I 1881 fikk Anders Sivertson Snekvik f. 1784 i Snekvika på Hitra? bygsel på Holberg bnr. 2 på Nordsmøla av frøken A.M. Koren. I militærrullen står det at Anders var født i Orkdal i 1785, men han er også sannsynlig den Anders som er født i Snekvika i 1784 av foreldre Sivert Jacobson Snekvik f. 1735 og kona Magnhild Pedersdatter f. 1738, Hitraboka 2, s. 396. Men i militærrullen står det faktisk "Ørkedalen" til etternavn på ham. Anders giftet seg i 1807 i Kvenvær kirke med Anne Johanne Olsdatter Snekvik. Anders døde på Holberg, Smøla i 1822, 42 år gammel, og Anne Johanne døde som legdslem i 1842, 52 år gammel. De hadde barna:
1. Ole f. 1808 i Snekvika på Hitra, d. 26 uker gammel.
2. Berit Maria f. 1809 i Snekvika, trolig død ung.
3. Sivert f. 1813 på Holberg, gift 1847 i Hopen kirke med Anna
Elisabeth Johannesdatter Høvik f. 1804 på Nautan, Tustna. Se
bind 10 av Smøla bygdebok, s. 251.
4. Ole f. 1816, d. 1893 på Brattværet, gift 1848 med enken Karen
Pedersdatter Rokstad f. Holmen 1810, d. 1857. De bosatte seg
på Rokstad, Smøla, se bind 1 av Smøla bygdebok, s. 279.
5. Hans f. 1819, d. 1847, ugift.
Så er spørsmålet: Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger om Anders Sivertson og Anne Johanne Olsdatter, deres foreldre og fødested?
Mvh. Kjell
Anders Sivertson og Anne Johanne Olsdatter Snekvik f. ca. 17
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Anders Sivertson og Anne Johanne Olsdatter Snekvik f. ca
Hei
Magefølelsen min heller mot at Anders Sivertsen var født i Orkdal. Ifølge Sjølegden var det i 1804 to Sivertsen i Snekkvika, som var født i Orkdal. Det var Anders, f. 1785, og Jakob, f. 1778. Ser ikke bort fra at disse kan være brødre.
I tillegg ser jeg at det er registrert to andre Sivertsen, som begge var født i Tømmervika og som begge flyttet til Snekkvika. Dette er Ole, f. 1789, og Benjamin, f. 1793.
Min teori er at alle disse var brødre og at familien flyttet fra Orkdalen til Tømmervika på Hitra mellom 1785 og 1789. Jeg ville sjekket kirkebøkene for Orkdal etter dåpen til Anders og Jakob Sivertsen. Kanskje får du bekreftet dette der.
Som du ser i folketellingen fra 1801 så stemmer disse brødrenes navn med de fire eldste i søskenflokken som nevnes under Snechvig. Jeg tror at foreldrene deres ikke var hitterværinger, men at de var innflyttere, og at Snekkvika ikke engang var deres første bosted på Hitra.
Jeg ville i alle fall ikke stolt på Hitraboka og falt til ro med det. Den er full av feil!
Mvh
Krister
Magefølelsen min heller mot at Anders Sivertsen var født i Orkdal. Ifølge Sjølegden var det i 1804 to Sivertsen i Snekkvika, som var født i Orkdal. Det var Anders, f. 1785, og Jakob, f. 1778. Ser ikke bort fra at disse kan være brødre.
I tillegg ser jeg at det er registrert to andre Sivertsen, som begge var født i Tømmervika og som begge flyttet til Snekkvika. Dette er Ole, f. 1789, og Benjamin, f. 1793.
Min teori er at alle disse var brødre og at familien flyttet fra Orkdalen til Tømmervika på Hitra mellom 1785 og 1789. Jeg ville sjekket kirkebøkene for Orkdal etter dåpen til Anders og Jakob Sivertsen. Kanskje får du bekreftet dette der.
Som du ser i folketellingen fra 1801 så stemmer disse brødrenes navn med de fire eldste i søskenflokken som nevnes under Snechvig. Jeg tror at foreldrene deres ikke var hitterværinger, men at de var innflyttere, og at Snekkvika ikke engang var deres første bosted på Hitra.
Jeg ville i alle fall ikke stolt på Hitraboka og falt til ro med det. Den er full av feil!
Mvh
Krister
Er f.t. i Sogn på høstferie, men låner en PC her for å svare på innlegget. Tusen takk for innspillet til Krister Olsen. Har nok vært inne på tanken at han var orkdaling ja, men har ikke hatt tid til å sjekke kirkebøkene her. Har nylig vært på statsarkivet, men da var det så mye annet jeg skulle sjekke, at jeg rakk ikke å sjekke kirkeboka for Orkdal. Vet desverre av egen erfaring at Hitrabøkene ikke er å stole på, men fant i farten ikke noe annet navn som stemte enn denne familien i Snekvika. Men vet du også noe om Anne Johanne sine foreldre?
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
Ja, nå endelig har jeg fått sjekket kirkeboka for Orkdal. Der finner jeg ingen av disse sønnene født, men i 1784 ble Anders født i Snekkvika på Hitra, så det er nok den rette jeg har funnet der allikevel. Men Anne Johanne finner jeg ikke, så er det noen som vet noe om hennes opphav, så hadde det vært flott!
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
Prøver meg med denne igjen! Ved folketellingen 1801 for Hitra så finner jeg bare ei Anne Johanne Olsdatter: Anne Johanne Olsdatter, 15 år gammel, bosatt Faksvåg, Dolm, datter til enken Elen Olsdatter. Denne Anne Johanne hadde søskena Barbro Olsdatter, 18 år gammel, og Ole Olsen, 13 år gammel. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette kan være den Anne Johanne jeg har vært på utkikk etter?
Anders Sivertsen og Anne Johanne Olsdatters sønn Ole f. 1816 ble i oppveksten satt bort til Ole Olsen Snekvik på Hitra. Kan det være morbroren?
Mvh. Kjell
Anders Sivertsen og Anne Johanne Olsdatters sønn Ole f. 1816 ble i oppveksten satt bort til Ole Olsen Snekvik på Hitra. Kan det være morbroren?
Mvh. Kjell
-
- Sted: Hitra
Har noen småtterier her.
En Ole Sivertsen Snekvik og h. Anna Ingebrigtsdtr. fikk datteren Maren(? navn utydelig ) 11.5.1819.
En Ole Olsen ble gift med Margrite Olava Jensdtr. 24.1.1818. Kilde, begge: Dolm kirkebok.
Etter hva jeg kan se var det 2 bruk i Snekkvik både i 1801 og 1865, slik at det kunne være plass både for Ole Sivertsen og en Ole Olsen Faxvåg. Men dette blir mest spekulasjon.
Har søkt litt etter Margrite, det kan være Anne Margrite Jensdatter Værøy ( Sørqvam ) iflg. ft. 1801: 11 år gml. Alderen stemmer for begge, men Ole Olsen er det ganske mange av.
Har sjekket konfirmerte 1750-74, og fant på Faxvåg Ole Olsen, konf. 16.9.1770, antas født ca 1753. Finns ikke på Faxvåg i 1801. Enka på Faxvåg 1801, Elen Olsdatter, er f. ca 1758, så nevnte Ole Olsen er en brukbar kandidat.
Mvh Knut
En Ole Sivertsen Snekvik og h. Anna Ingebrigtsdtr. fikk datteren Maren(? navn utydelig ) 11.5.1819.
En Ole Olsen ble gift med Margrite Olava Jensdtr. 24.1.1818. Kilde, begge: Dolm kirkebok.
Etter hva jeg kan se var det 2 bruk i Snekkvik både i 1801 og 1865, slik at det kunne være plass både for Ole Sivertsen og en Ole Olsen Faxvåg. Men dette blir mest spekulasjon.
Har søkt litt etter Margrite, det kan være Anne Margrite Jensdatter Værøy ( Sørqvam ) iflg. ft. 1801: 11 år gml. Alderen stemmer for begge, men Ole Olsen er det ganske mange av.
Har sjekket konfirmerte 1750-74, og fant på Faxvåg Ole Olsen, konf. 16.9.1770, antas født ca 1753. Finns ikke på Faxvåg i 1801. Enka på Faxvåg 1801, Elen Olsdatter, er f. ca 1758, så nevnte Ole Olsen er en brukbar kandidat.
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei Knut!
Hjertelig takk for svaret! Skal selv sjekke om jeg kan finne Anne Johannes dåp i kirkeboka. Tror at det må være broren til Anne Johanne den Ole Olsen Snekvik som tok seg av Anne Johannes sønn Ole, men helt sikker er jeg jo ikke da.
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
Hjertelig takk for svaret! Skal selv sjekke om jeg kan finne Anne Johannes dåp i kirkeboka. Tror at det må være broren til Anne Johanne den Ole Olsen Snekvik som tok seg av Anne Johannes sønn Ole, men helt sikker er jeg jo ikke da.
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
Fant Anne Johanne født i 1785, døpt 15. søndag e. Trinitatis i Dolm. Far: Ole Eriksen Faksvåg. Da blir det vel Ole Eriksen som er gift med Elen Olsdatter da.
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell