Iver Henriksen Grøtte
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Iver Henriksen Grøtte
Leter etter opplysninger om I.H.G. fra strinda/ malvik/ selbu?
MVH Unni
MVH Unni
På Fam.search finner jeg en Iver Henriksen f.ca.1821 Grøtte i Selbu. (Foeldres navn er ikke nevnt). Han giftet seg ca.1853 i Sør-Trøndelag med Marit eller Berit Sivertsdtr. født 26-3-1823 Draxten i Selbu og døpt 19-5-1823 i Selbu.
Funnet 1 sønn Sivert f.23-1-1854 og døpt 19-3-1854 Tanem i Klæbu. Døde 23-7-1935 i Tr.heim.
I 1865 bor Sivert og hans mor Bereth på Digresaune i Strinden. Da er nok Iver død siden hun er gift på ny.
mvh Carsten
Funnet 1 sønn Sivert f.23-1-1854 og døpt 19-3-1854 Tanem i Klæbu. Døde 23-7-1935 i Tr.heim.
I 1865 bor Sivert og hans mor Bereth på Digresaune i Strinden. Da er nok Iver død siden hun er gift på ny.
mvh Carsten
Jeg tror I.H.G. var født på husm.plassen Grøte under gården Tiller søndre i 1825. Han var gift med Karen Larsdt. Lund f. 1819. De drev litt handel på Heimdal. Han var sønn av Henrik Nielsen Jesmo f. 1797, død 1874 og Kjerstine Henriksdt. Tiller f. 1799, død etter 1875. Iver var bror av Ane Henriksdt. som ble gift med John Paulsen Bratsbergøien, og de fikk en stor etterslekt. John og Ane var husm. på Sætertrøa i Bratsberg.
Mvh. Kåre.
Mvh. Kåre.
det er opplysningene fra carsten som stemmer, for jeg fant også ut at han ble gift med berit sivertsdtr draxen.
unni
unni
Hvis det er riktig så ble Bereth Sivertsdt. gift II gang med Johannes Larsen Digresaune f. 17/4 1821, død på Brandhaugen 9/1 1908. De fikk et barn sammen som fikk navnet Bereth Martha f. 10/6 1866, død 26/8 1872. Bereth Sivertsdt. fikk kreft og døde på Digresaune i Bratsberg den 1/11 1884
hei Kåre. ja nå er vi på rett spor...
kanskje har du de rette spor etter iver henriksen grøtte også?? hvilke oppslagsbøker står dette i?
jeg leser i fra draxen people bøkene, men ikke alt står der.
mvh unni
kanskje har du de rette spor etter iver henriksen grøtte også?? hvilke oppslagsbøker står dette i?
jeg leser i fra draxen people bøkene, men ikke alt står der.
mvh unni
Hei, jeg bruker min egen bok om Bratsberg Annexsogn i dette tilfelle, men hittil har jeg ingen spor etter Iver. Hvis jeg finner det skal jeg la høre fra meg.
Mvh. Kåre
Mvh. Kåre
Hei Kåre.
Takk for det.. finner du ut noe mere, så si i fra til meg.....
takk,så langt!
mvh unni
Takk for det.. finner du ut noe mere, så si i fra til meg.....
takk,så langt!
mvh unni
Det er Kåre Hugås som har rett. Opplysningene fra Family Search om at Iver Henriksen var født i 1821 på Grøtte i Selbu stemmer ikke. Iver var født 8.desember 1825 på husmannsplassen Grøte under gården Tiller. Jeg kan heller ikke se at Carsten Schanche's opplysninger om at Iver ble gift med Marit Sivertsdatter stemmer (med et forbehold om at jeg har oversett noe). Det stemmer at Sivert var født 23-1-1854 og døpt 19-3-1854, men han var altså født utenfor ekteskap. Han ble konfirmert 27-9-1868 og gift 25-6-1880. Moralen må være at opplysninger fra Family Search tas med en god klype salt. Altfor ofte legges opplysninger defra ut på nettet uten nødvendig kvalitetssikring.
Opplysninger om anene til Iver vil du finne i Tiller bygdebok og i kirkebøkene.
Opplysninger om anene til Iver vil du finne i Tiller bygdebok og i kirkebøkene.
Iver Henriksens dåp iflg. kirkebok for Tiller: <a href=http://www.rhd.uit.no/rhdbin/dliste.asp?RR=58710>Lenke</a>
Søsken: Ole f.1823, Ane f.1828, Karen f.1833
Finner kirkebok for Tiller her:
http://www.rhd.uit.no/kirkebok_sok.html
Mvh
Tommy Paulsen
Søsken: Ole f.1823, Ane f.1828, Karen f.1833
Finner kirkebok for Tiller her:
http://www.rhd.uit.no/kirkebok_sok.html
Mvh
Tommy Paulsen

Æ vart nyserig da æ så et kjent navn på oppslaget du hadde om Iver Henriksen Grøtte på denne spalten.
Har du noen opplysninger om Karen Larsdtr. Lund?Æ har ei med det samme navnet i mitt felt æ også.Kan du sende over dem hvis du vil?
TUSEN TAKK !