Nevnte personer tilhører min slekt på Hitra. De var foreldre til
Johannes Olsen,som jeg stammer fra, ble født på Berget i Fillan 30.august 1802 ,og var sønn til Ole og Berit. Ved folketellinga 1801 bodde Ole Jacobsen, født ca 1775 , og Berit Hågensdatter, født ca 1776, på Berget.Jeg har ingen sikre innformasjoner om hvem disse to var. Når det gjelder Ole kan nevnes ,at han var sønn til Jacob Olsen og Olava Øen. I 1801 bodde en Jacob Olsen på Gløstad. Han var født 1757. Kan dette være faren til Ole? I 1801 bodde det tre familier på Berget Foruten Ole og
Berit, bodde også en Jens Olsen og hans kone Olava Torstensdatter der
Hun var fra Kiølsøen i Barmfjorden. Dette var også hjemplassen til Ole Jacobsen, Berget. Er Olava Øen og Olava Torstensdatter samme person ?
Berit Hågensdatters opphav kjenner jeg ikke til. Det eneste som ser ut til å være sikkert er, at hun ikke var født i Hitra
Jeg har søkt etter henne i kirkebøkene, men finner henne ikke nevnt i der .Den eneste Berit Hågensdatter jeg finner i området , som aldersmessig kan være den Berit jeg søker, er Berit Hågensdatter, Broholmen, som ble konfirmert i Ørlandet i 1796.
Er det noen som har opplysninger om henne ?
Mvh Oddmund Frostad, Ankenesveien 229, 8520 Ankenesstrand
Ole Jacobsen og Berit Hågensdatter, Berget i Fillan.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Ole Jacobsen og Berit Hågensdatter, Berget i Fillan.
Hei !
Jeg har INGENTING til deg,
slik at du ikke skal bli skuffet når du nå endelig får et svar.
Bare noen "geografiske" kommentarer, i tilfelle du ikke er kjent i Fillan.
Jeg er født på Ulvøya. På øya lå 2 store bruk, Ulvan og Selvåg. Berget tilhørte Ulvan. I Berget i 1801 lå tydeligvis 3 husmannsplasser, den ene kalt Knarrlaget, de 2 andre selve Berget ( også i senere tid har Berget vært delt i 2 større gårder, og noen små.) En fjerde husmannsplass regnes sammen med Berget, og er nevnt, skal nok hete Skjærbusdal og ligger på den andre siden av Knarrlagsundet, på Fjellværsøya. På den ene av de 2 plassene i selve Berget bodde Olava Torstensdtr og Jens Olsen, 54 og 38 år gamle, gift 1. gang. Og en fostersønn 9 år, samt et par til leie, Ole Jacobsen og Berith Haagensen.
Er det sannsynlig at Olava giftet seg så sent i livet, barnløs og med en mye yngre mann ? Jeg tror dette er feil, tror hun må ha vært gift før, og at hun er mor til Ole Jacobsen. Både hun og Ole Jacobsen kom jo fra Barmfjorden i Dolm Sogn; og i Barmfjorden lå en gård som het Øya eller Øen, egentlig Eidsøya.
Hvis det likevel er rett at Olava var gift første gang ? Da kan Ole være født utenfor ekteskap, og jacob Olsen være faren, han levde jo også i 1801, og Glørstad ligger ved Barmfjorden, like i nærheten av Eidsøya. ( Det ligger også andre øyer i Barmfjorden ).
Kanskje går det an å sjekke opp om det var en bonde eller husmann ved navn Torstein på Øya i Barmfjorden ? Mulig dette kan være nevnt i "Hitraboka", men den har jeg ikke her.
Lykke til videre ! Fortsatt god jul !
vennlig hilsen
Knut Ansnes, Kløfta, Akershus
[email protected]
Jeg har INGENTING til deg,
slik at du ikke skal bli skuffet når du nå endelig får et svar.
Bare noen "geografiske" kommentarer, i tilfelle du ikke er kjent i Fillan.
Jeg er født på Ulvøya. På øya lå 2 store bruk, Ulvan og Selvåg. Berget tilhørte Ulvan. I Berget i 1801 lå tydeligvis 3 husmannsplasser, den ene kalt Knarrlaget, de 2 andre selve Berget ( også i senere tid har Berget vært delt i 2 større gårder, og noen små.) En fjerde husmannsplass regnes sammen med Berget, og er nevnt, skal nok hete Skjærbusdal og ligger på den andre siden av Knarrlagsundet, på Fjellværsøya. På den ene av de 2 plassene i selve Berget bodde Olava Torstensdtr og Jens Olsen, 54 og 38 år gamle, gift 1. gang. Og en fostersønn 9 år, samt et par til leie, Ole Jacobsen og Berith Haagensen.
Er det sannsynlig at Olava giftet seg så sent i livet, barnløs og med en mye yngre mann ? Jeg tror dette er feil, tror hun må ha vært gift før, og at hun er mor til Ole Jacobsen. Både hun og Ole Jacobsen kom jo fra Barmfjorden i Dolm Sogn; og i Barmfjorden lå en gård som het Øya eller Øen, egentlig Eidsøya.
Hvis det likevel er rett at Olava var gift første gang ? Da kan Ole være født utenfor ekteskap, og jacob Olsen være faren, han levde jo også i 1801, og Glørstad ligger ved Barmfjorden, like i nærheten av Eidsøya. ( Det ligger også andre øyer i Barmfjorden ).
Kanskje går det an å sjekke opp om det var en bonde eller husmann ved navn Torstein på Øya i Barmfjorden ? Mulig dette kan være nevnt i "Hitraboka", men den har jeg ikke her.
Lykke til videre ! Fortsatt god jul !
vennlig hilsen
Knut Ansnes, Kløfta, Akershus
[email protected]
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
- Sted: LONEVÅG
Ang. navnet Hågen, som er sjeldent her, så finnes i følge Hitra II (s. 119) på Skreddervik i Fillfjorden Hågen Eriksen som sønn av Erik Eliassen, sistnevnte f. 1689. På nærliggende Fjellværøya finnes fra ca. 1750 (s. 57) i Brøttingsvågen ved Akset Hågen Eriksen, f. 1726, med datter Anne, f. 1757. Disse to er nok den samme Hågen, da familiene oppgis likt på de to stedene. Teoretisk kan han jo ha en datter også i 1776, men på Skreddervik nevner Hitraboka kun Annes etterslekt ved skiftet etter Erik.
Først må jeg få beklage at det har gått lang tid før jeg sender et takkens ord. Pausen skyldes mange forhold, men i første rekke at jeg har vært i sydligere egner.
Det er "gledelig" å se at at det er flere enn meg som har problemer med folkene på Fjellværøy og tilliggende bebyggelse. Det er ikke slik at det volder meg kvaler om noen spørsmål står ubesvart i mine notater. det er bare det at jeg holder på med redigering av disse og derfor gjerne skulle ha fylt de hvite flekkene. Skulle det være andre som føler seg beføyet til å gi meg innspill, er det bare å si :Alle bidrag mottas med takk ! Til dere to som har kommet med innspill, EN HJERTELIG TAKK !
Med vennlig hilse
Oddmund Frostad
Det er "gledelig" å se at at det er flere enn meg som har problemer med folkene på Fjellværøy og tilliggende bebyggelse. Det er ikke slik at det volder meg kvaler om noen spørsmål står ubesvart i mine notater. det er bare det at jeg holder på med redigering av disse og derfor gjerne skulle ha fylt de hvite flekkene. Skulle det være andre som føler seg beføyet til å gi meg innspill, er det bare å si :Alle bidrag mottas med takk ! Til dere to som har kommet med innspill, EN HJERTELIG TAKK !
Med vennlig hilse
Oddmund Frostad
-
- Sted: LONEVÅG
I tillegg til den Hågen jeg nevner ovenfor omtaler Hitra II (s. 123) på Ulvåg i Fillan (fra ca. 1728 ) Erik Hågensen g.m. Berit Andersd. Deres eldste sønn Hågen Eriksen, f. 1733, passer i tid og ut fra navn i familien godt til å ha en datter "Berit Hågensd., f. ca. 1776". Denne Hågen har både mor og en søster med navnet Berit. Ulvan (med Berget) og Ulvåg ligger et stykke fra hverandre. Likevel kan det godt være samme slekten som finnes begge steder.