Hans Jacobsen Orkedalsøren, f. ca. 1775

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Hans Jacobsen Orkedalsøren, f. ca. 1775

Legg inn av dn19444 » 26. september 2006 kl. 0.17

Er det noen som kan bekrefte at det ble født en Hans Jacobsen på Orkdalsøra rundt 1775. En Hans Jacobsen som ble gift på Reksa (Fjellværøya) på Hitra oppgis i Sjølegden å være født på Orkdalsøra. Jeg har også en svak tese om at denne karen kan ha vært "national soldat" og bodd på Inderøya før han havnet på Hitra.

Håper på tilbakemeldinger.

Mvh
Krister

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 27. september 2006 kl. 22.50

Har sjekket 1770-ut 1776 uten å finne Hans Jacobsen i Orkdal (Hovedkirken, klokkerbok). Sjekket også rundt 1775 (+/- 2 år)Byneset/Børsa ettersom Nerviksøra hørte inn under dette prestegjeldet på den tida. Fant heller ikke noe der.

Det var alt jeg rakk nå.

Beste hilsen Inger

dn19444

Legg inn av dn19444 » 28. september 2006 kl. 1.06

Takk, Inger

Jeg har fått noen nye opplysninger om at han skal være født i Orkdal i 1780 og at han kanskje ikke var født på Orkdalsøra, men at han kom derfra da han flyttet til Hitra rundt 1810-1812.

Beklager at jeg ikke hadde denne informasjonen tidligere.

Krister

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. oktober 2006 kl. 3.50

Hei !
Er denne Hans Jacobsen den samme som giftet seg med Brynhild Olsd., Hitra, den 6.11.1821 ? ( F S ) Der er han oppgitt å være 45 år, og hun 30. Det ser kanskje ut til å stemme for hennes del, men han oppgis her å være født ca 1775. Har jeg forstått det riktig, var Hans først gift med Brynhilds søster Olava ? Hans og Brynhild fikk sønnen Aage Hansen, og slekta kan følges fram i hvert fall til 1955 på bnr. 4, Reksen. ( Norges Bebyggelse ) Folketellingen i 1801 viser ingen Hans Jacobsen i Orkdal i det aktuelle tidsrom. Nærmeste er vel Hans Jacobsen, 12 år, Hof på Øra, men han kan vel utelukkes ?
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444

Legg inn av dn19444 » 7. oktober 2006 kl. 14.33

Hei, Knut

Du har forstått alt riktig. Det er denne karen vi leter etter opphavet til. Aldersforskjellen synes for stor når det gjelder Hans som bodde på Hof i 1801. Dette er et lite mysterium, men det finnes nok et svar et sted. Er du også etterkommer her?

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. oktober 2006 kl. 12.42

Svar på spm.: Ikke direkte, men har gått gjennom Reksa-gårdene på Fjellværsøya i annen sammenheng.
- Når du i ditt svar til Inger viser til nye opplysninger, vil det si at tidsforløpet for Hans Jacobsens flyttinger er endret, fra: Født i Orkdal, så Inderøya, deretter Fjellværsøya, til: Inderøya før Orkdal ? Da leter du vel nå på Inderøya - antaglig har han ikke kommet til Orkdal før etter 1801. Det kan jo likevel tenkes at noen kjenner til ham her på denne siden i Trønderslekt - han kan jo ha hatt familiære bånd her i Orkdal de årene han bodde her. Unnskyld den omstendelige fremstillingen, men jeg måtte ha dette inn med teskje.

M v h Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 9. oktober 2006 kl. 11.15

Krister,
Fint at du fortsatt forsøker å finne opprinnelsen til denne Hans Jacobsen, men enkelt er det ikke. Kan hans sønn Jacob Hansen, f. 1805 - Inderøy?? (du har vel utelukket at de er av Inderøyslekt) kanskje finnes i folketelling/arkiver noe sted?
Marit Snilsberg

dn19444

Legg inn av dn19444 » 9. oktober 2006 kl. 12.34

Hei, Marit

Takk for innspillet. Det er vel ingen tvil om at Jacob var født på Inderøya, men jeg heller mot at hans far Hans ikke var derfra. Han kom kanskje dit som soldat og var der ei kort tid. Jeg er også veldig usikker på Jacobs mor Ingeborg Arntsdatter. Hvor var hun fra?

Jeg har vel egentlig ikke stor tro på at det er samme Hans som er oppgitt født i Orkdal og som ble gift i Reksa på Hitra, men det var ikke så mange Hans Jacobsen i området på denne tida, så det er verdt å sjekke. Denne Hans havnet jo attpåtil på Fjellværøya, ikke langt fra stedet hvor Jacob slo seg ned.

Kan det være slik at Jacobs mor Ingeborg Arntsdatter var fra Rol og at hun var bare 14-15 år da hun ble giftet bort til denne Hans?
Kan det være slik at det skjedde noe mellom Hans og Ingeborg slik at Hans tok med seg gutten til Hitra, mens mora ble oppatgift på Inderøya?
Kan det være slik at Hans gjennom dette hadde en grunn til å tåkelegge fortida slik at Orkdalsøra er et blindspor?

Dette er jo bare spekulasjoner, og fryktelig mye skal klaffe for at dette stemmer. Men det er jo artig å spekulere litt når en har kjørt seg fast. Noen ganger viser det seg jo til og med at spekulasjonene stemmer...

Krister

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 9. oktober 2006 kl. 14.13

Hei,
Dette blir utenfor dette temaet, men en analog.

Jeg har jo en annen ane i samme familie som det virker umulig å finne ut av. Sønn til Jacob Hansen, Magnus Jacobsen Vasdal hadde en datter Lavine Martine Magnusdatter, f. 1848. Hun fikk et barn (min oldemor) Marie Magdalena Olufsd. f. 1872 (dette har jeg skrevet om tidligere)med en Oluf Johansen fra Trondheim, f. 1848-1850??. Jeg har prøvd med etterlysninger gjennom dette forumet og webdebatt uten hell. Jeg har også satt en profesjonell slektsgransker på saken, men hittil har han ikke funnet ut noe. Dette er jo nærmere i tid, og skulle av den grunn være enklere å finne ut av??

Du skal i hvert fall ha stor ære av det engasjement og tid du bruker på dette. Setter stor pris på det.
Marit Snilsberg

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 9. oktober 2006 kl. 18.40

Hvis jeg har forstått det riktig så har Hans Jacobsen en sønn, Jacob, født på Inderøy i 1805. Hvis dette er hans førstefødt og Ingeborg Arntsdt. er hans mor, kan det vel godt være hun som i 1801 er på Roel. Hun er da oppgitt å være 14 år. Altså 18 år i 1805. Det er vel slett ingen umulighet.

Det går imidlertid litt i surr for meg i denne saken. Hvilke sikre opplysninger er det som finnes og hvor kommer opplysningene fra ? Har lett for å blande fakta og antagelser i denne saken, jeg.

Beste hilsen Inger

dn19444

Legg inn av dn19444 » 9. oktober 2006 kl. 20.19

Hei, Inger

Jeg skjønner deg godt. Her ble det mye ingredienser i gryta etter hvert.

1) Jeg leter primært etter en Hans Jacobsen, som skal være født i Orkdal rundt 1780. Hvor i kommunen, vet jeg ikke. Men han bodde visst i Orkdalsøra da han flyttet til Hitra rundt 1810-1812.

2) Det er bare i min ville fantasi at denne Hans knyttes til en Jacob Hansen som ble født på Inderøya i 1805. Det er som rart i denne saken er at Hans Jacobsen giftet seg med Ingeborg Arntsdatter Roel i 1801, og som du sier (hvis den samme Ingeborg som i folketellingen) var hun 14 år på det tidspunktet.

Konklusjon: Jacob Hansen bør holdes utenfor her. Det er Hans Jacobsen født i Orkdal rundt 1780 som er etterlyst i dette tilfellet. Opplysningene om Hans er hentet fra de militære rullene. Der er det opplyst at han var fra flyttet fra Orkdalsøra til Hitra, og at han var født i Orkdal i 1780.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. oktober 2006 kl. 21.55

Dette oppklarte mye.
Finner i FS at Ingeborg Arntsd ( Arntzd. ) Roel ble født 1.6.1787, døde 15.2.1869, var gift m. John Jørgensen Vang.
Ingen andre Ing(e)borg Arntsd. på Inderøy iflg. FT 1801.
En Hans Jacobsen ble gift med en Ingeborg Arntsd.
på INDERØY den 1.11.1801. (F.dato/foreldre ikke nevnt.) Ble bryllupet annullert p.g.a. brudens alder ? Eller annullert senere p.g.a.andre årsaker. Eller er dette andre personasjer ? Bare gjetninger dette.
Vi får gå ut fra at Hans ble født i Orkdal ca 1780, og kom derfra til Hitra som oppgitt i sjølægden.
Men er det mulig å finne hans fødsel ?
Scannede kirkebøker for Orkdal 1780 foreligger sikkert ikke. Hvordan sjekke i klokkerboken for ca 1780 ?

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 10. oktober 2006 kl. 0.58

Har nå gått igjennom kirkeboka for Orkdal 1778 og ut 1782 uten å finne Hans Jacobsen. For også fort igjennom 1777. Kan selvsagt ikke garantere at han ikke er nevnt her. Det var nemlig enkelte sider som var temmelig uoversiktlig skrevet.

Der er imidlertid flere ved navn Jacob som får barn i dette tidsrommet, men ingen jeg fant het Hans, dessverre.

Beste hilsen Inger

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. oktober 2006 kl. 13.58

Inger, står i takknemmelighetsgjeld til deg, du er utrolig hjelpsom.
Noe mer om Hans fant vi ikke, men det er greitt å vite at sannsynligheten for at Hans er født i Orkdalen nå er mindre.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 7. april 2008 kl. 0.55

Hei, Krister
For mange år sia leita jeg mye etter Hans Jakobsen Reksa, så ga jeg mer eller mindre opp. Nå har jeg søkt litt igjen, kanskje fordi Orkdal historielag har lagt ut sine søkbare avskrifter av kirkebøkene.
Jeg trur den godeste Hans har lurt oss litt. I forbindelse med innrulleringa til sjølegden har han oppgitt fødselsåret sitt til 1780 og fødestedet til Orkdalsøra. Da han gifta seg med Olava Olsdotter Reksa i 1812, blir det ikke opplyst om alder på han, men da han gifta seg med søstra til Olava, Brønnel Olsdotter, i 1821, oppgir han alderen sin til 46 år! Her har han altså endra fødselsåret til 1775. I desember 1865 døde Hans Jakobsa på Reksa, og da blir det oppgitt at alderen hans var 80 år - altså fødselsåret 1785!
I 1801 bodde det en gutlarv på Orkdalsøra: Hans Jakobsen, 12 år. Han skulle etter dette være født i 1789. Han var sønn av fiskeren Jakob Hansen og kona Beret Knutsdotter. Hun hadde ei datter, Ane Margrete Olsdotter, fra et tidligere ekteskap, og så hadde hun Hans (12), Ola (7) og Jakob (2) med Jakob. I mai året etter (1802) blir Hans Jakobsen på Øra konfirmert, og da er han 15 år gammel, altså født i 1787. Gutlarven fra 1801 og konfirmanten fra 1802 er ganske opplagt den samme, og da får vi stole på konfirmantalderen. Da er vi også temmelig nær fødselsåret til 80-åringen på Reksa i 1865.

Jeg lurer på: Begynner vi å nærme oss noe her? Er dette vår Hans Jakobsen? Jeg har ikke klart å finne flere Hans Jakobsen på Orkdalsøra enn denne karen. Fødselsåret hans spriker med 10 år i de tilfeller han sjøl eller nærmeste familie har opplyst om det. Vanskelig å forholde seg til.
Jeg har ikke klart å finne dåpen til Hans i kirkeboka for Orkdal. Etter en lynkjapp gjennomgang har jeg ikke funnet søskena hans, heller. Kom de til Øra ca 1800, kanskje?
Jakob fiskar døde i 1814 og kona Beret i 1817. Ola Jakobsen ser ut til å ha havna som husmann på Ljåmoeggen. Men hvor kom de fra, Jakob, Beret og ungene? Tja, nei det ....

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»