Jotam Strøm, f.1867 på Hitteren/Hitra. + noe om Strøm gården
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Jotam Strøm, f.1867 på Hitteren/Hitra. + noe om Strøm gå
Hei!
Har nettopp begynt å lete litt etter familien på Hitrasiden. Mor fortalte meg at min tippoldefar var Jotam Strøm fra Hitra. Vet at han er født 1867, og at han senere slo seg ned i Trondheim. Slekten kommer visst fra Strøm - gården er det sagt. Men hvor kan jeg finne mer om hvem som er hvem? Finnes det en bygdebok fra Hitra, eller sitter det noen der ute som har streifet over Jotam Strøm i letingen etter sine egne? Vil veldig gjerne finne foreldrene hans!
Mvh fersk slektsgransker,
K.Bakkland
Har nettopp begynt å lete litt etter familien på Hitrasiden. Mor fortalte meg at min tippoldefar var Jotam Strøm fra Hitra. Vet at han er født 1867, og at han senere slo seg ned i Trondheim. Slekten kommer visst fra Strøm - gården er det sagt. Men hvor kan jeg finne mer om hvem som er hvem? Finnes det en bygdebok fra Hitra, eller sitter det noen der ute som har streifet over Jotam Strøm i letingen etter sine egne? Vil veldig gjerne finne foreldrene hans!
Mvh fersk slektsgransker,
K.Bakkland
Hei. Du har en her, men han er 2 år ved folketellingen i 1865, altså født 1863-64. Men Jotam er ikke noe vanlig navn. Han er den eneste på Hitra under folketellingene foe 1865 og 1875. Mvh. Lars.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61617&gardpostnr=327&personpostnr=2363&merk=2363#ovre>Lenke</a>
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61617&gardpostnr=327&personpostnr=2363&merk=2363#ovre>Lenke</a>
-
- Sted: Hitra
Jotam var visst den eneste i landet med det navnet ? I FT 1900 er han gift i Trondheim med Hansine fra Aalesund, men midlertidig bosatt i Bolsøy ved Molde. Yrke: Infanterisersjant og kontorist ved handelskontor. Han er begge steder oppført med 1867 som fødselsår, hvilket som Lars skriver må være feil. Med et tenkelig unntak: Han kan være oppkalt etter en eldre bror født 1863/64 med samme navn, som døde. Noen som vet ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
- Sted: Hitra
Glemte å si at Hitraboka ( Øya og Folket ) finns i 2 bind. Maurits Fuglesøy heter vel forfatteren.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Fra Hitra (Fillan) klokkerbok,konfirmerte fra 1882 side 180, finner jeg: Jotam Elai..(vanskelig å tyde) Strøm f. 26.03.1867 døpt 12.05.1867. Fødested Strøm. Foreldre: Gm. (gårdmann)Ingebrigt S......(vanskelig å tyde) Strøm og Eline Marie ?? Hansdatter. Mvh Lars.
Hei
Jeg mener bestemt at jeg har en del Strøm-slektninger som er etterkommere av Jotam. Jeg tror også at en av dem har slektsforsket litt. Forsøkte å få tak i ham i går, men skal forsøke på nytt i dag. Dersom du har en epostadresse, kan jeg - såfremt mine antakelser stemmer - sette dere i kontakt med hverandre.
Krister
Jeg mener bestemt at jeg har en del Strøm-slektninger som er etterkommere av Jotam. Jeg tror også at en av dem har slektsforsket litt. Forsøkte å få tak i ham i går, men skal forsøke på nytt i dag. Dersom du har en epostadresse, kan jeg - såfremt mine antakelser stemmer - sette dere i kontakt med hverandre.
Krister
Hei igjen: Etter en god natts søvn fant jeg fram filmene for Hitra igjen. Navnet er her skrevet: Jotham (med h) Esaias Strøm. Far, Ingebrigt Sivertsen Strøm. Er fremdeles usikker på om moren heter Eline eller Elen, Hansdatter er greit. Som Knut anntyder har det sikkert vert en eldre bror med samme navn. Da det i henhold til folketellingen for 1865 er de samme foreldrene. Faren Ingebrigt er 34 år i 1865 og mora Elen 35 år. Da det var vanlig å oppgi alder ved neste fødselsdag, skulle fødselsår for henholdsvis far og mor være 1832 og 1831. Mvh. Lars
Tusen takk!
For all hjelpen! Her gikk det fort å få noen svar!
Det må vel være hans søster som bor hos han med ektemann i Trondheim v 1900Ft? Hun har iallefall samme fornavn, fødselsår og fødested, så da regner jeg det som ganske sikkert at Ingebrigt Sivertsen STrøm var faren hans?
Er det ofte at fødselsår avviker generelt i div kirkebøker og tellinger? Når ca begynte man å droppe -datter og -søn/sen endingene på etternavnet?
Takk igjen for god hjelp!
Til Krister: Si ifra hvis slektningene dine har noen opplysninger, så skal jeg sette opp Email adressen min her.
K.Bakkland
For all hjelpen! Her gikk det fort å få noen svar!
Det må vel være hans søster som bor hos han med ektemann i Trondheim v 1900Ft? Hun har iallefall samme fornavn, fødselsår og fødested, så da regner jeg det som ganske sikkert at Ingebrigt Sivertsen STrøm var faren hans?
Er det ofte at fødselsår avviker generelt i div kirkebøker og tellinger? Når ca begynte man å droppe -datter og -søn/sen endingene på etternavnet?
Takk igjen for god hjelp!
Til Krister: Si ifra hvis slektningene dine har noen opplysninger, så skal jeg sette opp Email adressen min her.
K.Bakkland
Hei igjen ferske slektsforsker ! Bare noen komm. til ditt siste innlegg. Mitt inntrykk er at sen/datter var på vei ut i siste tiår før forrige hundreårsskifte; men noen beholdt denne skikken videre, spesielt -sen. Strøm: Er en hel grend på Hitra, med mange gårdsbruk, og etternavnet Strøm ble tatt i bruk på noen av gårdene etter hvert. Slik var det vel også med Jotams familie eller i hvert fall med ham selv. Jotams fødegård Øren: Kjenner ikke til dette, navnet tyder på at gården kanskje lå nær bunnen av Straumfjorden eller der elva renner ut i fjorden eller ut i en av de store sjøene i vassdraget. Se kart. Straum eller Strøm er faktisk en innlandsbygd på den store øya Hitra, med gårdsdrift, skog- og sagbruksdrift, jakt (hjortejakt). Fødselsår: Kan nok være feil i folketellingene, men i dette tilfelle må det nok ha vært en tidligere bror Jotan, registrert i FT 1865. Se innleggene fra Lars.
Hei
Jeg visste at jeg hadde snakket om denne Jotam med noen før, men det viste seg at slekta til disse overtok Øren-gården etter Jotam-folket. Dermed ingen slektskap. Men det er mulig at min kontakt likevel kan gi noe info her, så jeg melder meg igjen litt senere. Beklager uthalingen av tid.
Krister
Jeg visste at jeg hadde snakket om denne Jotam med noen før, men det viste seg at slekta til disse overtok Øren-gården etter Jotam-folket. Dermed ingen slektskap. Men det er mulig at min kontakt likevel kan gi noe info her, så jeg melder meg igjen litt senere. Beklager uthalingen av tid.
Krister
-
- Sted: LONEVÅG
Hitra II av Fugelsøy opplyser på s. 318 at Ingebrigt Sivertsen Strøm, g.m. Elen Marie, anlegger Strømsøren. Han ætter vel antagelig fra Ingebrigt Kjønli på Nordigården Strøm, med svigersønn Sivert Jakobsen på Bjørnevik, nevnt på s. 318 og 319.
Jeg har for øvrig selv opphav i flere av slektene på Strøm, dvs. den gamle Gabriel-slekten, samt John Hanssens slekt og Sivert Jakobsen Dombus slekt, begge av noe nyere dato og med opphav i Meldal. De to sistnevnte ætter bl.a. fra tyske bergverksslekter i Meldal og Kvikne, mens Gabriel-slekten delvis kommer fra Hemne.
Odd Roar
Jeg har for øvrig selv opphav i flere av slektene på Strøm, dvs. den gamle Gabriel-slekten, samt John Hanssens slekt og Sivert Jakobsen Dombus slekt, begge av noe nyere dato og med opphav i Meldal. De to sistnevnte ætter bl.a. fra tyske bergverksslekter i Meldal og Kvikne, mens Gabriel-slekten delvis kommer fra Hemne.
Odd Roar
Hei...
Angående Jotam Strøm så kan jeg muligens komme med div. opplysninger. Selv er jeg oppvokst og bor fortsatt på Strøm i Hitra.
Ang. Jotam så kan jeg gjerne koble sammen med hans nærmeste etterkommere idag.
Snakker nærmest ukentlig med hans barnebarn nå bosatt i Trondheim.
Forsøker å vedlegge dette innlegg et dokument som er skrevet av Jotam selv....
Etter at Jotam flyttet fra Hitra til Trondheim drev han stort inne kjøp og salg av fisk. Han hadde flere eiendommer i Trondheim - plus at han var militær- og forsvarsvenn av hele sitt hjerte.
Vet også hvor hans grav er lokalisert. Bilder av han finnes også..
Jeg kan nås på 917 59 647 eller via eMail [email protected]
mvh Fredrik Strøm
Angående Jotam Strøm så kan jeg muligens komme med div. opplysninger. Selv er jeg oppvokst og bor fortsatt på Strøm i Hitra.
Ang. Jotam så kan jeg gjerne koble sammen med hans nærmeste etterkommere idag.
Snakker nærmest ukentlig med hans barnebarn nå bosatt i Trondheim.
Forsøker å vedlegge dette innlegg et dokument som er skrevet av Jotam selv....
Etter at Jotam flyttet fra Hitra til Trondheim drev han stort inne kjøp og salg av fisk. Han hadde flere eiendommer i Trondheim - plus at han var militær- og forsvarsvenn av hele sitt hjerte.
Vet også hvor hans grav er lokalisert. Bilder av han finnes også..
Jeg kan nås på 917 59 647 eller via eMail [email protected]
mvh Fredrik Strøm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.