Gjevika , Htra.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jarle Aalberg

Re: Gjevika , Htra.

Legg inn av Jarle Aalberg » 24. november 2006 kl. 22.38

Anne Berntine Abrahamsdatter hadde 6 barn . Er det noen som vet hva disse barna het , og hvem som var deres far ? Anne var født 09.09.1851. Hennes far var Abraham Mortensen ..

Karen Husdal Brevik

Legg inn av Karen Husdal Brevik » 24. november 2006 kl. 23.54

Jeg kjenner ikke til familien, men kan dette være to av barna:
1. Marie Mette f. 6.juni 1874, datter av Ungkar Andreas Arntsen f. 1850 og Pike Anna Berntine Abrahamsdtr. Marie døpt 2.august 1874.
2. Anna Pauline f. 24.september 1885, datter av Ungkar Peter (Peter Andreas? Peter Anders?), trolig etternavn Olsen, f. 1854 og Pike Anna Abrahamsdtr. Anna P. døpt 22.oktober 1885 Fillan.
Er det kanskje Anna Berntine som i 1900-tellinga heter Gjevik til etternavn, og er gift med fisker Mathias Pedersen, f. 1851?

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 27. november 2006 kl. 11.13

Hei

Joda, dette var begge barn av Anna Abrahamsdatter. Jeg mener imidlertid at det skal være Marie Alette. Hun døde i barselseng i 1896 mens familien bodde på Sandåsen. Når jeg skriver "familien" er det snakk om Anna Berntine (mora) og mannen hun da var gift med, Ludvik Jakobsen. Mannen døde imidlertid bare en måned etter stedattera Marie Alette.

Den nevnte Anna Pauline var datter av Petter Andreas Olsen Berg. Anna Pauline ble gift med en skipper fra Levangernesset og bosatte seg i Trondheim. (Samme Petter ble for øvrig senere gift med min tipptippoldemor Anna Henriksdatter Budalen. De fikk også en datter de kalte Anna Pauline.

I tillegg hadde Anna Berntine...
...sønnen Albert Laurits, f. 1877. Faren var handelsreisende Ole Olsen Berg, trolig fra Valdres.
...datteren Oline Inga, f. 1879. Faren var Johan Andersen Nordlandet fra Storfosna. Jeg kjenner ikke Olines skjebne.
...datteren Antonie Alvilde, f. 1890. Faren var Gabriel Larsen Sæther fra Bjugn. Antonie ble bare et og et halvt år gammel.
...datteren Jørgine Alette (hun ble kalt bare Gina), f. 1895. Faren var Ludvik Jakobsen fra Sandåsen. Gina ble gift og bosatt i Trondheim.

Anna Berntine var som sagt gift med sistnevnte Ludvik. Hun var også gift i flere år med Mathias Pedersen fra Ulvneset. De fikk ingen barn sammen og flyttet til Trondheim. Hun giftet seg igjen på gammeldagene med en ung mann som het Alfred Julius Opheim. Dersom noen har opplysninger om ham, vil jeg sette pris på en tilbakemelding. Dersom noen også vet når Anna Berntine Abrahamsdatter døde, er jeg svært mottakelig for den informasjonen. Hun skal ha gått bort rundt 1932 i Trondheim. Da bodde hun trolig i Møllenberg-området...

Mvh
Krister

Bjørn Flor
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Bjørn Flor » 28. november 2006 kl. 10.25

Dette var en interessant dame. Takk for opplysninger som setter noe på plass. Men mye vil ha mer. Kan du fylle ut med detaljer som:

-Hvem var skipperen fra levangerneset?
-Datoer og stedsnavn knyttet til Ludvik Jakobsen, Ole Olsen Berg, Johan Andersen Nordlandet, Gabriel Larsen Sæter, Mathias Pedersen og Alfred Opheim?
-Når ble Anna Abrahamsdatter gift med Ludvik Jakobsen? og med Alfred Opheim?
Hvem ble Gina gift med?

mvh
Bjørn F

dn19444

Legg inn av dn19444 » 28. november 2006 kl. 11.07

- Skipperen fra Levangernesset (Skogn?) var Jakob Sivertsen, f. ca. 1880.
- Ludvig Jakobsen var født på Sandåsen i 1870. Han ble gift med Anna Berntine i 1894 i Dolm kirke.
- Ole Olsen Berg vet jeg lite om, men han var født ca. 1847, og da Albert Laurits Olsen ble døpt i 1877 mener jeg det står Valler, Valder eller noe sånt som bosted til barnefaren. Jeg har tenkt at dette kan være Valdres, men har ikke forfulgt saken i særlig grad.
- Johan Albertsen Nordlandet (NB! Det skal Albertsen!!!) var født ca. 1854.
- Gabriel Larsen Sæther var født ca. 1870 Bjugn. Jeg vet ikke mer om ham.
- Mathias Pedersen ble født på Ulvneset i 1849. han ble gift med Anna Berntine i 1899, også i Dolm kirke. Mathias var enkemann da de giftet seg.
- Alfred Julius Opheim har jeg ikke funnet så langt. Han skal ha vært født i 1905 i Trondheim og faren er oppgitt som kullagerarbeider Edvard Opheim. Alfred og Anna Berntine ble gift i 1928 i Lademoen kirke.
Gina ble gift med Sverre Strand fra Foldereid, født i 1896.

Av ren nysgjerrighet:
Er du i denne slekta?

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 28. november 2006 kl. 11.57

Jeg ser at jeg må ta et forbehold om denne Johan Albertsen. Jeg har skrevet hans angivelige opphav i klammer i mine notater. Da Oline Inge ble døpt er han omtalt som Johan Albertsen Storfosen. Da hun blir konfirmert i 1894 er han omgitt som Johan Albertsen Fosen. Det er mulig at han ikke var fra Nordlandet. Det ser ut til at kandidaten på Nordlandet var døpt John Albertsen.

Mvh
Krister

Håvard Ler
Sted: LER

Legg inn av Håvard Ler » 28. november 2006 kl. 20.45

Jeg har en Albert Gjevik i min database. Har ingen opplysninger om ham, men han var gift med ei av søstrene til farmora mi, Edvarda Johanna Hamneholm f. 1888, Hemnskjel. Kan noen bekrefte om han kan være identisk med Albert Laurits Olsen f. 1877?

Mvh
Håvard ler

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. november 2006 kl. 22.39

Hei !
Tror kanskje at jeg kan avkrefte at det var samme Albert Gjevik.
Albert Gjevik f. 1877 var gift med Else Johanne Jensdatter fra Inntian/Uttian ( flyttet mellom øyene ). Hun var født 7.8.1876. De fikk 3 barn, som ble født noe før eller samtidig med barna på Hemnskjela.Paret var bosatt i Gåsvika på Glørstad, Hitra. Ser i Hemneslekt at det er mange der med etternavnet Gjevik, bl.a. en Albert Fredriksen Gjevik f. 1885. Ved søk fremkommer en gård ved navn Gjevik mellom Kyrksæterøra og Holla, tror de fleste gjevikingene i Hemne stammer derfra. Men noen kan også være fra Gjevika på Hitra naturligvis.

Når det gjelder Else Johanne Jensdatter, har vi funnet 5 søsken samt en halvbror. Det ville være interessant om noen vet noe mer om disse 5 søsknene og deres skjebne:

A. Julius Bernhard Jensen Indtian, f.8.2.1879, gift med Augusta Otelie Antonsdatter Indtian 6.6.1904. Han emigrerte til Duluth, Minnesota, i 1910, og så ? Kona Augusta døde på Frøya 1.2.1966.
B. Gusta Cecilie Jensd., f. 7.6.1881, gift m. Edvard J. Indtian ved FT 1900, han f. 1875.
Og hvor ble det av dem ?
C. Hans Alfred Jensen, f. 5.11.1883, levde i 1900, hva skjedde med ham ?
D. John Ludvig Jensen, f. 1.2.1887, gift 11.5.1908 m. Marie Magnusdtr. Indtian, også f. 1887. Og hvor ble det av dem ?
E. Elen Marie Jensdtr., f. 17.5.1892, levde i 1900, videre skjebne ukjent.

Halvbrorens skjebne er nok kjent.

Føyer til en opplysning til:
Foreldrene het Jens Saratsen Indtian, f. 1856, og og Petrolina (Lina) Kristiansdtr., f. 1847.

Vennlig hilsen - og takk til alle som eventuelt måtte ha noe å bidra med når det gjelder disse 5.

Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444

Legg inn av dn19444 » 29. november 2006 kl. 11.04

Når det gjelder Albert Gjevik som var gift med Edvarda, kan jeg tenke meg at du finner ham i Hemneslekt.net.

Her er det i alle fall oppført en Albert Fredriksen Gjevik, født 5/12-1885 Kleven, Holla, Hemne (døpt 24/1-1886 Hemne kirke). Foreldre var Fredrik Knutsen Vuttudal og Johanna Johnsdatter Kleven.

Krister

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 29. november 2006 kl. 21.42

Krister:
Ja, men generasjonene må ha gått litt feil en gang (eller flere). Jeg er nemlig sjumenning med hennes barn. Langt der bake kommer det ei Sara Flor til Hitra, og dergjennom kommer forbindelsen.

mvh
Bjørn F

dn19444

Legg inn av dn19444 » 30. november 2006 kl. 9.23

Hei igjen, Bjørn

Hvem av Saras barn er du etterkommer av?

Krister

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 1. desember 2006 kl. 13.03

Jeg uttrykte meg litt upresist. Sara var søster til min ane, det felles leddet er Henrik Andersen Flor på Tynset, som av en eller annen merkelig grunn klarte å få en datter, født på Tolga, gift på Hitra tidlig på 1700-tallet. Er det noen som kan tenke seg hvilke forbindelser som førte til den koplingen?

Bjørn F

Kjell A Kvalvik

Legg inn av Kjell A Kvalvik » 23. desember 2006 kl. 16.46

I årbok for Fosen historielag 2006 har Bjørn Nilsen Gjevik en 14-siders artikkel om Sara Kjerstine Flor. I tillegg til stoff rundt Sara gir han også en grei oversikt over hennes aner og et par etterkommergenerasjoner. Men heller ikke her får du noe svar på hva som førte til koplingen. Sara er en av mine aner gjennom Ulvan-slekta på Hitra.
God Jul

Svar

Gå tilbake til «Hitra»