Anna Bertine Abrahamsdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Anna Bertine Abrahamsdatter
Anna bertine Abrahamsdatter,født ca.1855.på gården Gjevika,Hitra.Lurer på om det er noen som vet hvem som var hennes foreldre? Ble hun noen gang gift? Jeg er ikke kar om å finne ut noen ting om henne.
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Hei,
Fra Folketellingen 1865 Hitteren; Gjevig
Anna Abrahamsdatter 15 år
Foreldre: Abraham Mortensen 34 år og Mortina Petersdatter 23 år. Begge født i Hitterens Prestegjeld.
Mvh Aud
Fra Folketellingen 1865 Hitteren; Gjevig
Anna Abrahamsdatter 15 år
Foreldre: Abraham Mortensen 34 år og Mortina Petersdatter 23 år. Begge født i Hitterens Prestegjeld.
Mvh Aud
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim
Lensvik / Trondheim
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Her er en mulig kandidat for Anna i Folketellingen 1900, Trondheim, bosatt i Sommervolds grund.
Anna Stræte født 1852 Hitteren gift med
Torstein Stræte født 1852 Vaaler i Solør
Barn
Magda født 1887
Petra født 1889
Olaf født 1891
Inga født 1894
Torvald født 1896
Bergljot født 2/2 1900
Mvh Aud
Anna Stræte født 1852 Hitteren gift med
Torstein Stræte født 1852 Vaaler i Solør
Barn
Magda født 1887
Petra født 1889
Olaf født 1891
Inga født 1894
Torvald født 1896
Bergljot født 2/2 1900
Mvh Aud
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim
Lensvik / Trondheim
Tror nok den siste opplysningen var feil,fant henne som Anne Abrahamsdatter i folketellingen for Hitra 1875. mvh.Jarle.
-
- Sted: Hitra
Hei Jarle og Aud !
Jarle: Anne var født 09.09.1851. Hennes far var nok Abraham Mortensen Gjevik, født 25051829; mor var i så fall Alette Pedersdatter, født 14021822 De døde i 1904 og 1863. Disse datoene og mors navn har jeg fra KRISTER OLSEN. Krister mente at Anne ble gift med Matthias Pedersen og bodde i Bottenvika - han korrigerer meg sikkert dersom han har fått annen info senere.men de hadde ingen barn sammen - men du har jo sett at Anne hadde en rekke barn utenfor ekteskap.
Aud: Du var jo på riktig spor, men kjenner ikke til emne nr. 2056 under Fosen, kikk på det.
Lykke til videre da Jarle !
Hilsen Knut Ansnes
Jarle: Anne var født 09.09.1851. Hennes far var nok Abraham Mortensen Gjevik, født 25051829; mor var i så fall Alette Pedersdatter, født 14021822 De døde i 1904 og 1863. Disse datoene og mors navn har jeg fra KRISTER OLSEN. Krister mente at Anne ble gift med Matthias Pedersen og bodde i Bottenvika - han korrigerer meg sikkert dersom han har fått annen info senere.men de hadde ingen barn sammen - men du har jo sett at Anne hadde en rekke barn utenfor ekteskap.
Aud: Du var jo på riktig spor, men kjenner ikke til emne nr. 2056 under Fosen, kikk på det.
Lykke til videre da Jarle !
Hilsen Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei...etter folketellingene var Abraham Mortensen først gift med Mortina Pettersdatter f.1843.deretter med Hanna Edvardsdatter f.1865. Men hvem var Matthias Pedersen ? og hvor er Bottenvika ? mvh.Jarle
Abraham Mortensen var gift tre ganger og var far til hele 18 barn. Ikke alle levde opp, vel å merke. Anna Berntine var den eldste av ungene, og som Knut skriver var Alette Pedersdatter hennes mor. Mortina Petersdatter som Aud nevner var Abrahams andre kone, og da hun døde ble han gift med enka Hanna Gurine Edvardsdatter Ulvnes som var mange år yngre. Hun flyttet til Sandvika på Frøya etter at Abraham døde, og ble gift der.
Anna Berntine må ha vært en attraktiv jente for hun hadde ingen problemer med å tiltrekke seg karene. Hun fikk seks barn med seks forskjellige menn, og mange på den tida så vel litt ned på henne av den grunn. Hun giftet seg første gang i 1894, og da hadde hun allerede fem barn. Brudgommen var Ludvig Jakobsen Sandåsen. Paret rakk å få en datter før Ludvig døde i lungebetennelse. Anna giftet seg så med skipper Mattias Pedersen Ulvnes, som hadde vært gift i Ulvågen før. De flyttet til Trondheim og bodde flere steder der. Mattias døde etter noen år, og da Anna var 77 år gammel giftet hun seg med Alfred Julius Opheim, som var 23 år. Hva som skjedde etter det, vet jeg ikke. Men jeg tror Anna døde i Trondheim rundt 1832. Hvis noen klarer å finne ut noe om denne Alfred Opheim er jeg lutter øre...
Jeg kan ellers legge til at Annas far Abraham var født i Gjevika men fikk gården Slåttavika under den store utskiftningen i Gjevika i 1890. Annas mor Alette var fra gården Haugen på Strand (på innsida av Hitra).
Krister
Anna Berntine må ha vært en attraktiv jente for hun hadde ingen problemer med å tiltrekke seg karene. Hun fikk seks barn med seks forskjellige menn, og mange på den tida så vel litt ned på henne av den grunn. Hun giftet seg første gang i 1894, og da hadde hun allerede fem barn. Brudgommen var Ludvig Jakobsen Sandåsen. Paret rakk å få en datter før Ludvig døde i lungebetennelse. Anna giftet seg så med skipper Mattias Pedersen Ulvnes, som hadde vært gift i Ulvågen før. De flyttet til Trondheim og bodde flere steder der. Mattias døde etter noen år, og da Anna var 77 år gammel giftet hun seg med Alfred Julius Opheim, som var 23 år. Hva som skjedde etter det, vet jeg ikke. Men jeg tror Anna døde i Trondheim rundt 1832. Hvis noen klarer å finne ut noe om denne Alfred Opheim er jeg lutter øre...
Jeg kan ellers legge til at Annas far Abraham var født i Gjevika men fikk gården Slåttavika under den store utskiftningen i Gjevika i 1890. Annas mor Alette var fra gården Haugen på Strand (på innsida av Hitra).
Krister
Bottenvika er på Fjellværøya.