Ole Olsen i Sandstadvika

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Ole Olsen i Sandstadvika

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. november 2006 kl. 13.58

Ref. til emne 1960 under Fosen.

Jeg har nå funnet i kirkebøkene at Anne Oline Jørgensdatters foreldre
Jørgen Jonasen og Marith Olsdatter giftet seg i 1840, tolker dato som 27 september. Når det gjelder Marith, kjenner jeg ikke til hennes mor, men som fader er oppført Ole Olsen. I Sandstadboka sies det at hun var fra Sandstadvika og født i 1811, men jeg finner ingen Marith Olsdatter eller Ole Olsen i Sandstadvika i årene rundt 1800, hverken i Sandstadboka eller andre steder.
Dette betyr muligens at Ole Olsen var av tjenestefolket. Har funnet 2 mulige nærliggende kandidater:
Ole Olsen på gården Sandstad, g.m. Guru Ingebrigtsd., begge inderster og til dagleie. I 1801 43 h.h.v. 30 år gamle.
Den andre er Ole Olsen Akset, 1775 - 1815,antaglig er det han som i FT 1801 er ført opp som soldat 22 år gml.

Kan det være noen som vet mer om dette ( ville ikke forbause meg ).

I emne 2120 rett under her ( Bruholmen, der er det Jørgen Jonasens aner det dreier seg om ) har jeg i aller siste korreksjon skrevet 1944 i stedet for 1744. Skal nok prøve å skjerpe meg heretter :)

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Re: Ole Olsen i Sandstadvika

Legg inn av dn19444 » 5. november 2006 kl. 22.18

Det kom ei Marit Olsdatter flyttende til Hitra sommeren 1839. Etter det jeg kan tyde fra indflyttede i kirkeboka (side 285) skulle hun til Aunøen. Det er mulig du kan gå inn på sida selv og se hva du får ut av det. Det er jo ikke sikkert at det er rett dame. Dessverre står det ikke fødselsår akkurat på henne, men Hevne er oppført som fødested. Det kan jo være verdt å sjekke/ha i bakhodet.

Vet du når Marit døde? Levde hun lenge nok kan jo fødested og årstall (ev. dato) være oppført i kirkeboka i forbindelse med dødsfallet. Men det har du kanskje sjekket selv også.

Krister

Svar

Gå tilbake til «Hitra»