"Ny" Håssåker-grein - via Eide til Herø, H

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: "Ny" Håssåker-grein - via Eide til Her

Legg inn av dn19444 » 30. november 2006 kl. 9.08

Hei,

Håper noen kan bidra når det gjelder dette.

Isak Jensen Håssåker som kom til Hitra og satt på Reksen og Stenkløv før han endte på Ansnes, hadde to barn som giftet seg på Eide. Det var Jens Isaksen og Ellen Isaksdatter som giftet seg med søsknene Beret og Ole. Jens ble værende på Eide, men Ellen ble tidlig enke og havnet i Sandvika. Der giftet hun seg inn i Parelius-slekta på Ansnes.

Ellen Isaksdatter og Ole Olsen Eide hadde imidlertid to barn sammen. Dette var:
1) Ingeborg Olsdatter Eide, f. 26/2-1826
2) Isak Olsen Eide, f. 4/10-1828

Fram til nylig hadde jeg ingen anelse om barnas skjebne. Isak finner jeg ikke igjen i folketellingen for 1865. Kanskje er han gått bort?

Men Ingeborg fant jeg etter lang tids leting igjen på Herøya i gamle Fillan. Hun ble gift med Kristian Jakobsen (f. ca. 1824) i 1848. Han var fra Ørland, men jeg har ikke brukt tid på å spore opp hans aner.

Her er barna til Kristian og Ingeborg som jeg har klart å finne så langt:
1) Jakob Kristiansen Herø, f. 22/5-1849
2) Oline Kristine Kristiansdatter Herø, f. 15/2-1852 (muligens mars)
3) Jensine Kristiansdatter Herø, f. ca. 1857 (iflg FT 1865)
4) Johan Kristoffer Kristiansen Herø, f. 12/7-1860
5) Rasmus Edvard Kristiansen Herø, f. 21/4-1867

Jeg har funnet igjen to av disse:

Den yngste, Rasmus, giftet seg i 1897 med Maren Henrikke Nilsdatter, f. 1876 på Sørsætra). Jeg har ikke funnet ut om de har etterkommere.

Oline var gift to ganger. Først med en Anton. Jeg har ikke søkt etter denne vielsen, men de fikk minst ett barn, Anton Ulrik Antonsen, f. 1877. Han er senere kjent som Ulrik Herø.
Enka Oline giftet seg så på nytt i 1882 med en trondheimer som het Johan Martin Johansen (f. ca. 1850). De fikk en rekke barn.
Ifølge folketellingen fra 1900 var barna:
1) Ingeborg f. 1881
2) Ludvik, f. 1884
3) Johanna, f. 1887
4) Odin, f. 1891
5) Johan, f. 1895.

Ulrik ble gift med ei Stina (vet ikke mer om henne). De hadde flere barn, blant annet Alf Ulriksen Herø (bodde i Nordbotn) og Sigurd Ulriksen Herø (bodde i Eidsvågen).
Når det gjelder Ulriks fem halvsøsken vet jeg at Johanna var ugift og bodde på Herøya og at Odin og Johan havnet i Ålesund.

Jeg håper at noen har mer informasjon om denne slektsgreina og kan fylle på med informasjon der jeg mangler. Jeg har et inntrykk av at ingen har vært klar over at denne slekta kan spores til Isak Jensen Håssåker...

Mvh
Krister Olsen

Knut

Legg inn av Knut » 30. november 2006 kl. 13.56

Hei !
I den eldre generasjonen har du Rasmus Edvard Kristiansen, gm. Maren Henrikke Nilsd. Paret ble bosatt på Ulvøya. Sammen med et annet par fra Herøya kjøpte de gården Grindskar under Ulvan - antaglig før 1890. Det andre paret het Karl og Anna Korneliussen Herø - og de har etterkommere etter seg. Var disse 2 parene i slekt ? Jeg har ikke registrert noen etterkommere etter Rasmus og Maren, men de bodde på sine gamle dager hos etterkommerne etter det andre paret, i det gamle huset under Grindskarheia. Rasmus døde ikke før ca 1950, så jeg husker ham godt, han pleide å spasere rundt på de smale veiene med stokk ... Den gang ante jeg ikke at han var 3.menning med min oldemor på farssida, Anna Jørgine Olsdatter.( Hva du finner ut, Krister ! )
Den yngre generasjonen du ser etter her: Har lett litt på Ulvøya etter Ingeborg og Ludvik. Eneste mulige kandidat som jeg har notert er i FT 1900, en Ludvik Johansen, født ca 1882, mannskap på båt hos Thorvald Sæther i Knarrlaget.

Knut

Kjell A Kvalvik

Legg inn av Kjell A Kvalvik » 30. november 2006 kl. 21.17

Hei gutter
Feil Ludvik til slutt her. Ludvik Johansen født 1882 er min oldefar. Hans far Johan Johanessen og øvrig familie finner dere på Melkvik (feil skrevet Melvik i basen)i 1875. Ludvik (f 1882) omtales også som Ludvik Melkvik og senere Ludvik Kvalvik.
Lykke til videre uansett.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. desember 2006 kl. 1.23

Hm, jeg oppdager at jeg må korrigere mine notater på flere punkter. Det er både slektskap og sammenheng mellom de 2 parene som bodde i Grindskaret fra ca 1890 og utover.
Elen Benjaminsdtr. Sørsæther, f. 1851, og Nils Johannessen, f. samme år, var gift iflg. FT 1875. De fikk datteren Maren Nilsdtr., antaglig i 1876. Senere dør Nils, for 21.7.1886 blir Elen Benjaminsdtr. gift for 2. gang med Kornelius Arntsen Herøy, født ca 1839. Han er enkemann, med en sønn Arnt, f. ca 1871, til oppfostring på Herøya. Elen og Kornelius får barna Karl Edvard, f. 21.2.1889, og Anna Berntine, f. 15.5.1894.
I 1900 er datteren/stedatteren Maren gift med Rasmus Kristiansen, Håssåker-ætling. Mener fortsatt at disse 2 ikke fikk barn, så ingen Håssåkerfolk videre her. Karl Edvard ble gm. Nella, og deres barn overtok i Grindskaret.

Til Kjell: Takk for innspillet, da kan vi eliminere denne Ludvik. Du er jo naturligvis interessert i Grindskaret, dine tipp'er bodde fortsatt der i 1900 med kår. Når det gjelder Melkvik, har jeg notert at en Johan Johannessen og hans sønn Iver var blant de over 20 som ble tatt av orkanen på Tarvahavet den 6. juni 1885.

Hilsener, Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»