Melandsøe
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Melandsøe
Leter etter foreldre til Rasmus Olsen Mellandsøe.
Han giftet seg 14.7.1800 med pigen Netta Pedersdatter.
Forlovere var Ole Fredriksen og Johannes Isaksren Begge Klokkergaarden.
I 1801 tellinga må det vel være dette paret jeg finner på Hopsøen
Rasmus Olsen 30 år (enkens lods bonde.... Hva betyr det forresten ? )
Jonetta Pedersdatter 31 år
Karen olsdtr. 80 år oppført som mandens moder.
Rasmus Olsen er altså f. ca. 1771, men jeg kan ikke finne han som døpt.
Fant en Ole Melandsøe som fikk et par barn rundt det aktuelle tidsrommet, men ingen Rasmus.
Kan noen hjelpe meg ?
Han giftet seg 14.7.1800 med pigen Netta Pedersdatter.
Forlovere var Ole Fredriksen og Johannes Isaksren Begge Klokkergaarden.
I 1801 tellinga må det vel være dette paret jeg finner på Hopsøen
Rasmus Olsen 30 år (enkens lods bonde.... Hva betyr det forresten ? )
Jonetta Pedersdatter 31 år
Karen olsdtr. 80 år oppført som mandens moder.
Rasmus Olsen er altså f. ca. 1771, men jeg kan ikke finne han som døpt.
Fant en Ole Melandsøe som fikk et par barn rundt det aktuelle tidsrommet, men ingen Rasmus.
Kan noen hjelpe meg ?
My great grandmother was boen on Mellandsøe in 1818. Her sponsors were from Klokkergaard. her father was Jørgen Isaksen. Another sponser was an Olsen.
Hei
Har du sjekket sjølegden? Jeg har Sjølegden for 1803 hjemme og kan sjekke denne i kveld. Der står det fødselsår og fødested. Det kan kanskje hjelpe deg videre.
Krister
Har du sjekket sjølegden? Jeg har Sjølegden for 1803 hjemme og kan sjekke denne i kveld. Der står det fødselsår og fødested. Det kan kanskje hjelpe deg videre.
Krister
Hei, igjen
I Sjølegdrullen 1804 for Fosen Fogderi finner jeg kun en person som treffer. Han bor attpåtil i rette område. Rasmus Olsen er oppført under Heggåsen (legd nr. 30). Det står at han bor på Knutshaug (Dolmøya) og han er født i Verdal i 1772. Tror det kan være verdt å sjekke videre rundt disse opplysningene.
Har du navn og fødselsår på eventuelle barn av disse to? Vet du om de noen gang bodde på Knutshaug? Hvis du har mer info, er det mulig jeg kan bidra mer.
Mvh
Krister
I Sjølegdrullen 1804 for Fosen Fogderi finner jeg kun en person som treffer. Han bor attpåtil i rette område. Rasmus Olsen er oppført under Heggåsen (legd nr. 30). Det står at han bor på Knutshaug (Dolmøya) og han er født i Verdal i 1772. Tror det kan være verdt å sjekke videre rundt disse opplysningene.
Har du navn og fødselsår på eventuelle barn av disse to? Vet du om de noen gang bodde på Knutshaug? Hvis du har mer info, er det mulig jeg kan bidra mer.
Mvh
Krister
Hei !
Nå er det lenge siden jeg jobbet med den grenen, men veldig artig at det kom opp igjen, det gjelder å ikke gi opp.
Tror nok at det er "min" Rasmus du har funnet, for han bodde på Knudshaug i 1804.Det jeg har om denne familien er følgende (funnet på microfilm nr 1184 Kirkebok for Frøya og Hitra )
18.mai Rasmus Mellandsøe`s Karen Kristine
23.sept. 1803 Rasmus Knudshaus`s Ole
(døde okt. 1810 7år gml)
12.juli 1807 Rasmus Knudshaug`s Rasmus
8.mars 1812 Rasmus Knudshaug`s Petronella
Petronella Rasmussdtr. er min tippoldemor som senere ble gift med enkemann Nils Pedersen Qvalvig
(f. i Trondheim ca. 1791)
vel, det er vel det jeg vet om Rasmus Olsen.
Mvh. Inger
Nå er det lenge siden jeg jobbet med den grenen, men veldig artig at det kom opp igjen, det gjelder å ikke gi opp.
Tror nok at det er "min" Rasmus du har funnet, for han bodde på Knudshaug i 1804.Det jeg har om denne familien er følgende (funnet på microfilm nr 1184 Kirkebok for Frøya og Hitra )
18.mai Rasmus Mellandsøe`s Karen Kristine
23.sept. 1803 Rasmus Knudshaus`s Ole
(døde okt. 1810 7år gml)
12.juli 1807 Rasmus Knudshaug`s Rasmus
8.mars 1812 Rasmus Knudshaug`s Petronella
Petronella Rasmussdtr. er min tippoldemor som senere ble gift med enkemann Nils Pedersen Qvalvig
(f. i Trondheim ca. 1791)
vel, det er vel det jeg vet om Rasmus Olsen.
Mvh. Inger
Dersom du ønsker å komme deg lenger tilbake på Rasmus sin side, kan det være fornuftig å ta en titt i de originale sjølegdrullene. Det finnes flere av dem. Der kan det være oppgitt hvor i Verdal Rasmus var født og fødselsdato kan også være registrert. Det hendte også at de skrev inn annen informasjon som kan være spennende for etterkommerne.
Var Jonetta Pedersdatter hitterværing? Vet du noe mer om henne? Jeg er bare nysgjerrig...
Hilsen Krister
Var Jonetta Pedersdatter hitterværing? Vet du noe mer om henne? Jeg er bare nysgjerrig...
Hilsen Krister
Hei igjen.
Takker så mye de opplysningene. har aldri lett i sjølegdruller, men det skal bli nå.
Ang. Jonetta Pedersdtr, så var hun også fra Knudshaug, med foreldre Peder Olsen f 1723 på Knudshaug og Marit Svendsdtr f. 1732, hun tror jeg var født på Frøya. Faren lever enda i 1801 på gården Dolm Nord med ny kone.
Takker igjen for hjelpen, har stått fast der lenge.
Mvh. Inger
Takker så mye de opplysningene. har aldri lett i sjølegdruller, men det skal bli nå.
Ang. Jonetta Pedersdtr, så var hun også fra Knudshaug, med foreldre Peder Olsen f 1723 på Knudshaug og Marit Svendsdtr f. 1732, hun tror jeg var født på Frøya. Faren lever enda i 1801 på gården Dolm Nord med ny kone.
Takker igjen for hjelpen, har stått fast der lenge.
Mvh. Inger
Hei igjen !
Nå må jeg bare spørre" Sjølegdsruller" er det det samme som sjømannsruller ?
Mvh. Inger
Nå må jeg bare spørre" Sjølegdsruller" er det det samme som sjømannsruller ?
Mvh. Inger
Hei
Sjølegdrullene er militære ruller. Dersom du holder til i Trondheim og bruker Statsarkivet der, tror jeg rullene må bestilles fra Dora dagen i forveien. Det er flere ruller, og jeg synes å huske at de kom ganske tett for Fosen. Tror det var to rundt århundreskiftet 1800, en i 1809 og en rundt 1830 (kanskje også en i mellom der). Det var visst også en rundt 1770. Dette får du sikker en oversikt over på Statsarkivet. Det ble laget både en hovedrulle, en ungdomsrulle og en ekstrarulle. Det kan være lurt å se i alle.
Det er selvsagt bare mennene som nevnes i disse rullene, men de militære rullene er sterkt undervurdert som kilde for oss forskere. Jeg har mange ganger måttet til disse kildene for å finne fødested.
Krister
Sjølegdrullene er militære ruller. Dersom du holder til i Trondheim og bruker Statsarkivet der, tror jeg rullene må bestilles fra Dora dagen i forveien. Det er flere ruller, og jeg synes å huske at de kom ganske tett for Fosen. Tror det var to rundt århundreskiftet 1800, en i 1809 og en rundt 1830 (kanskje også en i mellom der). Det var visst også en rundt 1770. Dette får du sikker en oversikt over på Statsarkivet. Det ble laget både en hovedrulle, en ungdomsrulle og en ekstrarulle. Det kan være lurt å se i alle.
Det er selvsagt bare mennene som nevnes i disse rullene, men de militære rullene er sterkt undervurdert som kilde for oss forskere. Jeg har mange ganger måttet til disse kildene for å finne fødested.
Krister
Hei igjen.
Da må jeg igjen takke for gode opplysninger og tips.
Har lest litt i "Våre Røtter" om div tilleggskilder,
så nå skal jeg prøve ditt tips.
Bor i nærheten av Moss, og har alltid fått god hjelp av mitt lokale bibliotek.
Mvh. Inger
Da må jeg igjen takke for gode opplysninger og tips.
Har lest litt i "Våre Røtter" om div tilleggskilder,
så nå skal jeg prøve ditt tips.
Bor i nærheten av Moss, og har alltid fått god hjelp av mitt lokale bibliotek.
Mvh. Inger