Mette Skjølberg (Mælen) f. i Henriksrommet på Plassen på Svo

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Dag Magne Loe

Re: Mette Skjølberg (Mælen) f. i Henriksrommet på Plassen på

Legg inn av Dag Magne Loe » 26. oktober 2005 kl. 19.50

Mette var gift men Iva Anfinnsen fra Sætra i Orkdal. De var trolig fødd ca. 1780. I Gardatals i Orkland omtales Mette på side 107 (under Skjølberg). Det oppgis at hun var fra Henriksrome på Plassa og kom til sin bror på Mæla. Henriksrome er omtalt på side 142-143, og her nevnes ei Mette. Dette er tolig ikke samme Mette som ble gift med Iva Anfinnsen. Var Mette søster til Henrik? Er det noen som har opplysninger om Mette og hennes familie, så mottas opplysningene med takk.

Dag Magne Loe

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 27. oktober 2005 kl. 0.51

Hvis en finleser Gardtales s. 107, så finner en at Mettes datter Lava var g.m. "Henriks-Anders frå plassa, bror til Per Grova og Nikoline Bekken". Det siste skal nok være Bakken, og du finner både Per og Nikoline på Henriksrome, s. 142. Alt er ikke like gjennomført i Gardtales, men vi hjelper forfatteren litt: Olava Ivasdotter Mælen (s. 142) må være identisk med Lava på Mælen (s. 107) Dermed blir Mette i Henriksrome(s. 143) datterdatter av Mette på Mælen (s. 107)! Så er i alle fall Mette (s. 143) "ute or soga" i forhold til din etterlysning.
Iva og Mette er nok noe eldre enn du antyder. De giftet seg 6. juli 1797: "copuleret paa Svorkmoe Ungkarl Iver Anfindsen Sætter og Mette Anders Svorkmoe". Trolovelse var jo en kirkelig handling på denne tida, og kan være til hjelp. Her ser vi at Mette er fra "Skiølberg", trolig Mælen: (5. juli 1797) "Ungkarl Iver Anfindsen Sætter og Mette Andersdatter Skiølberg. Sp. Daniel Larsen Løfshuus og Lars Anfinds: Digeraas". Sistnevnte var bror av Iver. Og vi finner igjen paret i FT 1801, hhv 26 og 28 år gamle, og med ei datter Ingbor Iversdr. Iver er smed. De er oppført under Brækken, men i følge lokalkjente er det en feil i FT 1801 her, så dette handler om Svorkmo, - smelteverket/malmplassen.

Et stykke på vei, kanskje? Skal en lengre bakover, tror jeg en må ha andre kilder enn kirkebøker og folketellinger.

Mvh Ola

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 27. oktober 2005 kl. 20.17

Det finnes skifte etter Mette Andersdt. i 1841:
Mette Andersdt, Iver Anfindsens kone, 1851, Skjølberg, Orkdal. Behandlingsprot. s. 57, Sl.prot. 431b (1826-1845), Orkdal Skifteprotokoll.

Som fadder på Iver og Mettes dattr Ingeborg i 1799, fant jeg en Anders Henriksen Svorkmo. Lurte derfor på om han kunne være Mettes far. Ut fra alder i 1801 skulle Mette være født ca. 1773.

Her fant jeg følgende:
Anders Henriksens pigebarn Martha

Faddere: Peder Henriksens qvinde, Daniel Larsens qvinde, Maria Arntsdt., Jørgen Henriksen og Simen Christensen.

Kan det være at Martha er feilskrevet for Mette ? Eller er det bare en tilfeldighet at Anders Henriksen har en datter med lignende navn i 1773 ?

Det kan være lurt å sjekke skiftet til Mette. Der kan det godt hende at det er nevnt noen av henne slektninger, eller annen informasjon som kan kaste lys over saken.

Beste hilsen Inger

Dag Magne Loe

Legg inn av Dag Magne Loe » 27. oktober 2005 kl. 21.53

Noen brikker falt på plass. Det som forvirret meg, var at Mette Mæla som på s. 107 oppgis å være fra Henriksrommmet, ikke er nevnt under Henriksrommet på side 142.

Jeg får forsøke å følge det sporet som du Inger penser inn på.

Takk til dere begge to!

dn13235
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn13235 » 31. oktober 2005 kl. 15.16

Hei.
Har en god del slekt fra Svorkmo. To av mine forfedre var Even Nic. Skjølberg f. 1797 g.m Martha Henriksdt. f ca 1802. Denne Martha skulle visst være fra Henriksrommet på Svorkmo, ifølge mine slektninger. Mulig hun er i slekt med din Mette.Vet ikke navn på forfedre til denne Martha f.1802.

Mulig du ble bare mer forvirret av disse opplysningene, men..
Mvh Terje

Dag Magne Loe

Legg inn av Dag Magne Loe » 31. oktober 2005 kl. 17.50

Hei!

Noe forvirret er jeg fra før, når det gjelder personene fra Henriksrommet. Ønsker derfor mest mulig informasjon, for å få en klarhet i dette.

Mette Andersdatter Skjølberg og Iva Anfinnsen hadde ei datter Lava som var fødd omkring 1810. Lava var gift med Anders Henriksen bosatt på Henriksplassen. Ut fra alder kan Martha som du Terje nevner, være søster til Anders. Kun en hypotese, jeg har ingen fakta.

Dag Magne

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 1. november 2005 kl. 2.16

Til Terje Vaagan
Det er en Martha Hendriksd f. 17. okt. og dp. 31. okt 1802 i Orkdal. Og faren er Hendrik Andersen Svorkmoe. På alle de andre dåpsbarna er moras navn oppgitt, men ikke på denne, dessverre. Vi må vel tro at denne Hendrik er identisk med "Grube arbejder" Henric Andersen i 1801. Han er g.m. Marta Nisdtr, og Henrich Anders. Svorkmoe og Martha Nilsd. får dattera Eli 30.08.1805.

Mvh Ola

Mvh Ola

dn13235

Legg inn av dn13235 » 1. november 2005 kl. 12.37

Til Ola Klefsås:
Stemmer nok opplysningene du kom ang Martha f.1802.Dumt at navnet på mora var utelatt.
Til Dag Loe: Kan vel stemme at Martha var søster til Anders Henriksen ja.
Takker hjertligst for alle opplysninger. Skal sjekke litt mere selv også.

Mvh Terje

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 4. november 2005 kl. 0.29

Har sett litt i kirkeboka (hittil sjekka ut 1813).

Først kan jeg nevne giftermålet 16.5. (ser jeg har glemt årstallet, men tror det var 1799):
Soldat Henrich Anders. Svorkmo og pigen Martha Nielsdt. Svorkmoe.

Forlovere: Iver Andfindsen Schjølberg og Niel Lovitzen Svorkmo

Så barna (har sjekka ut 1813 foreløpig):

Døpt 9.3.1800:
Henrik Andersen
Far: Hendrik Andersen Svorkmo

f. 17.10., døpt 31.10. 1802:
Martha Hendriksdt.
far: Hendrik Andersen Svorkmo

f. 30.8., døpt 1.9. 1805:
Elie Hendriksdt.
foreldre: Hendrich Anders. Svorkmo og Martha Nielsdt.

Døpt 9.10.1809 (fødselsdato ikke oppgitt):
Anders Henriksen
foreldre: Hendrich Andersen Svorkmo og Martha Nielsdt.

f. 6.4., døpt 19.4. 1813:
Nicolai
foreldre: Hendrich Andersen Svorkmo og Martha Nielsdt.

Lenger rakk jeg ikke. Det kan jo hende at de har flere barn. Skal prøve å sjekke videre.

Beste hilsen Inger

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 4. november 2005 kl. 9.26

Kan Henrich Anders. Svorkmo være sønn av Anders Jonasen Svorkmo og Anne Olsdatter Holte?
mvh
Bjørn F

dn13235

Legg inn av dn13235 » 4. november 2005 kl. 14.39

Hei.
Til Inger Bjørnås: Er det slik at disse 5 barna,Henrik, Martha, Elie, Anders og Nicolai er helsøsken,selv om navnene på mødrene til de to eldste er utelatt?
Jeg tror at disse er helsøsken, fordi det er litt rart at evt det første barnet ble født i 1805, når de ble gift i 1799.

Finnes det noen årstall knyttet til ekteparet Henrik Andersen Svorkmo og Martha Nielsdt.? Tenker da på fødsel og dødsår.

Takker for opplysninger. Mye nytt for meg her!

Mvh Terje

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 4. november 2005 kl. 17.38

Litt om Anders H. og to av barna:
Soldat Anders Henriksen og Pigen Elen Larsdaatter ble trolovet 19. oktober 1766, og copuleret 16. nov. s.å.

Jeg har funnet to av barna døpt: 1773, 28. februar. Anders Henriksens Pb No Martha. 1775, 5. mars. Anders Henriksens Db No Henric.

Av faddere er Peder Henriksen og Jørgen Henriksen i 1773, og Jørgen Henriksens qvinde i 1775. Trolig er Jørgen og Peder søsken av Anders. Henrik var ikke noe utbredt navn på Svorkmo på denne tida. Så gjenstår vel å finne når Elen døde, og Anders giftet seg med Marit Hansdtr, som står oppført som kone i 1801. Så langt er det vel ukjent hvem av de to som er mor til Martha og Henrik.

Mvh Ola

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 4. november 2005 kl. 23.45

I tillegg til de barna som er nevnt tidligere, hadde Henrik Andersen og Martha Nilsdt. datteren Nicoline, f. ca. 1812 (Har funnet henne konfirmert, men må sjekke dåpen en gang til, og Peder Henriksen, f. 12.6.1817.
Tror nok helt sikkert at Martha Nilsdt. er mor til dem alle.

Beste hilsen Inger

dn13235

Legg inn av dn13235 » 7. november 2005 kl. 11.49

Til Ola : Vil nok kanskje tro at mor til Martha og Henrik var Elen Larsdt, da 2. dattera til Henrik heter Elie. Var vel mest vanlig at første datter ble oppkalt etter mormora.

Men skal bli interessant å se hva du finner ut!

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»