Gården Hindøyhaugen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Johild Skipenes

Re: Gården Hindøyhaugen

Legg inn av Johild Skipenes » 5. november 2006 kl. 1.13

Hei
Jeg har såvidt begynt å granske min slekt på morssiden,som kom fra Singsås.Har fått tilsendt kopier fra bygdebok ved å henvende meg til Støren kirkekontor,og det var interessant.Min oldefar het Anders Anderssen og tok navnet Haugen,etter gården Hindøyhaugen,som han kjøpte i 1885.Han var gift med Kari ,født Hermo.jeg er interessert i å få vite hvor i Singsås kommune denne gården lå,slik at jeg en gang kunne komme og se plassen.

Likedan er jeg interessert i gårdsnavnene Nordgården Mølan,Engan og Reppe,slik at jeg kan "spinne videre"på dette.
På forhånd takk til den som evt kunne vite noe om dette

gj03906
Sted: LØRENSKOG

Legg inn av gj03906 » 5. november 2006 kl. 13.04

Plassen Hindøyhaugen ligger på østsiden av elven Gaula (på motsatt side av jernbanen og RV 30) noen kilometer sør for Singsås stasjon. Jeg er usikker på om plassen fortsatt er bebodd.

Kari Johansdt. Hermomo (Hermo), som Anders Anderssen Haugen var gift med, var forresten søster til min oldemor. Så dette kan tyde på at vi er fjerne slektninger. I så fall ville det vært moro og kommet i kontakt med deg.

gj00085
Sted: HALTDALEN

Legg inn av gj00085 » 8. november 2006 kl. 14.25

Malum ligger på jernbanesida av elva, ca 2 km nord for Osøybrua hvor RV 30 krysser Gaula, lett synlig fra RV30.
Engan ligger på andre sida av elva, og kan sees fra toppen av Fjesetbakken på RV30. Ta av RV30 ved Osøybrua mot Forbygda, og ta deretter til venstre etter å ha krysset Forbrua. Etter å ha krysset Herjåbua ser du Engesgårdene.

Reppe ligger omtrent midtveis mellom Rognes og Kotsøy, på jenbanesida av elva. Om du krysser den eneste brua over Gaula mellom Rognes og Kotsøy kommer du til riktig sted.

Alle disse 3 gårdene er eldre gårder, i motsetning til Hindøyhaugen som jeg antar er nyryddningsbruk i statsalmenningen.

Ellers anbefaler jeg bygdebøkene fra Singsåsområdet som sikkert har mye interessant informasjon for deg.

Johild Skipenes

Legg inn av Johild Skipenes » 12. november 2006 kl. 16.03

Tusen takk for disse opplysningene.Nå har jeg kanskje noe å bygge videre på!

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»