, men ikke reg. noen født før 1751 iflg. nevnte skattemanntall.
Mvh Knut
ft 1801 oppgir enkemann Peder Monsen født ca 1725 som mandens far, og mandens far peker her tilbake på Ingebrigt Pedersen, dersom jeg leser dette riktig. Følgelig må din antagelse kunne avkreftes. Denne Peder Monsen er antaglig den Peder Mognsen, gift med Sirie, som er oppført i skatemanntallet av 1762.
Peder Tollevsen og Beret Christensdtr. er foreldre til en Tollev Pedersen, f. ca 1746, og en Christina Pedersdtr, f. ca 5 år før ( iflg. konf. ) Kan naturligvis ha vært flere barn, men ikke reg. noen født før 1751 iflg. nevnte skattemanntall.
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei, Knut
Jeg har gjort de samme funnene, og avskrevet Ingebrigt. Jeg har ikke funnet igjen Tollev i 1801, men Christina kan være hustru, gift for andre gang, på Sveneset.
Det står i 1801 at Beret Christensdatter på Helbostad var enke etter 1. ekteskap. Dette er jeg helt sikker på ikke stemmer, for det er ingen tvil om at Beret først var gift med Peder Tollevsen, og jeg har nå beviser på at hun også var gift med Sivert Andersen Helgebostad. Jeg tror Peder Tollevsen må ha gått bort mellom 1754 og 1759. For det første har jeg funnet Peder som fadder så sent som i 1754. For det andre oppgis Anders Sivertsen i 1801 å være 42 år, altså født om lag 1759. Dessuten ser vi jo i 1762 at Sivert og Anders er nevnt som ektefolk.
Krister
Jeg har gjort de samme funnene, og avskrevet Ingebrigt. Jeg har ikke funnet igjen Tollev i 1801, men Christina kan være hustru, gift for andre gang, på Sveneset.
Det står i 1801 at Beret Christensdatter på Helbostad var enke etter 1. ekteskap. Dette er jeg helt sikker på ikke stemmer, for det er ingen tvil om at Beret først var gift med Peder Tollevsen, og jeg har nå beviser på at hun også var gift med Sivert Andersen Helgebostad. Jeg tror Peder Tollevsen må ha gått bort mellom 1754 og 1759. For det første har jeg funnet Peder som fadder så sent som i 1754. For det andre oppgis Anders Sivertsen i 1801 å være 42 år, altså født om lag 1759. Dessuten ser vi jo i 1762 at Sivert og Anders er nevnt som ektefolk.
Krister
-
- Sted: LONEVÅG
Til Knut: Hitra II oppgir på s. 303 at Peder Monssen Helgebostad, f. 1725, er g.m. Lisbet Ingebrigtsd., som er søster av Anders Ingebrigtsen Dolmøy (vel identisk med læreren og klokkeren) og Gjertrud Bjørnneset. Ingebrigt Pedersen er vel da antagelig Lisbets sønn.
Peder Tollevsen omkom på sjøen i 1755 og liket ble ikke gjenfunnet. Sammen med ham var Svend Pedersen Helbostad. Om dette var en sønn, vet jeg ikke ennå.
Krister
Krister
Og Berit Christensdatter ble gift igjen 11. juli 1756 med Sivert Andersen Helgebostad.
Krister
Krister
jeg bor og er etterkommer etter de "opprinnelige" helbustingan. er veldig interisert av den slekta som kommer herifra. min oldemor(som kommer fra denne gården)het helga berntine helgebostad, födt sivertsdatter. mannen hans helgebostad. helga er etter sivert helgebostad(?) ,för der peder. tror ingebriktsen navnet kommer fra denne gården. om noen sitter på info herifra er jeg veldig interisert.mail:
[email protected]
[email protected]