Sorenskiver Lyder Fredrik Brandt og Margrethe Kirstine Skaan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj02756
Sted: STEINKJER

Re: Sorenskiver Lyder Fredrik Brandt og Margrethe Kirstine S

Legg inn av gj02756 » 5. november 2004 kl. 12.13

Lyder Fredrik Brandt var sorenskriver i Orkdal og Meldal i fra ca. 1720 og utover, og at han ble gift med sin forgjenger Mathias Skaanlunds datter. Jeg vet at de er født ca. 1695.

Jeg mangler
* fødselsdatoer og dødsdatoer på begge, likeledes fødsels- og dødsdatoer på deres to barn Jochum Christian og Mette Sophia.
* Margrethe Kirstines mor - navn, fødsels- og dødsdato.
* Disse personenes opphav - hvor de er født og anetavle.

Er det noen som har opplysninger som kan hjelpe meg?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 10. november 2004 kl. 16.43

Vet ikke om du har sett i bygdeboka for Meldal, Nordgard Rikstad. Der står det at Lyder Brandt er født 1695 (som du skriver) og døde 30. juli 1737. Lyder Brandt var sorenskriver fra 1729 til sin død i 1737. (Han fikk imidlertid kongelig konfirmasjon i stillingen i 1731, ettersom han tidligere hadde vært Skaanlunds medhjelper).

I bygdeboka står nevnt 8 barn. Joakim Christian, f. 1726, og Mette Sophie, f. 1730. Noen fødsels- eller dåpsdata er ikke nevnt. De andre barna har også oppgitt fødselsår.

Mathias Skaanlund kom fra Danmark, iflg. bygdesoga. Ellers er det ikke nevnt noe om deres opphav.

Beste hilsen Inger

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 10. november 2004 kl. 17.26

Her ser du litt om Mathias Skaanlund. Han kom tydeligvis fra Skåne (derav navnet).

<a href=http://www.lysator.liu.se/runeberg/dbl/15/0622.html>Lenke</a>

Her er mere om han:
<a href=http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfce/0448.html>Lenke</a>

Skaanlund bodde iflg. matrikkelen i 1722 på Follo i Orkdal:
<a href=http://home.no.net/orkhist/Eiendomsmatrikler/1722/Orkdal%20ost.html>Lenke</a>

På side 65 og utover, i Orkdalsboka, bind 3, (Follo) står det bl.a.:

.... 6/9 1680 skøytte han Follo til den nye sorenskrivaren i Orkdal, Mathias Skaanlund. Skøyta er utferda i Amsterdam og viser at Marseliis har hatt kongeskøyte på garden.
Skaanlund har eterlatt seg ein sjølvbiografi, prenta i Norsk hist. Tidsskr. for 1873, som er eit reint uvanleg interessant tidshistorisk dokument, men få eller ingen opplysningar vart gjeve om sjølve garden. han var fødd i Lund i Skåne i 1657 og hadde ei tid gått på skule der og lært seg å rekne og skrive. SEinare vart han lakei (tenar) hos ecellensen Just Høeg den tid Høeg var dansk ambassadør i Niemegen 1676-79 og så lakei i 8 år hos sonen til Fredrik V., Chirstian Gyldenløve. Under dei lange utanlandsopphald hadde han lært seg manerane ved hoffet. ...............

............. Da Skaanlund var komen over fjellet til Oppdal, råka han futen som var der og holdt våpenting. Futen avlyste straks tinget og tok skrivaren med seg til Rømme og her vart Skaanlund verande ei tid. Dottere til futen hann han "uartig" og han rulova og fite seg med syskenbarnet hennar, Mette Sophie Schwartz, som futemandamma Kirsten Olsdt. var faster til. .........

......10/11 1689 stod bryllaupet på Follo og vart kosta av futen. Aksel Lind, soknepresten, heldt vigsla. Brura var pynta av madam Welle og Ellen Schøller. Kaveringsmenn for brurgommen var stiftsskrivar, Ole Knudsen Hammer, og byfuten i Trondheim, Svend Olsen Høysager ("min gamle medtjener"). Spel var de og i kyrkja. "Den 10. desbr. flytted jeg i Jesu navn til min odelsgaard Follo".

........... Han var ein bra og hederleg embetsmann og var reint fortvilt over all den ugreie futen, Jacob Clemetsen, gift emd futedottera og syskenbarnet til kona hans, tulla seg oppi og kom i konflikt med både stiftamtmann og ålmuøge. "Jeg fortrød hans utrolighed med drik og spil, lagde sig ud ubilling med stiftamtmand og endel proprietærer. Han var vel min svoger, thi han havde min kones søskendebarn, men jeg kunde ikke hjelpe ham. Han rinered sig selv, sin værfader som afstod fogderiet for ham og begge kautionistene."

I 1730 var det kommet en annen eier på Follo.

Beste hilsen Inger

gj02756

Legg inn av gj02756 » 11. november 2004 kl. 1.09

Tusen takk Ingrid. Dette var masse god informasjon. Litt hadde jeg, men du har tilføyd masse. :-)

Ellen Rygh

Legg inn av Ellen Rygh » 7. september 2005 kl. 2.04

Lyder Fredrik Brandt er min tipp tipp tipp tipp tippoldefar. Hva er din tilknytning?

dn12611
Sted: VALLERSUND

Legg inn av dn12611 » 10. oktober 2005 kl. 6.19

Jochum Christian Brandt giftet seg høsten 1753 i Åfjorden med enka etter Ole Clausen, oppstifter på Mandalen i Jøssund sokn, Else Catherine Ludvigsdtr. Mandal f. ca. 1712, datter av løyntnant Ludig Conders og hustru Ane Cathrine. Jochum ble selveier på Mandalen i 1761.3 Barn: 1. Lyder Fredrik, f. 1754, døde nyttårsaften 1764 da han falt i en brønn og druknet. 2. Ludvig, f. 1757, ble neste oppstifter på Mandal. 3. Mathias Schaanlund, f. 1759, konfirmert 1778, og nevnes siste gang på Mandal i 1779.
Else Kathrine døde 1784, 72 år og ble "gravfestet".Hun var mye benyttet som fadder og synes og ha vært høyt ansett.
Jochum Brandt døde 26. oktober 1799, 70 år gammel. Presten holdt likpreken.
Hans far Lyder Brandt og hustru Margrete bodde på Rikstad i Meldalen og han døde i 1737. Enka Margrete Christine Schaanlund,født den 16. mars 1703, kl. 8 om formiddagen på gården Follo, Orkdal, flyttet til Lysøya i Åfjorden og ble gift med Hans Olsen Lysøya.Her døde Margrete 1757.
Hennes far, Mathias Schaanlund var født 1657, Lund i Skåne og han døde etter en kjøreulykke ved Moe gård 18. april 1729.
Disse opplysningene har jeg hentet fra "Gårdshistorie for Mandal gnr. 82",2004 av Jan Mandal,utgiver: Bjugn Bygdatunlag, Mølnargården

gj02756

Legg inn av gj02756 » 18. februar 2006 kl. 20.03

Her har det kommet mer siden jeg var her sist.
Ellen: Lyder er min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar. Jeg begynner etter hvert å ha ganske mange opplysninger om hans etterkommere, men leter fortsatt etter hans opphav.

Ellers var det noen interessante opplysninger i innlegget til Rune Andres som jeg ikke hadde fra før. Tusen takk for det.
Jeg har hentet en del opplysninger om familien Brandt etter at de flyttet til Fosen i Åfjord og Jøssund gårdshistorie.

Ellen Rygh

Legg inn av Ellen Rygh » 17. juni 2007 kl. 20.07

Det er også lenge siden jeg har vært innom her. Takk for svaret til meg. Du er altså en tipp nærmere enn meg! Det kunne vært interessant å få tilsendt din streng. Min mailadresse er [email protected]. Jeg er også svært interessert i opphavet til Kirsten Knudsdatter gift med Niels Olsen Skjern, født på Stjern i 1753, hun ble født i 1757. Han du/dere noe på henne? Hun var min tipp tipp tipp tipp oldemor. Niels var gårdbruker på Stjern. Jeg har en tegning av stamtreet til Rognvoll gård som viser at hans forfedrene var fra Frønes i Åfjord.

Hilsen Ellen

Svar

Gå tilbake til «Meldal»