Fam. Godske/Goische/Godsche på Stadsbygd og Åfjord

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ann-Carin Bøyesen
Sted: FANNREM

Re: Fam. Godske/Goische/Godsche på Stadsbygd og Åfjord

Legg inn av Ann-Carin Bøyesen » 25. november 2003 kl. 18.14

Jeg leter etter anene til Johanna Christina Godske f. 23.11. døpt 1.12.1768. Hennes far er Giermand Godske og mora heter Johanna Catherine død 24.10.1788.
Etter å ha studert Hornemanns notater, kommer jeg hit og ikke lenger.
Det er trolig slektskapsforhold til captein Peder Godskesen, som døde på Qvidal, Stadsbygd 1745 - gift med Helle Wind (død 1753). De hadde jo flere barn: Inger som døde på Sim i Skaun - men var gift med capt. Jacob Lechman., Maren - gift med captein Johan Steen i Åfjord, Karen gift Brun, Margrethe Marie gift Arentz i Skaun og Anne Helene gift Holck - trolig i Åfjord/Jøssum.
I Åfjordboka finner jeg Maren Godsche gift med Johan Steen og Peder Godske Brun gift med Margarete Dorothea (eller Marie) Bie. Finner også mange Holch og Brun. Men hvem er de riktige personene. Bygdeboka har ikke navneregister, så det blir svært vanskelig å lete, når det bare blir mer eller mindre tilfeldige gardsnavn...
Kan det være noen forbindelse til "min" Johanna her?

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 11. januar 2004 kl. 18.03

Her kan jeg ikke hjelpe deg med selve spørsmålet, men jeg kan i det minste avgrense søket ditt litt; Peder Godske Brun, gift med Margrethe Dorothea Bie er mine 4x-tippoldeforeldre og Peder var sønn av Karen Godske, gift med Christian Brun. Da Karen Godske tydeligvis tilhører samme generasjon som Giermand Godske, er det mulig disse er søskenbarn.
Peder Godskesen var iflg. Per Nermo (<a href=http://home.online.no/~nermo/slekt/d0025/g0000066.html#1957>Lenke</a>> sønn av Godske Pedersen og Elsebe Nilsdatter Boye. Det er mulig Godske Pedersen hadde en bror Godske Godskesen som igjen ble far til Giermand Godskesen, men dette er selvfølgelig bare en antagelse fra min side og vanskelig for meg å sjekke da jeg har begrenset med tid å bruke på Statsarkivet. Dersom du finner ut noe mer om disse ville jeg blitt meget glad for å mottatt den inormasjonen.

Med vennlig hilsen
Marius Berg

Ann-Carin Bøyesen

Legg inn av Ann-Carin Bøyesen » 13. januar 2004 kl. 21.14

Hei Marius.
Endelig var det noen som kunne gi respons!! Flott!!
Vet du hvor Karen Godske Helle Wind og Christian Bruns familier kom fra? Kan Danmark være en mulighet?
Finner flere Brun i militærbiografien til Ovenstad, men finner ikke tilfredsstillende opplysninger.
Jeg finner jo en del om dem i bygdebøkene for Stadsbygd og Åfjord/Jøssund, men de "forsvinner" ut i det blå.......

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 14. januar 2004 kl. 11.28

Hei Ann-Carin!
Danmark er så absolutt en mulighet; dette var jo bedrestilte familier, og flere av datidens overklasseslekter kom fra nettopp Danmark, så dette får bli til videre studium for min del!

Godske er visstnok en videreføring av patrymikonet Godskesen, som Karen far Peder Godskesen bar, da han var sønn av Godske Pedersen, sorenskriver 18.05.1672-1676 i Inderøy (Antagelig født rundt 1640). Godske var gift med Elsebe Nilsdatter Boye, f. ca. 1650 og datter av Nils Boye. Om ham har jeg kun følgende informasjon: "f. ca. 1610, muligens sorenskriver eller fogd i Inderøy", men også dette er opplysninger det ikke skal ta så lang tid å finne ut av, så det skyldes rett og slett latskap fra min side at jeg ikke har gjort det ennå.
Om Peder Godskesen vet jeg følgende: f. ca. 1673 i Inderøy, d. 1745 Kvidal i Statsbygd, i 1694 nevnt som stesønn av Giert Olsen på Bragstad, oberstløytnant og sjef for Statsbygdens kompani 1718-1739. Hans militære karriere har vel Ovenstads militærbiografier nærmere underretning om.

Helle Wind: f. ca. 1680. Jeg har lenge lurt på om hun på en eller annen måte kunne tilhøre en gren av den danske familie Wind, men jeg finner det vanskelig å komme særlig videre, da jeg har minimalt med tid å bruke på Statsarkivet, om enn jeg så gjerne ville. Er ikke sikker, men finner det sannsynlig at hun er datter av Oluf Wind og søster til sorenskriver Nils Olsen Wind i Inderøy (ca. 1670-10.03.1709).

Hva Christian Brun angår, har jeg mange opplysninger. Jeg sitter nå ikke ved pc'en hjemme, så jeg har ikke tilgang på alle opplysninger, men husker følgende:

Christian Brun tilhører den såkalte Militærslekten Brun (nok om denne både på Gunnerusbiblioteket og Folkebiblioteket), og han var sønn av kaptein Frantz Brun og Anna Catharina Frost. Frantz Brun var sønn av oberst Ole Brun og Maren Lund og Anna Catharina Frost var datter av kjøpmann Christian Frost og Margrethe Lorentzdatter Angell. Ole Brunn var sønn av oberstløytnant Peter Brun og Inger Dorothea Gram (her er det også mulig å gå litt lengre tilbake, men det får jeg komme tilbake til), Christian Frost var dansk og sønn av en Lorentz Frost, Margrethe Lorentzdatter Angell var datter av Lorentz Mortensen Angell, kjøpmann og Angellslektens stamfar, og Abel Jespersdatter, datter av fogd Jesper Hansen på Helgeland. Her har jeg også mye mer info, men det skal jeg komme tilbake til så snart jeg har tilgang på opplysningene!

Håper du fikk noe ut av dette!:)

Ann-Carin Bøyesen

Legg inn av Ann-Carin Bøyesen » 20. januar 2004 kl. 0.13

Hei igjen.
Ja, det er mange kjente navn her. Har allerede samlet en del opplysninger gjennom Svein Tore Dahls bøker om embetsmenn. Det morsomme var nettopp å se slektsforbindelsene. Selv om linken til min tipptipptipp-oldemor fremdeles mangler.
Ser frem til å høre fra deg igjen.
Mvh
Ann-Carin

Kurt J. Olden

Legg inn av Kurt J. Olden » 12. februar 2004 kl. 2.43

Hei, Marius! Vi har samme 4xtippoldeforeldre.Peder Godske Brun og Margrethe Bie. Jeg er etterkommer av den greina som havnet på Strand I Åfjord.

Svanhild Hegvik
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Svanhild Hegvik » 3. mars 2004 kl. 19.08

Hallo, hallo!
Jeg er også etterkommer av bl.a. Brun / Bie. Har noen opplysninger om Bie-slekta?

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 5. mars 2004 kl. 16.09

Neimen, heisann! :) Her dukker det jo opp slektninger både her og der! Er veldig interessert i å høre hvordan dere stammer fra dem, så send gjerne en mail til [email protected]!

Det er kanskje litt mye å legge ut her, men jeg kan vel kort nevne min avstamning:

Peder Godske Brun og Margrethe Bie
|
Mette Marie Brun, gift med Jens Pedersen Olden
|
Even Normann Olden, gift med Anna Gurine Guttormsdatter Lien
|
Jens Peter Olden, gift med Gusta Lorentze Hansen
|
Hagny Olden, gift med Odd Aagaard Haugan
|
Hagny Olden Haugan, gift med Trygve Berg
|
Hans Jørgen Berg, gift med Marit Karin Vatn
|
Marius Berg

Mulig dette var en litt klønete fremstilling, men det er alt jeg har tid til i farten...:)

Svanhild: jeg henviser vel også her til Per Nermos slektssider, da han forteller noe om slekten, ellers vet jeg minimalt. Skal ta en titt i notatene hjemme (når jeg kommer dit).

Mvh og på forhånd takk for informasjon om deres avstamning, Marius:)

Gunn-Helen Lykke
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Gunn-Helen Lykke » 30. juni 2005 kl. 16.07

Hei Marius!
Jeg er temmelig fersk slektsforsker og kom over ditt innlegg med kommentarer om Godske og Brun og ble veldig interessert. Jeg er nemlig barnebarn av Ingrid, Hagnys halvsøster, og er meget interessert i å få innsyn i det du har samlet om vår slekt. Håper på kontakt.

Vennlig hilsen Gunn-Helen Lykke ([email protected])

gj03855
Sted: VERDAL

Legg inn av gj03855 » 13. september 2005 kl. 22.26

Hallo alle sammen!
Ja,den som skal jobbe med militærslekta Brun har litt å holde på med.Jeg er også fersk i faget,men nå sier jeg meg ferdig.Jeg stammer også fra Frantz Brun.Vi mener at de stammer fra Tyskland eller Frankrike.De hadde iallefall sitt eget slektsvåpen.Det har jeg sett og tegnet av.

dn19857

Legg inn av dn19857 » 3. februar 2006 kl. 21.41

Hei! Ref.:Kristiansund Kirkebok
Dåp 1745 27.jan.Lars Henrik Bii (Bie,Biie)og Anne Jørgensdatter Femmer:Sønn Just Jørgen
Liktale 1745 13. feb.:Anne Jørgensdatter Femmer d. 6. feb.
Dåp 1747 3.mai.Lars Henrik Biie og Barbara Marie Ascanius (Darre):Sønn Mentz Ascanus Bie.
Dåp 1748 6. juli:Datter Anna Femmer
Dåp 1750 30.okt.:Peder Ascanius
Dåp 1752 13. sept.: Lars Hendrik

May-Grethe Olden

Legg inn av May-Grethe Olden » 3. februar 2006 kl. 23.13

Går ut fra at denne Mentz er den som var gift med Elen Borchman Schanche. Kan du finne noe om videre sjebne for barna? Når giftet Lars Henrik seg på nytt? Alle opplysninger mottas med takk.......

May-Grethe Olden

Legg inn av May-Grethe Olden » 3. februar 2006 kl. 23.15

Sjekket notatene for Mentz Bie: har notert meg: Hans nærmeste slektning: berghauptmann Ascanius i København. Nest nærmeste: postmester Messel i Kristiania. Hvem er denne Ascanius.?

dn19857

Legg inn av dn19857 » 4. februar 2006 kl. 0.18

Berghauptmann Peder Ascanius født på Nesset prestegård 24.mai 1723. Han er bror til Barbara Marie Ascanius (Darre).Se norsk Prestehistorie.

Gunn-Helen Lykke

Legg inn av Gunn-Helen Lykke » 5. februar 2006 kl. 12.49

Mentz Bie og Elen Borchmann Schancke er også mine aner. Men jeg har notert at Elens søster, Bolette Ulrikke Schancke, f. 1759, også gift med en Mentz Ascanius Bie. Hvis det stemmer, blir jeg usikker på hvem av dem det er som døpes 1747. Kanskje du kan sende meg det du har om Mentz som var gift med Elen, May?

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 6. februar 2006 kl. 9.59

Ja, dette har også jeg stusset på - opplysnigen kommer vel fra "Skanke ätten" av de Robelin, han skriver også at denne andre Mentz Ascansius Bie skal ha vært minermester i artilleriet uten at det har kunnet hjelpe meg så mye frem... vet noen noe mer?

dn20906
Sted: EVENSKJER

Legg inn av dn20906 » 7. februar 2006 kl. 22.43

Hei.
Har notert følgende:
Anne Femmer Bie f. 1749 Kristiansund. Ble i 1714 g.m. Carl Johannessen Friis, f. 1714 d. 1794. De fikk sønnen Anders Rambech Friis f. ca 1770. Har notert at han var sorenskriver i Orkdal. Han ble g.m. Fridrika Dorthea Krog.
Kullfogd og hyttemester i Kvikne Peder Ascanius Bie f. 1749 Kristiansund, d. 1787 Kvikne. Han ble i 1775 g.m. Helvig Marie Brandt f. ca 1732 Folldal. D. 1792 Folldal.

Mvh
Roar

Gunn-Helen Lykke

Legg inn av Gunn-Helen Lykke » 3. april 2006 kl. 14.55

Jeg har i lengere tid prøvd å finne ut hvor det ble av Henrikka Maria Ascanius Bie, f. 1779 i Kristiania., etter at hun ble enke i 1808. Siden hun tilhører familiene Godske/Bie, henger jeg meg på her. Henrikka var søster av Margrethe Dorothea gift med Peter Godske-Brun på Olden Indre i Åfjord. I FT 1801 finner jeg Henrikka som ugift, logerende i Munkegt. 30 i Tr.hj, hos domorganist Berlin og hustru. 1. sept. 1803 gifter hun seg i Åfjord med løytnant Johan Mangelsen Ræder, f. ca 1756. Han eide gården Hallaren på Frøya, og var blitt enkemann i 1801. Føste kona het Else Sophia Rogert, f. 1758, og de hadde sønnene: 1) Hans Hornemann Ræder f. 1790, 2) Johan Christopher Ræder f. 1792, 3) Paul Rogert Ræder f. 1795. Henrikka og Johan M.Ræder fikk 3 barn:
4) Mentz Ascanius Ræder f. 1804, 5) Else Sophia Ræder f. 1805, 6) Johan Mangelsen Ræder f. 1806

Henrikka ble enke i 1808 da Johan Mangelsen Ræder døde. Skiftet tok flere år, og var ikke ferdig før i 1811. Hvor ble det av henne og barna? I FT 1865 finner jeg en Mentz Ræder på Ørlandet, Apelvig gård (skoleditrikt Imsterfjorden), men han oppgis å være 65 år noe som selvsagt kan være feil. Jeg finner også en Johan Ræder på gården Kiepnæb og Selnessøvnet i Stadsbygd, som er 61 år, og som kan være Henrikkas sønn. Hvis noen vet mer om dette, er jeg takknemlig for svar.

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 28. april 2006 kl. 2.34

Hei!
Har en del etterkommere av Johan og Henrikka i basen min. Det gjelder Johan Mangelsen f. 1806.
Han fikk barn m. Siri Isaksdtr. Føll: Johan Johansen Ræder f. 1830. Johan Johansen R. ble gift m. Johanna Johnsdtr. Tøndel fra Lensvika. De bosatte seg i Trondhjem, og v. FT 1900 er de bosatt i Kirkegaden 10a. Han er da handelsmann og hun er veverske. Har ikke barn registrert i dette ekteskapet.
Johan Mangelsen giftet seg så med Elen Sevaldsdtr. Aarem f. 1823. De fikk sju barn: Henrikke Marie f. 1846
Ingeborg Marie f. 10.02.1848 d. 05.08.1905
Elen Johanne f. 1850
Serine f. 1852
Sigvard f. 1854
Bernt Johannes f. 1857
Peter Elias f.1861
Alle født på Årem i Lensvik, (Rissen)
Har etterkommere til fire av disse barna, og kan om ønskelig sende etterkommerrapport på e-post.

Mvh
Stig

Gunn-Helen Lykke

Legg inn av Gunn-Helen Lykke » 1. mai 2006 kl. 22.23

Hei Stig!
Kjempeflott om du kan sende meg etterkommerne på epost. [email protected]. Er du selv i slekt og på hvilken måte?

mvh Gun-Helen

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 2. mai 2006 kl. 3.05

Hei Gunn Helen!
Er ikke etterkommer av Johan Mangelsen, men bak kona, Elen Martha Sevaldsdatter, er det felles aner så det holder, både for min kone og meg. Vi er derfor mer eller mindre i slekt med alle etterkommerne etter dette ekteparet!
Sender rapport på e-post.

Mvh
Stig

gj10923
Sted: ORKANGER

Legg inn av gj10923 » 29. januar 2012 kl. 13.17

Peder Godske, Helle Wind og Maren og Inger Godske er nevnt i Wilhelm Lassens samlinger:

Slekten Godske

Slekten Wind - Helle Wind er nevnt helt nederst på høyre side

Ingers dåp i kirkebygden for Stadsbygd, født i 1708 og døpt 08.08 1708. Foreldre: Capt. Godschesen og Helle Wind

Oberstløytnant Peder Godschesen død på Stadsbygd i 1745.

Har ikke funnet Helles begravelse nevnt i kirkeboken for Stadsbygd ennå...

Maren Godske, ble gift med kaptein Johan Steen, mens søsteren Inger ble gift med kaptein Jakob Lichtman.

Maren døde visstnok i 1789 i en alder av 79 år og må dermed ha blitt født ca. 1710 - dssverre mangler årene mellom 1708 og 1721 fra utvalget hos Digitalarkivet.

En Petter Godske ble født i Åfjord den 3. februar 1853. Foreldrene er Johan Petter Jensen Olden og Johanna Maria Augstinsdatter, født Øyen. Denne Petter stammer nok fra Steen-slekten, som nedstammer fra blant annet den overnevnte Peder Godske.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»