Martha Andersdatter SELNES

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jann Innstrand
Sted: UTHAUG

Re: Martha Andersdatter SELNES

Legg inn av Jann Innstrand » 16. februar 2004 kl. 13.57

Hei !
Min 3.tippoldefar Johan Jørgensen Sauvika (1744-1828 ) var gift med Martha Andersdatter Selnes (1753-1827). Er det noen som vet noe om denne Martha ? Er hun etterkommer av Gabriel Jacobsen Røeg Selnes ?

Mvh Jann
[email protected]

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 16. februar 2004 kl. 23.47

Hei!
Har avskrift av skifte etter Anders Gabrielsen Selnes datert 3/11 1763. Her går det fram at hans nest yngste barn, Martha var 10 år ved skifte, altså født ca 1753. Hun var datter av Anders sitt 2. ekteskap med Sissel Olsdatter. (Anders var første gang gift med Gidsken Pedersd Hegvik).

Har også avskrift av skifte etter Gabriel Jacobsen (Røg) Selnes fra 24/5 1731. Sønnen Anders nevnt som eldst og bosatt på gården.

Jeg ble litt nyfiken med hensyn til din Johan Jørgensen Sauvika. En av mine aner er Lars Jørgensen Vågen gift 17/7 1769 med Randi Arnts -eller Andersdatter.

Lars kjenner jeg ikke forfedrene til, men ser ikke bort fra at han (født ca. 1737) kan være en bror av din Johan. I alle fall opptrer både en Lars og Johan Jørgensen sammen som faddere på 1770-tallet.

En Johan Jørgensen er også fadder på Lars sin datterdatter (min tippoldemor) Marthe Petersdatter i 1797.

Kanskje du, eventuelt andre har noe mer om eventuelle foreldre/forfedre av Johan og eventuelt Lars?
Jan

Jann Innstrand
Sted: UTHAUG

Legg inn av Jann Innstrand » 17. februar 2004 kl. 12.39

Hei Jan !

Takk for svar. Det jeg har notert om foreldrene til Johan er følgende: sønn av Jørgen Henriksen Lange f. ca. 1718, død 1786 (68 år) på Austråttaunet,Ørland, begravet 22 jan 1786 og Kirsten Jonsdatter f. ca. 1718, død 1786 (68 år) på Austråttaunet,Ørland, begravet 19 feb 1786. Jørgen var strandsitter i Høvågen. Etternavnet Lange, som er brukt én gang i kirkeboka, tyder på borgerstatus.(<a href=http://tango.flipp.net/~eriaun/database/d0004/g0000092.html#I2513>Lenke</a>)
Johan kom fra Høvågen til Austråttaunet ca. 1780 og var der til 1794, deretter havnet han i Sauvika,Hoøya,Ørland.(Ørlandsboka bind III side 21 og 562)

Lars kan godt være bror av Johan, men jeg har bare Johan i min database..

Mvh Jann

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 17. februar 2004 kl. 23.32

Hei!
Har vært inne på muligheten av at Jørgen Lange kunne være en potensiell far, men han hadde bare
disse barna innført døpt i kirkeboken: Johanna 1738, Christian 1743, Johan 1744, Maria 1749 og Kirsten 1743, men ingen Lars - skjønt det vil jo være "plass" til han også, f eks mellom Johanna og Christian, eventuelt kanskje også før Johanna.

En Anders Estensen og Ingeborg Olsdatter Vågen hadde en sønn Sivert til dåpen i 1759. Fadderne var Jørgen Lange, Lars Jørgensen Vågen, Frederich Jacobsen ibid og hans qv Elen Andersd (halvsøster til din Martha) og Jørgen Lages qv Kirsten.

Johan Jørgensen var også fadder på Lars Jørgensen Vågen sin datter Anne i 1774 (i mitt forrige innlegg nevnte Marthe sin mor).

hm.. de opptrer endel sammen disse 3, Jørgen, Johan og Lars, men jeg må nok søke eventuelt i andre pgld å se om Lars mulgens kan være døpt der, eller i byen kanskje. Sjølsagt, takk likevel, dumt det ikke finnes skifte etter noen av dem.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Ørland»