Tverrvågen, Frøya
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Tverrvågen, Frøya
Anders Sivertsen (f. ca. 1767 ) og Karen Henrichsdatter (f. ca. 1773) er gift og bor i Tverrvågen på Frøya (under Hitteren) i 1801. Er det noen som vet mer om disse? Hvor kom de fra? Disse har flust av etterkommere.
Mvh
Krister
Mvh
Krister
Det var tre brødre som kom til Frøya fra Inderøen. Petter, Anders og Lornts. Karen er fra Hitra. Husker ikke navnet på gården, men stedet ligger i Dolm sokn.
Er du sikker på at hun kommer fra Hitra? Jeg kan ikke finne henne der noe sted... Vet du hvem som kan vite?
Krister
Krister
Jeg kan svare, og flere med meg, men man kan ikke forvente at folk som har brukt mange år på kildearbeid, i tillegg skal bruke tid til å gi sin informasjonen til folk som driver slektsforskning på Internett.
Det er så mye feil opplysninger her på Trønderslekt-sidene, at det med slektsforskning er en vits.
Er man slektsforsker så bør man se i kildene selv.
Jeg har sett på flere som søker personer på Frøya og Hitra her, og svarene ligger i kildene.
Det er så mye feil opplysninger her på Trønderslekt-sidene, at det med slektsforskning er en vits.
Er man slektsforsker så bør man se i kildene selv.
Jeg har sett på flere som søker personer på Frøya og Hitra her, og svarene ligger i kildene.
Jeg synes du er litt streng der. Ikke alle har mulighet for å gå til kildene. Vi bruker det vi har av informasjon, og nøster så godt vi kan via internett. Da er det veldig hyggelig at noen vil hjelpe når vi står fast. Det kan jo også hende at noen av oss amatører sitter på opplysninger du kunne trenge en gang...
Birgit
Birgit
Til NN: Jeg synes at hvis du skal kritisere oss som stort sett bare har internett til hjelp, er det minste man kan vente at du bruker navnet ditt!
Ang. det å gå til kildene, så er også de feil av og til.
Jeg må ialle fall si at det er veldig mange hyggelige mennesker her på sidene, som har vært til stor hjelp for meg. Jeg bor for langt unna til å kunne sjekke kildene, så da blir det lettest sånn. TUSEN TAKK TIL ALLE SOM STILLER OPP FOR ANDRE! Kanskje kan dere få hjelp tilbake når det trengs!
mvh
Ruth
Ang. det å gå til kildene, så er også de feil av og til.
Jeg må ialle fall si at det er veldig mange hyggelige mennesker her på sidene, som har vært til stor hjelp for meg. Jeg bor for langt unna til å kunne sjekke kildene, så da blir det lettest sånn. TUSEN TAKK TIL ALLE SOM STILLER OPP FOR ANDRE! Kanskje kan dere få hjelp tilbake når det trengs!
mvh
Ruth
Hei, alle sammen
Ble så glad da jeg så at det var kommet til tre nye innlegg - og så skuffet da jeg så hva det dreide seg om.
Selv har jeg brukt mye tid på å gå inn kildene, det være seg kirkebøker, pantebøker, skifter, etc. Men tida strekker ikke alltid til for en 34-åring i en lederstilling til å sitte på Statsarkivet.
Derfor har jeg flere ganger takket gode hjelpere av hele mitt hjerte som gir meg info eller hint om hvor jeg skal lete videre. Det trenger da ikke være slik at vi alle skal finne opp det samme kruttet hver for oss.
Selv forsøker jeg også å hjelpe andre når jeg har muligheten til det, og det har jeg tenkt å fortsette med.
Til NN: Dette er nok ikke sidene for deg. Bruk energien din andre steder. Det er mitt råd.
Krister Olsen
Ble så glad da jeg så at det var kommet til tre nye innlegg - og så skuffet da jeg så hva det dreide seg om.
Selv har jeg brukt mye tid på å gå inn kildene, det være seg kirkebøker, pantebøker, skifter, etc. Men tida strekker ikke alltid til for en 34-åring i en lederstilling til å sitte på Statsarkivet.
Derfor har jeg flere ganger takket gode hjelpere av hele mitt hjerte som gir meg info eller hint om hvor jeg skal lete videre. Det trenger da ikke være slik at vi alle skal finne opp det samme kruttet hver for oss.
Selv forsøker jeg også å hjelpe andre når jeg har muligheten til det, og det har jeg tenkt å fortsette med.
Til NN: Dette er nok ikke sidene for deg. Bruk energien din andre steder. Det er mitt råd.
Krister Olsen
Enig med deg, Krister. Tror nok NN har misforstått hele hele opplegget med disse sidene. Hvis du ikke er villig til å dele informasjon så er det lite trolig at du kan få hjelp fra andre også. Det minste NN kunne ha gjort er å si hvilke kilder han eller hun har informasjon fra.
Når det er sagt, leter jeg også etter informasjon om Anders Sivertsen. Min ttt-oldefar var Gabriel Andersen som flyttet til Fjellværøy tidlig på 1800-tallet. Han tok inn hos Peter Olsen Berget på Ulvan. Peter kjøpte Mastad på auksjon i 1834 og overførte gården til Gabriel samme dag.
Det er mulig Anders og Karen var foreldre til Gabriel, men jeg er ikke sikker på dette. Hvis du har mulighet til å sjekke Gabriel mot dine kilder så er jeg takknemlig for det.
Takk for hjelpen!
Svein
Når det er sagt, leter jeg også etter informasjon om Anders Sivertsen. Min ttt-oldefar var Gabriel Andersen som flyttet til Fjellværøy tidlig på 1800-tallet. Han tok inn hos Peter Olsen Berget på Ulvan. Peter kjøpte Mastad på auksjon i 1834 og overførte gården til Gabriel samme dag.
Det er mulig Anders og Karen var foreldre til Gabriel, men jeg er ikke sikker på dette. Hvis du har mulighet til å sjekke Gabriel mot dine kilder så er jeg takknemlig for det.
Takk for hjelpen!
Svein
Fredrik Jensen har rett. Anders Sivertsen er en av tre brødre som var innflyttere til Frøya fra "Inderøen" i Nord Trøndelag. Tror de først kom til Fillingsneset, før minst to av dem flyttet til Tverrvågen. Anders Sivertsen døde realtivt ung. Karen Henrichsdatter er trolig fra Hitra. Om jeg husker rett. Etter at Anders døde, giftet Karen seg opp med Johannes Johannesen. Petter Sivertsen het en av de andre brødrene. Tro om ikke Petter flyttet til Sandvika, etter at en av hans døtre ble gift der med en gårdmann.
Mye av detaljene rundt disse personene har jeg glemt ettersom det er en stund siden jeg har vært bort i dem.
Mye av detaljene rundt disse personene har jeg glemt ettersom det er en stund siden jeg har vært bort i dem.
Takk for gode svar. Jeg har lagt merke til at flere hevder at Karen Henrichsdatter er fra Hitra, men ingen har klart å peke ut gården. Det gir meg en følelse av at dette er svært usikker informasjon. Fredrik, har du opplysninger om dette noe sted? Vet du hvor jeg kan finne det?
Det var flere Henricher på Hitra og Frøya på denne tida, men jeg har ikke klart å finne ut hvor hun var fra. En av sønnene til Anders og Karen, nemlig Gabriel, ble satt bort på Ulvøya på Hitra. Kanskje har det noen sammenheng med mora og hennes slekt?
Mvh
Krister
Det var flere Henricher på Hitra og Frøya på denne tida, men jeg har ikke klart å finne ut hvor hun var fra. En av sønnene til Anders og Karen, nemlig Gabriel, ble satt bort på Ulvøya på Hitra. Kanskje har det noen sammenheng med mora og hennes slekt?
Mvh
Krister
Henger meg på svar til NN. Hvis det skal være slik at man må være helt sikker på at informasjon som gis er riktig og dokumentert, vil jeg ikke bruke disse sidene mer.
Vi er jo alle travle mennesker og har ikke tid til å sjekke om opplysningene som gis er holdbare bestandig.
Jeg setter stor pris på denne siden og har fått mye verdifull informasjon om mine aner fra Hitra og Frøya.
Nå har jeg ikke sjekket noe om denne saken, men som Krister skriver, så er det mange Henricher på Hitra og Frøya, bl.a. på Fillingsnes.
Jeg viser også til et tidligere innlegg jeg hadde om Mogens Pedersen. Noen som har sett noe på dette?
Vi er jo alle travle mennesker og har ikke tid til å sjekke om opplysningene som gis er holdbare bestandig.
Jeg setter stor pris på denne siden og har fått mye verdifull informasjon om mine aner fra Hitra og Frøya.
Nå har jeg ikke sjekket noe om denne saken, men som Krister skriver, så er det mange Henricher på Hitra og Frøya, bl.a. på Fillingsnes.
Jeg viser også til et tidligere innlegg jeg hadde om Mogens Pedersen. Noen som har sett noe på dette?
Marit Snilsberg
Er det noen som vet noe om oldefaren min konrad sandø født 13.10.1898 i bremnes.(foreldrene het anne og pauls,har ikke fødsels dato på de) gift med karen strand født 28.09.1895.i kristiandsund.(foreldrene het lovise og brede,har ikke fødsels dato på de heller) konrad jobbet som fyrbetj. på titran. konrad og karen bodde på titran og fikk 6 barn. er det noen som vet no om familien?
kjekt om noen kan sende meg en mail på dette.
[email protected]
på forhånd takk!!!
kjekt om noen kan sende meg en mail på dette.
[email protected]
på forhånd takk!!!
Krister Olsen
Du skriver at flere på den tiden Karen ble født, het Henrich til fornavn på Frøya. Og dermed kan være faren til Karen.
Nå tar jeg dette på hukommelsen. Jeg kan i farta ikke huske at noen het Herich på Frøya på den tiden.
Henrich navnet kom til Frøya fra Hitra.
Jeg kan ta en debatt på dette senere. Da må jeg se nærmere i mine papirer. (Jeg har skrevet av det meste av kilder som finnes på Statsarkivet om Frøya før 1800. Kirkebøker, skifter, militære kilder, tingbøker, osv)
Du skriver at flere på den tiden Karen ble født, het Henrich til fornavn på Frøya. Og dermed kan være faren til Karen.
Nå tar jeg dette på hukommelsen. Jeg kan i farta ikke huske at noen het Herich på Frøya på den tiden.
Henrich navnet kom til Frøya fra Hitra.
Jeg kan ta en debatt på dette senere. Da må jeg se nærmere i mine papirer. (Jeg har skrevet av det meste av kilder som finnes på Statsarkivet om Frøya før 1800. Kirkebøker, skifter, militære kilder, tingbøker, osv)
Takk for innspillet, Terje
Jeg mener det var Henrich både på Flatval og Fillingsnes, blant annet. Mulig at dette var Henrich'er som kom fra Hitra.
Interessant at du har skrevet av så mye om Frøya. Er det noe du selger kopier av?
Mvh
Krister Olsen
Jeg mener det var Henrich både på Flatval og Fillingsnes, blant annet. Mulig at dette var Henrich'er som kom fra Hitra.
Interessant at du har skrevet av så mye om Frøya. Er det noe du selger kopier av?
Mvh
Krister Olsen
Jeg husker for en tid tilbake at jeg så etter hvor Karen kom fra i mine papirer. Det var visst i forbindelse med hennes andre ektemann Johannes Johannesen. Med det etternavnet hun har er det natrulig først å sjekke Hendrich Larsen på Fillingsneset. Ikke bare at navnet "knyttet" henne til Fillingsneset, men også at ektemannen som var nordtrønder bodde der sammen med sine brødre før han overtok en gård på Tverrvågen.
Nå tar jeg alt fra hukommelsen. Jeg fant henne ikke i kirkebokai Dolm sokn. Når hun ble mor, var det heller ingen av fadderne på hennes barn som kom fra det området på Frøya.
Jeg sitter på jobb å skriver dette. Min fritid er dessverre minimal i disse tider, så jeg får ikke sjekket om min hukommelse har rett eller feil.
Når jeg skrev av kirkebøker, militære kilder, skifteprotokoller osv. Hadde jeg ikke i tankene at jeg noengang skulle selge kopi av det.
Jeg har materiale som fyller mer enn en stor kommode med skrivebøker, ark, hefter og notater.
En kirkebok er skrevet på minst to skrivebøker. Ta kopi av noe sånt tar for mye tid.
Nå tar jeg alt fra hukommelsen. Jeg fant henne ikke i kirkebokai Dolm sokn. Når hun ble mor, var det heller ingen av fadderne på hennes barn som kom fra det området på Frøya.
Jeg sitter på jobb å skriver dette. Min fritid er dessverre minimal i disse tider, så jeg får ikke sjekket om min hukommelse har rett eller feil.
Når jeg skrev av kirkebøker, militære kilder, skifteprotokoller osv. Hadde jeg ikke i tankene at jeg noengang skulle selge kopi av det.
Jeg har materiale som fyller mer enn en stor kommode med skrivebøker, ark, hefter og notater.
En kirkebok er skrevet på minst to skrivebøker. Ta kopi av noe sånt tar for mye tid.