Paul Pedersen eller Pettersen født i Agdenes ca 1881 - død i

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Beathe Helmersen

Re: Paul Pedersen eller Pettersen født i Agdenes ca 1881 - d

Legg inn av Beathe Helmersen » 23. mai 2004 kl. 22.13

Jeg har funnet Paul Pedersen i folketellingen av 1900. <a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01622.wc2&variabel=0&postnr=834&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>

Det eneste jeg vet om han er at han flyttet inn til Trondheim og har bodd i Kirkegaden. I Adresseboken av 1905-1906 har jeg funnet igjen en som heter Paul Pettersen som var dreier og bodde i Kirkegaden 4. Senere har jeg funnet igjen en Paul Pettersen, Dreier i Munkhaugveiten 1 siste gang i Adresseboka 1911-1912. Jeg regner med at dette kan være den Paul jeg er på jakt etter. Etter hva vi vet skal han ikke hatt noen familie. Hans mor og bror dro begge til Amerika etter at faren døde. Det kan virke som om det har vært uoverenstemmelse innen familien siden ingen har hatt kontakt med han siden.

I juli får vi besøk av etterkommere etter broren hans, og ønsker å finne graven hans. Hvordan skal jeg søke videre for å finne ut av dette? Hvilken kirke vil han sogne til? Finnes det noe register over hvem som eide Munkhaugveiten 1 da, og nå? Kan dette være en måte å finne ut mer om han?

Håper noen kan gi meg tips hvordan jeg skal søke videre.

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 24. mai 2004 kl. 12.44

Hallo Beathe. Det var litt sparsomt med årstall når han flyttet til Trondheim. Du skriver Pedersen så Pettersen?
Viss du søker en Pedersen så er det flere i FT1900. En Paul Pedersen f.1881 bor på Kvernebakken i Agdenes og er tjener? Det er to til i Trondheim en f.1872 og en 1866 begge Ørland komune som jeg trur omfatter Agdenes på den tiden.
For å finne hvor han ble begravet så bør du ha ci årstall når han døde og så lete i kirkebøker.
hilsen Roar

Beathe Helmersen

Legg inn av Beathe Helmersen » 24. mai 2004 kl. 14.48

Hei Roar!
Ja, jeg vet at jeg bør ha årstall for når han døde, men problemet er at ingen vet hva som skjedde med han. Paul Pedersen som var tjener på Kvernbakken er den personen jeg er interessert i. Grunnen til at jeg tror at denne Paul står med etternavnet Pettersen i Adresseboken for Trondheim, er at det eneste jeg vet er at han senere flyttet til byen, og vistnok bodde en tid i Kirkegaten. Siden jeg har funnet et som heter Paul Pettersen som en tid bodde i Kirkegaten, har jeg prøvd å følge han videre og tror at det er samme person som senere flyttet til Munkhaugveiten. Jeg har kanskje mulgihet til å finne årstallet han var født ved å sjekke i kirkebøker fra Agdenes. Jeg har fått tips om å prøve folketellingen for 1920, men denne må jeg vel på Statsarkivet for å sjekke? Da har jeg en mulighet til dette nå førstkommende lørda. Har også fått tips om Byarkivet, men vet ikke om de har åpent etter kl. 16 på hverdager eller om de har åpent på lørdager.

Finn Åge Helmersen

Legg inn av Finn Åge Helmersen » 24. mai 2004 kl. 15.27

Paul Petersen Fjorden (sønn av Peter H. Helmersen og Oline Antonsdtr.) ble født sent på året i 1891! (ikke 1881). Har fødselsdatoen hjemme. Folketellingen er altså feil! Vet ikke når han flyttet til Trondheim men vet helt sikkert at han var i Agdenes da han ble konfirmert i 1905/1906 (ref. Kirkebok for Agdenes Kirke). Vet også at han levde til etter 2. verdenskrig. Hans bror (Helmer/Elmer) nevner Paul i ett brev til sitt søskenbarn (Margrete) i 1946. Har hørt at han bodde på Bakklandet eller der omkring.

Beathe Helmersen

Legg inn av Beathe Helmersen » 24. mai 2004 kl. 20.13

Jeg har søkt i Adresseboken for 1907 - 1912, men det finnes ingen med navn Fjorden, så da kan det vel være at han benyttet Pettersen da kanskje? Hvilken kirkegård sogner han til dersom han bodde i Munkhaugveiten eller på Bakklandet slik Finn Åge har hørt at han har bodd?

Finn Åge Helmersen

Legg inn av Finn Åge Helmersen » 25. mai 2004 kl. 13.24

Paul ble født 09.10.1891. Ble konfirmert sommeren 1906 i Agdenes Kirke. Vet at 4-5 kirkegårder i Trondheim har gravsteder listet opp under http://www.home.no/gravsted. Regner med at andre kirkergprder har tilsvarende oversikt uten at disse er tilgjengelig på web. Det kan vel også meget vel være at Pauls gravsted er fjernet.

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 28. mai 2004 kl. 8.32

Hei Beathe. Det er pinsehelg så Statsarkivet er stengt på Lørdag. Fra 1 juni er det sommerlukning.

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»