Fam. Lund med tilknytning til Ørland - Åfjord.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn05536
Sted: KATTEM

Re: Fam. Lund med tilknytning til Ørland - Åfjord.

Legg inn av dn05536 » 31. mai 2004 kl. 11.39

Jeg arvet for noen år siden en diger kjole-eske med slektspapirer, -dokumenter, bilder og notater, etter min kones tante. Der har jeg i lengere tid bedrevet "dypdykk", med mange trivelige resultater. Men selvfølgelig dukker det også opp noen "nøtter"! Her er en: Anne Martha Eriksdatter Lund, f. 9 juni 1832 muligens i Åfjord. D 28 okt 1921 i Trondheim. (I folketellingen 1865 står hun som f. i Tiller.) Gift 3 feb 1861 med Erik Johansen Brekkan f. 29 juli 1830 i Bratsberg, Strinda. Iflg familietradisjonen - les kjoleeskearkiv - var hun pleiebarn hos soknepresten i Åfjord. Videre så er hennes foreldre skrevet som Erik Lund og hustru Randi, født enten i Åfjord eller på Ørlandet. Anne Marta hadde to brødre: Mattis f. i Åfjord, ukjent etterslekt - og Anders Eriksen Lund som senere skrev seg som Skjetne. (Strinda/Tiller?) Anders kone er ikke nedtegnet, men han har to sønner: Martin Andersen Skjetne og Emil Andersen Skjetne. Og nå er det spørsmål om hjelp! Min erfaring er at gamle familielegender ofte er feil, eller i allefall "sterkt overdrevet", så om noen av dere har litt omkring fam Lund, som påståes å være fra Fosen, så vil det være svært hyggelig for oss. Anne Marta og Erik Brækkan er min kones tippolderforeldre. Masse slektshilsener fra Idar.
Slekthilsener fra Idar Kaare Loe, -

IDAR - - - - - etter farmor IDA
KAARE - etter mormor KAREN
LOE . . . . . . . . . etter far min!

Svar

Gå tilbake til «Ørland»