Hans Fredrik Pedersen Utstrand, født 1795.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Alexander Wiken Lange

Re: Hans Fredrik Pedersen Utstrand, født 1795.

Legg inn av Alexander Wiken Lange » 28. juli 2004 kl. 1.33

Kan noen hjelpe meg med hvem faren til Hans Fredrik er?
Jeg har funnet at det er Peder Hansen Uthaug, men er i tvil om dette er den samme som Peder Hansen Garten (jf folketelling 1801). Og hvem er mora, siden Peder i denne folketellinga er registrert gift for andre gang?

Jeg er takknemlig for all hjelp med dette!

Mvh
Alexander Wiken Lange
[email protected]

Alexander Wiken Lange

Legg inn av Alexander Wiken Lange » 28. juli 2004 kl. 10.39

Ser jo nå at jeg glemte å skrive at dette dreier seg om Ørland kommune, og berørte gårder er Uthaug, Utstrand og trolig Garten.

Mvh
Alexander

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 29. juli 2004 kl. 2.15

Ifølge Leif Kvernhusviks avskrift av kirkeboken for det aktuelle tidsrommet ble en Peder Hansen Uthaug gift 1768 med Oliva Knudsdatter. Peder Hansen Uthaugs qv ble begravet 28/11 1784, 38 år gml.

Enkemann Peder Hansen Uthaug ble gift 24/9 1785 med Kirsten Monsdatter. Peder Hansen Uthaug og qv. døpte et barn, Hans Fredrik 24/7 1791. Han ble begravet 18. august 1793, 2 år gml.

En ungkar, Peder Hansen Uthaug ble gift 28/8 1791 med Martha Katrine Habendorf. Hun døde 5/11 1796, 39 år gammel. Som vi ser, giftet de seg godt og vel en måned etter at den første Hans Fredrik ble døpt, og kan derfor kanskje utelukkes som foreldre til han.

Martha Habendorf ble begravet 5/11 1796. Selv om sistnevnte Peder og Martha ikke kan utelukkes som foreldre til Hans Fredrik døpt 29/4 1795, kan de ikke helt avskrivers i 1795, men det er kanskje mere sannsynlig at førstnevnte ektepar kalte opp sin avdøde sønn.?

Jeg har ikke undersøkt om det finns skifte etter noen av dem som kan gi en ledetråd, men om Hans Fredrik fikk en datter som ble døpt Kirsten eller Martha, vil jo også det være en indikasjon..
Jan.

ps. Det bodde en Kirsten Monsdatter, 47 år som enke og leieboer på Froøene i Frøya ved folketellingen i 1801 også. Hun hadde to sønner, Ole Pedersen 13 år, og Hans Pedersen 6 år..

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 29. juli 2004 kl. 3.46

Hei Alexander og Jan,

Jeg har svart Alexander på deler av dette i et annet fora. Der gjaldt det datteren f. 1828 som het Marta Katrine. En kraftig pekepinn på at det bør være han på Garten i 1801 og Marta Katrine Habendorf som er Hans Fredriks foreldre. Jeg tipper den første Hans Fredrik også hører til her, man slapp unna iblant sånn midt mellom trolovelse og vielse. Det er også en sønn Ole døpt 03.02.1793, Brynildbugten er på Uthaug. Ole 7år og Hans 5år på Garten i 1801 hos faren og kone 2 Marit Olsdtr (Pedersdtr i ft). Ole og Hans blir konf fra Ryggen i hhv 1809 og 1812, det var faddere derfra ved Ole's dåp. Det andre paret føles liksom feil, de burde vel også fått barn før 90 tallet. Men bombesikker blir man vel aldri :-)

Før jeg tar natta legger jeg til at Hans Fredriks kone, Kirsten Hansdtr Joenget, var datter av Hans Olsen Monstad og Kirsten Pedersdtr Frøneset, de ble gift 13 jun 1793 i Aa kirke.

mvh Leif

Alexander Wiken Lange

Legg inn av Alexander Wiken Lange » 29. juli 2004 kl. 14.45

Takk for hjelpa, Jan og Leif! Jeg må også få takke deg, Leif, for den glitrende jobben du har gjort med kirkebøkene fra Ørland! Har funnet igjen masse av min familie i dine notater!

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 30. juli 2004 kl. 2.10

Hei!
Nå, Vel, min hjelp var ikke så stor da, vil denne gang bare poengtere at det ikke bør være tvil om at sistnevnte Peder Hansen og kone var foreldre til Hans Fredrik siden han fikk en datter som ble døpt Martha Katrine (etter moren).
Jan

Svar

Gå tilbake til «Ørland»