Steinsdalen, Ørland Sogn ?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Steinsdalen, Ørland Sogn ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. februar 2006 kl. 21.51

Andrea Arntsdatter, født ca 1818-1820 i Steinsdalen. G.m. Ole Johansen Stenklev, Fillan. Er det noen som kjenner til hennes opprinnelse ?
På forhånd takk !
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 18. februar 2006 kl. 0.55

Hei Knut!
Det er ikke mye jeg vet om opphavet til Andrea, men jeg har i alle fall en farslinje, samt tre søsken til Andrea med noe etterslekt. Brødrene Anders og Anthon finnes forøvrig i FT 1865 for Ørland (Steensdal).
Far: Arnt Olsen Stensdal, f. 1774 på Øyangen i Lensvika, g. m. Johanna Bjerkan.
Farfar: Ole Olsen Frostad, f. 1730 i Lensvik, g. m. Karen Arntsdatter f. ca 1735
Oldefar: Ole Arntsen Frostad, g. m. Inger
Tippoldefar: Arren Ollufsøn Frostad, f. 1643, hustru ukjent.
Er interessert i etterslekt til Andrea hvis du har.

Mvh
Stig

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2006 kl. 1.59

Takk Stig, dette var storveis. Kanskje er det noen som kjenner til Johanna Bjerkan også ? Ligger Bjerkan i samme område ?

mvh
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2006 kl. 2.23

Stig, gi meg e-post adressen din til: [email protected], så skal jeg sende en oversikt over Andreas etterslekt. Samt en liten anekdote om henne.
mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 18. februar 2006 kl. 3.22

Johanna har jeg ikke lett spesielt etter, men har en fornemmelse av at hun kunne ha sitt opphav i Hemne, der jeg har merket meg Bjerkan-navnet i en del andre sammenhenger. Det er i hvert fall det nærmeste området geografisk sett.
Er du interessert, har jeg en etterslektsrapport for Ole Olsen Frostad (ca 24 sider) som kan sendes på e-post. I den er det forøvrig enkelte andre forbindelser til Hitra..
Jeg elsker anekdoter!
Min adresse: [email protected]
Mvh
Stig

Odd Karsten Pettersen

Legg inn av Odd Karsten Pettersen » 18. februar 2006 kl. 13.28

Jeg har en Jonna Berntine Kristiansdatter Bjerkan
f. 23.03.1888, datter av Andrea Johnsdatter f. 13.01.1853 i Leksvik og Kristian Isaksen Bjerkan f. 05.04.1860 i Åfjord.
Mulig at de samme navnene går igjen i slekta..
Ellers så er jeg interessert i folk fra Stensdalen. Har noen løse tråder der.

mvh OKP

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2006 kl. 15.43

Odd Karsten: Hei og takk for svar ! Hvilken gård kan Kristian Isaksen ha navnet sitt ifra - Bierken i Stoksund ? Ellers ser det ut til å være en mengde Bjerkan i Hemne, og flere bruk under en gård der som i 1801 skrives: Biershan.
Jeg har naturligvis mye om Andrea fra Steinsdalen og hennes etterslekt - hvis det kan være av interesse.

mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Karsten Pettersen

Legg inn av Odd Karsten Pettersen » 18. februar 2006 kl. 18.40

Takk for svaret Knut. Denne Kristian er sønn av Isak Melkior Kristiansen Bjerkan, født 26.02.1832 på Bjerkan i Stoksund.
Jeg har mye slekt fra "gamle ytre Agdenes". Mange plasser har det stoppet opp, enten tilbake i tid, eller etterslekt som jeg ikke vet hvor har tatt veien. Derfor er jeg ivrig når det kommer nye temaer her i slektsforumet. Ikke bare ivrig når det gjelder slektstilknytning, men også for å få rede på folk i nærmiljøet deres. I Steinsdalen bodde det en familie, Ole Estensen Stendal Alman ?? f. ca 1810 i Melhus. Han var gift med Johanna Hansdatter f. 1812 i Melhus.
Jeg har kartlagt 5 barn.

Anne Olsdatter f. 1833 i Melhus ??
Karen Olsdatter f. 06.07.1839 i Agdenes
Ellen Olsdatter Stensdal f. 1841
Johan Olsen f. 26.06.1851
Sivert Olsen f. 11.07.1854

Her er det innfløkt familiesammenhenger som jeg kan ta pr e-mail.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2006 kl. 21.32

Hei Odd Karsten ! Jeg har funnet Bjerkan både i Stokksund, Leksvika og Hemne. Johanna finnes nær Bjerkan i Hemne, skal søke nærmere der.
Jeg tror Andrea Arntsdatters familie flyttet fra Steinsdalen til Moldtua; men det er jo i samme område, og vel fortsatt interessant for deg ? Send meg en oversikt på e-mail ( se adr. lenger oppe ) så skal du få svar.

mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 19. februar 2006 kl. 3.00

Hei igjen!
Det ser ut til at Steinsdalen og nabogården Espe har hatt noe vekslende eier/bruker-forhold opp gjennom tidene, og det gjør det litt problematisk å skaffe seg oversikt. Jeg henger meg derfor på her for om mulig å løse opp i flokene, og jeg vil gjerne ha de opplysninger som finnes. Særlig interessant er det når noen av innflytterne gifter seg/blir værende i strøket!

Mvh
Stig

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 31. januar 2008 kl. 13.10

Hei Knut,

Oldefar: Ole Arntsen Frostad, g. m. Inger

Jeg kom over en forlovelse og en vielse i Hemne i 1718, Oluf Arntsen Frostad og Inger Hansdatter Auset.

Festo visitationis M., høyre side:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16145&idx_id=16145&uid=ny&idx_side=-11

Vielsen er ført nesten helt øverst på høyre side her, men dato er jeg usikker på.

Fredag neste efter? Noen som kan tyde?
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16145&idx_id=16145&uid=ny&idx_side=-12

Lensvikboka s. 166, Ole Arntsens første kone het Joda og hans annen kone het Inger.

Ved forlovelsen får vi vite at Inger har adresse Auset. Nå finnes Auset både i Lensvik og i Hemne, men man kan vel anta at hun oppholder seg på Auset i Lensvika ved forlovelsen, men at hun er "forn af hefne", har oppholdt seg og ev. er født i Hemne.

Hvordan tolker du el. andre dette?

Mvh Aud.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. januar 2008 kl. 21.53

hei Aud,
Jeg kan ikke lese det som står. Tenkte først på botsdag eller bededag, men i forhold til den bededag som nå eksisterer er det feil årstid.
Ellers så passer jo dette veldig godt inn i den anerekken som Stig har beskrevet lenger opp her, og jeg vil derfor registrere denne vielsen, med et lite spørsmålstegn. Ser forresten ut som det står Ingeborg ved vielsen ? Men tillegger ikke denne variasjon i fornavnets skrivemåte noen avgjørende betydning.

Jeg er imponert over at du stadig kommer over ting som du evner å kombinere med etterlysninger og noe du har sett andre steder.
Mange takk for dette innspillet !

Ellers er vel Johanna Eriksdatter Bjerkan, som bl.a. er omtalt ovenfor, snart den eneste av mine aner fra første halvdel av 1800-tallet som jeg mangler sikker informasjon om;
det ville vært kjempefint om noen visste noe om henne. Problemet er at jeg mener hun bør være fra Bjerkan i Hemne, men har hittil ikke funnet henne der. Hennes etterslekt på Moldtua i Agdenes har skrevet i et brev at hun var fra Bjerkan i Leksvik - der har jeg heller ikke klart å finne henne.

Knut Ragnar Ansnes

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. februar 2008 kl. 8.54

Hei Knut,

Det er ikke så rart at jeg la merke til denne forlovelsen, jeg har Oluf Arntsen Frostad som min 5xtipp. Den gamle gården på Frostad er i dag Frostad bygdetun, og kan besøkes etter avtale.

Nå har jeg ved god hjelp fått tydet vielsesdatoen.

Men det ser ut til at de har feiret Bededag den 6. mai dette året. Og hvilken dag er da "Onsdagen der efter bededag" og "Fredag nest efter bededag". Høyst sannsynlig er det 13. mai som han mener, og du skal regne ut i fra den, men du kan jo ta med en merknad om at i Hemne så feiret de dagen ei uke på forskudd i 1718, hvis du skal notere datoen på hendelsen.

Mvh Aud.

Egil Øyangen
Sted: LENSVIK
Kontakt:

Legg inn av Egil Øyangen » 7. mars 2009 kl. 17.15

Er ikke Auset det første du kommer til på Snillfjordsida når du går Snillfjordrennet fra Lensvika? Det er ikke langt dit fra Øyangen.
Vielsesdagen ser ut til å være ført fredagen mellom 5. og 6 søndag etter trin. Det skulle i 1718 bety 22 juli. Det passer vel når forlovelsen var Festo visitationis M(ariæ) som i 1718 og også andre år var 2. juli :?: 8)

Egil

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. mars 2009 kl. 0.00

Dette viser vel en viss forbindelse mellom Lensvika og Hemne via Øyangen og Auset ?
Andrea Andersdatters mor Johanna Eriksdatter Bjerkan er fortsatt en gåte etter flere års leting. Men det skulle være nærliggende å anta at hun var fra området Bjerkan i Hemne, selv om noen har plassert henne som født i Leksvik, N-T.
Har derfor lett i den søkbare kirkeboka for Hemne ( 1700-tall ) og finner bare en Johanna/e
som kan passe sånn noenlunde, en Johanna i Bjerklien født 1786 - men dessverre med farsnavn Olsdatter. Faktisk har hun en Erik Bjerkan som fadder, så man kan jo spekulere litt. Men en Johanna Olsdatter (Bjørklia?) vies 13.6.1805 til en Lars Jonsen Kjønsvik, så dersom hun ikke ble enke før 1815, kan hun jo ikke være aktuell. Et tilleggsproblem er at en Arnt Olsen med hustru Johanna døper en sønn i Viklem kirke i 1805 - er det samme Johanna, så stemmer dette i hvert fall ikke.
Så da er det kanskje tilbake til Leksvika igjen ...
Heller ikke Johannas død har jeg funnet. Ifølge familietradisjonen omkom hun ved forlis på Strauman i Rissa i 1832 og ble begravet på Rein kirkegård. Og da burde hun vel stått i en eller annen kirkebok ? Så har jeg vel oversett innføringen.

Knut

Svar

Gå tilbake til «Ørland»