Jeg leter etter min tipoldefar som etter kirkeboken i Flå fikk en sønn
med Karen Andersdatter Ler den 9.august 1844 som ble døpt Ole Olsen.
Han ble skolelærer på Hitra.
Noen ganger stopper det??Finnes det noen som kan hjelpe med tips hvor
det kan letes?
Bjørnar
Ole Halvorsen Jønland
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ole Halvorsen Jønland
Har lett litt. Har alle Hølondabøkerne her, og Flåboka.
Ingen Ole Halvorsen på Jønland,
Inga Kari Andersdtr i Flå (Ler)
Fant du noe fødselsår i kirkeboka?
Kan gjerne lete litt.
mvh Aud Inger
Ingen Ole Halvorsen på Jønland,
Inga Kari Andersdtr i Flå (Ler)
Fant du noe fødselsår i kirkeboka?
Kan gjerne lete litt.
mvh Aud Inger
-
- Sted: LER
Det er vel mye som tyder på at disse to kanskje har vært tjenestefolk på henholdsvis Ler og Jønland, og derfor bare har vært bosatt der midlertidig? I såfall kan det vel bli vanskelig å finne ut hvor de kom fra opprinnelig.
En mulighet er jo om man finner dem i andre sammenhenger i kirkebøkene, f.eks. flere barn til dåpen eller evt. giftemål.
Håvard
En mulighet er jo om man finner dem i andre sammenhenger i kirkebøkene, f.eks. flere barn til dåpen eller evt. giftemål.
Håvard
Takk for opplysningene.I Melhus Klokkerbok, Flå sogn 1816-1869 side 62 nr 1 født 9-8-1844 døpt 25-8-1844 Ole Olsen Leer. Uægte.
Faddere Marit B Leer,Martha Borten,Ane O Leer, gmd Ole B Leer ???? Peders??? Vold Iver ? Leer. Dette er opplysningene jeg har. Må vel se i kirkeboka ad årstall. Men er noen av navnene son er nevt kjent som ev kan gi noen spor?
Faddere Marit B Leer,Martha Borten,Ane O Leer, gmd Ole B Leer ???? Peders??? Vold Iver ? Leer. Dette er opplysningene jeg har. Må vel se i kirkeboka ad årstall. Men er noen av navnene son er nevt kjent som ev kan gi noen spor?
-
- Sted: LER
Slik tyder jeg faddernes navn: Marit Benjaminsdtr. Leer, Marta Jørgensdtr. Borten, Ane Olsdtr., Ole Berntsen Leer, Peder Johannesen Borten, Iver Ingebrigtsen Leer.
Marit var fra Bakken under Ler nedre, og hun var gift med en Ole Berntsen f. Teigen. Iver Ingebrigtsen var fra Ler nedre.
Når det gjelder Marta og Peder, så fant jeg ikke dem, men skal sjekke nærmere siden.
Marit var fra Bakken under Ler nedre, og hun var gift med en Ole Berntsen f. Teigen. Iver Ingebrigtsen var fra Ler nedre.
Når det gjelder Marta og Peder, så fant jeg ikke dem, men skal sjekke nærmere siden.
Vel overstått juledager.
Tenkte litt på denne Ole'n din. Hitra var mange kommuner tidligere, og om fødselsår og fornavn er rett, skulle en vel komme fram til noe?
Kan denne Ole Leer være han du leter etter? Da bodde han i såfall på Fillan, og en kan kanskje finne noen ledetråder der?
Ikke sikkert dette hjelper deg mye, men som fersking må jeg jo forsøke.
Fortsatt god julefeiring
Hilsen Aud Inger
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f01616&gardpostnr=303&personpostnr=2026#nedre>Lenke</a>
Tenkte litt på denne Ole'n din. Hitra var mange kommuner tidligere, og om fødselsår og fornavn er rett, skulle en vel komme fram til noe?
Kan denne Ole Leer være han du leter etter? Da bodde han i såfall på Fillan, og en kan kanskje finne noen ledetråder der?
Ikke sikkert dette hjelper deg mye, men som fersking må jeg jo forsøke.
Fortsatt god julefeiring
Hilsen Aud Inger
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f01616&gardpostnr=303&personpostnr=2026#nedre>Lenke</a>
Takk for svarene. Jeg var ikke presis med navn på de jeg ønsket å høre om noen hadde kjenskap til.Ole Olsen Leer`s foreldre. Ole var min oldefar men det er freldrene han som jeg ikke har kommet noe vei med. Nå er det nytt år og et "nytt Statsarkiv"
Så kirkebøker granskes.
Så kirkebøker granskes.