Mogens Pedersen på Heggåsen, Hitra - av Skankeætt??

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Re: Mogens Pedersen på Heggåsen, Hitra - av Skankeætt??

Legg inn av dn10392 » 10. desember 2004 kl. 9.45

En av mine aner, Mogens Pedersen på Heggåsen, Hitra overtok Heggåsen etter Oluf Mogensen som var første oppsitter man kjenner til på Heggåsen, iflg. Hitraboka II, side 260.
Mogens Pedersen var gm. Elisabet og de hadde 5 barn: Lars f. 1696, Ole, f. 1698, Anna, Gunhild og Guri. Guri ble gift med Peder Taraldsen Håndnes og de bodde på Vikan (mine aner).

Far til Mogens Pedersen var Peder Mogensen, borger i Trondheim og bror til Oluf Mogensen.

Er det noen som har forsket noe på denne familien?

Da jeg nylig kjøpte boka om Skankeätten av Roger de Robelin, fant jeg under Herdalsgreina følgende, side 477-478:

Etterkommere etter Mogens Pedersen og Elisabet fra Hackås i Sverige:

Jens Mogensen, f. 1610, kaptein i Beitstad:
Blant barna var Rasmus Jensen (Herdal) fogd på Hitra og Fosen.
Lorents Jensen, fogdens medhjelper på Hitra.

Peder Mogensen, borger av Trondheim, ugift.

Kan denne Peder Mogensen være identisk med far til Mogens Pedersen på Heggåsen, Hitra?
Marit Snilsberg

Merethe Hepsø

Legg inn av Merethe Hepsø » 8. februar 2005 kl. 1.33

Dette er nok slett ikke umulig. Datteren av Mogens og Elisabeth, altså søster av Jens Mogensen, Elen f. 1610 ble kone nr. 2 til Christopher von Aphelen 1583-1646, som var kapellan i Overhalla og deretter sokneprest i Fosnes, Namdalen. Disse har etterkommere flere steder i Trøndelag, bl.a. i Osen, Sør-Trø., som er øverst på Fosenhalvøya. Disse er mine forfedre.

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 18. februar 2005 kl. 16.40

Merethe eller andre!

Hvordan kan vi finne ut mer om dette? Det er sikkert flere som kan finne frem til relevante kilder enn en amatør som meg.
Marit Snilsberg

Svar

Gå tilbake til «Hitra»