Per og Lars Løkken Frå Granøien

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Edvin Mebust

Re: Per og Lars Løkken Frå Granøien

Legg inn av Edvin Mebust » 30. juni 2004 kl. 13.57

To brødre Støren kom fra Støren til Vikvarvet i Selbu på 1800-talet. De delte en gård der,Øvre Aunet i to. Nistoggo og Oppistoggo var navnet på gårdene. Den enes sønn,Elias Pedersensøn flytta til MEBUST Oppistoggo i Øverbygda, Selbu.Han var bestefar til min bestefar, Elias Jonsen Mebust.Så en del av slekta mi kommer fra Gauldalen og Røros. han Per Eliassen Løkken var gift med ei dame fra Røros.Hun kom antagelig fra ei slekt som het Sommer?

Det har vært interressant å få greie på mer...........

Mvh Edvin Mebust

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 30. juni 2004 kl. 22.45

Peder Eliasen Granøyen (eller Løkken eller Bjørgen) var født i 1781. I følge Støren bygdebok (bind 1 s. 213) ble han gift med Martha Evensd. Nyplassen (Moen) fra Røros. I 1805 fikk han bygsel på gården Aune i Selbu, sammen med broren Lars, f. 1779. Lars ble gift med Karen Gundersd. Nedrevig (Nervik?) fra Selbu. Så vidt jeg har funnet hadde Elias og Arnt 7 søsken, men bare 3 av disse er omtalt i bygdeboka. Foreldrene var Elias Olsen Bjørgen og Siri Arntsd. Moe. Du finner dem og en del aner og etterslekt på mine slektssider: http://www.ntnu.no/~dagfinnr/slekt/.
Se etter Bjørgen under lenken Etternavn.

mvh
Dagfinn R.

Edvin Mebust

Legg inn av Edvin Mebust » 16. september 2006 kl. 14.12

Takk for svar !! Det er på tide med svar og det var interessant med å se om min slekt fra Gauldal og Røros .

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»