Iver Andersen Riber

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Iver Andersen Riber

Legg inn av dn19444 » 8. november 2004 kl. 16.05

Var Iver Andersen Riiber, f. ca. 1670 Ansnes, Hitra, d. 1703 Hopen, Hitra, sønn av handelsmann Anders Nielsen Riiber og Inger Rasmusdatter Belter?.

Navnet treffer utrolig med Anders Riiber som drev handelsstedet Ansnes ut over 1600-tallet, men jeg kan ikke se at noen av historikerne nevner denne Iver som sønn...

Iver bosatte seg på gården Hopen og var lensmann på Hitra. I manntallet for 1701 omtales han som ”Bondelensmand i faa aar været og ved af gemen som slette Bondehævd. Sønnen Salomon, 2 år, står oppført i tellingen.

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 9. november 2004 kl. 1.31

Hei!
Det er bevart et skifte i Fosen Skifteprotokoll nr III (1696-1709), datert 1698, 16/8 etter Niels Andersen Riiber. Arvingene var hans søsken og halvsøsken, nemlig
Søsken:
1. Melchior Andersen Riiber (som det var skifte etter 23/1 1726, min 7xtippoldefar)
2. Margaretha Andersdatter Riiber
3. Milde Andersdatter Riiber
Halvsøsken:
4. Anders Andersen Riiber
5. Rasmus Andersen Riiber
6. Sara Andersdatter Riiber.

Til deling var det 399-0-7.

Jeg har ikke funnet at Iver var nevnt i skifte, og det vil da være naturlig å anta at han ikke hører til denne slektsgrenen.
En slektning (tror det var en bror, eventuelt søskenbarn, men jeg kan huske feil)av disse barnas far Anders Nielsen Riiber, var sogneprest i Nordland et sted, (Andenes eller der omkring). Iver kan kanskje tilhøre den slektsgrenen, uten at jeg har undersøkt om det.

Ellers fant jeg det interessant at han hadde en sønn Salomon. Salomon kunne passet bra som far til en av mine aner født 1727.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 9. november 2004 kl. 1.40

Hei igjen!
Jeg husket nok feil. Ved nærmere ettertanke: Det var Melchior Andersen Riibers svigersønn Christopher Lorentsen Brøndlund som hadde en onkel der nord som het Anders.
Jan

dn19444

Legg inn av dn19444 » 9. november 2004 kl. 8.56

Takk for responsen. Jeg får lete videre etter denne Iver. Kan jeg spørre deg hvor mye du vet om Anders Nielsen Riiber?

Krister

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 9. november 2004 kl. 17.44

Ja da, men vet ikke stort. I følge Norsk Slekthistorisk Tidsskrift nr. 6 side 79 hvor han er omtalt, var han født ca. 1603 og døde i Kjørsvik i Aure i 1691. Han var 3 ganger gift, først med Sara Bernhoft (?), så med Milde (senere forskning er kommet til at hennes navn var Margrethe) Melchiorsdatter Falch, og til sist med Inger Rasmusdatter Belter.

Han var omtalt som fogd i Fosen i 1646 og 1648. Hadde også en datter Gjertrud med Inger Belter. Denne Gjertrud ble gift i juli 1689 med Rasmus Krag. Gjertrud døde i 1790 på foråret som følge av en fødsel.

Ellers står det at han muligens var sønn av sogneprest til Hvidberg og Lyngs i Danmark, Nils Christensen Riiber (1525-1602 av pest). Dette er tvilsomt. Som vi ser "faren" døde ett år før sønnen ble født og var da 77 år gml.

Jeg har notert at hans far het Nils Nilsen Riiber, men desverre ikke notert hvor jeg har disse opplysningene fra.

Anders sin andre kone, Margrethe Falch, var datter av sogneprest til Hitra, Melchior Jacobsen Falch og Milde Audunsdatter, enke etter sogneprest Michel i Hemne. Milde var av Aspa-ætt.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 14. november 2004 kl. 21.03

Huff da. Gjertrud døde 1690...ellers ville nok en barnefødsel vært temmelig usannsynlig.
Jan

dn19444

Legg inn av dn19444 » 14. november 2004 kl. 23.07

Jeg er også av den oppfatning at Iver ikke var sønn av sorenskriveren, selv om Fugelsøy mer enn antyder dette i Hitraboka.

Krister

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 15. november 2004 kl. 13.33

Hei!
Jeg tror abolutt ikke vi skal utelukke Iver som sønn av Anders Nilsen Riber. Dersom han på en eller annen måte har fått sin del av arv på forhånd, vil han sansynligvis ikke blitt regnet med ved skiftesamlingen.

Han kan også ha vært en uekte sønn av Anders som ikke var "lyst i kull og kjønn" som det heter. Da ville han heller ikke kommet i betraktning (selv om dette alternativet er mindre trolig, siden han var lensmann). Hadde Iver en datter Inger f eks., vil det også gi en temmelig klar indikasjon på hvor han kan plasseres slektsmessig.

Det finnes sikkert flere muligheter også, uten at jeg kommer på det.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 23. november 2004 kl. 0.54

Hei!
Det var også et skifte på Ansnes datert 1724 etter Anders Andersen Riiber. Han døde uten barn og ble arvet av sine halvsøsken, bl andre Melchior og Margaretha og Milde. Så vidt jeg husker var ikke helsøsknene nevnt, heller ikke Iver Andersen Riiber eller eventuelt barn av han.

Jeg noterte meg ikke skifte, men det var ganske omfattende med en god del jordegods.
Jan.

Svar

Gå tilbake til «Hitra»