Titranulykken
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Titranulykken
Er det noe som kjenner til om det er laget noen oversikt over hvem som var om bord i hvilke båter, etc. i forbindelse med Titranulykken?
Mvh
Krister Olsen
Mvh
Krister Olsen
Har du ikke stilt et lignende spørsmål før? Dersom du er ute etter akkurat hvem av de omkomne som hørte til hvilken båt, vil boka til Karl H. Brox kanskje ikke strekke til. Men på de siste sidene i denne boka står alle de de som omkom, hvilke fartøy som forliste, samt navnet på skipperen/føreren.
Jeg skal til Titran en tur i oktober. Er det noe spesielt du vil jeg skal undersøke for deg Krister?
mvh
Torill Aasegg
mvh
Torill Aasegg
mvh Torill Aasegg, Byneset
Jo, jeg har nok stilt et lignende spørsmål før, men tror innfallsvinkelen var litt annerledes. Brox sin bok tok ikke for seg hvem som var på hvilke båter. Jeg regner med at det var et oppgjør eller en oppsummering etter ulykken og at det må stå nedskrevet et sted. Kanskje er det noen som vet hvilken kilde som er den rette.
Krister
Krister
Vil tro at forfatteren av boka kan gi svar? Ellers er dette en interessant side: <a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=279&uid=9937&urnread_imagesize=full>Lenke</a>
Ola
Ola
Hei, Ola
Jeg har snakket med Kalle om dette, men han har ikke denne oversikten. Han visste heller ikke hvor jeg kunne finne den. For ham hadde det ikke vært aktuelt å ha med en slik detaljert oversikt.
Jeg kom for øvrig ikke inn på linken du la med.
Krister
Jeg har snakket med Kalle om dette, men han har ikke denne oversikten. Han visste heller ikke hvor jeg kunne finne den. For ham hadde det ikke vært aktuelt å ha med en slik detaljert oversikt.
Jeg kom for øvrig ikke inn på linken du la med.
Krister
Prøv denne: <a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=278&uid=10077&urnread_imagesize=full>Lenke</a>
Ola
Ola
Noen detaljer finnes i "Adressa" for 23.10.1899 s. 1 : <a href=http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php?publisert=&vis_tiffbilde=JA&modus=sok&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_4&aarstall=1899&maaned=10&dag=23>Lenke</a>
Ola
Ola
Hei Krister
Jeg vet ikke om du kjenner til dette heftet som jeg lånte på biblioteket i Bjugn forrige uke:
Titranulykka - natta mellom 13. - 14. okt 1899 av Kristian Nygård, utgitt av Sør-Trøndelag Fiskarlag i 1949 og gjenopptrykt av Frøya historielag i 1989.
Her er det liste over forliste farkoster, de omkomne(også hvor de var fra)og en del tilleggsopplysninger om de omkomne.
- mulig du har fått de opplysningene du spør etter; det begynner jo å bli noen måneder siden du "la inn" spørsmålet..
mvh
Aud M
Jeg vet ikke om du kjenner til dette heftet som jeg lånte på biblioteket i Bjugn forrige uke:
Titranulykka - natta mellom 13. - 14. okt 1899 av Kristian Nygård, utgitt av Sør-Trøndelag Fiskarlag i 1949 og gjenopptrykt av Frøya historielag i 1989.
Her er det liste over forliste farkoster, de omkomne(også hvor de var fra)og en del tilleggsopplysninger om de omkomne.
- mulig du har fått de opplysningene du spør etter; det begynner jo å bli noen måneder siden du "la inn" spørsmålet..
mvh
Aud M
Mange takk for innspillene. Jeg skal kaste meg over begge disse kildene.
Krister
Krister
Titran ved sydspissen av Frøya (sydligste punkt) er et gammelt fiskevær med ca. 130 innbyggere, og har gitt navn til Titranulykken som skjedde 14.okt 1899, hvor 150 fiskere omkom.
I tillegg til de skriftlige kilder som er nevnt ovenfor vil jeg gjerne nevne at det finnes en minnestøtte ved Titran kapell hvor navnene på de omkomne er hugget inn.
Mvh. Ivar
I tillegg til de skriftlige kilder som er nevnt ovenfor vil jeg gjerne nevne at det finnes en minnestøtte ved Titran kapell hvor navnene på de omkomne er hugget inn.
Mvh. Ivar
Hei!!
Jeg lurer på om du, Krister har funnet flere navnene på omkomne i Titranulykken??
Jeg vet bare at min oldefar, Ove Johansen f.1861 i Jøssund var en av dem omkom sammen med stesønnen sin, Olaus der.. Men jeg vet ikke om de navnene står i bauta på Titran kapell.
Håper at du kan svare tilbake...
Mvh Heidi
Jeg lurer på om du, Krister har funnet flere navnene på omkomne i Titranulykken??
Jeg vet bare at min oldefar, Ove Johansen f.1861 i Jøssund var en av dem omkom sammen med stesønnen sin, Olaus der.. Men jeg vet ikke om de navnene står i bauta på Titran kapell.
Håper at du kan svare tilbake...
Mvh Heidi
Hei, Heidi
Joda, Ove J. Løvø og Olaus H. Løvø står oppført på minnesmerket ved Titran kapell. Regner med at dette er dine folk.
Avskrift av minnesmerket er lagt ut på DIS Norges hjemmesider. Det er søkbart.
Følg denne linken:
<a href=http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=gp&id=1620>Lenke</a>
Krister
Joda, Ove J. Løvø og Olaus H. Løvø står oppført på minnesmerket ved Titran kapell. Regner med at dette er dine folk.
Avskrift av minnesmerket er lagt ut på DIS Norges hjemmesider. Det er søkbart.
Følg denne linken:
<a href=http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=gp&id=1620>Lenke</a>
Krister