Hitra Boldvig

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Re: Hitra Boldvig

Legg inn av Roar Kvam » 15. februar 2004 kl. 19.08

Er det noen som kan gi meg hint om hvor Bolvig på Hitra ligger eller lå, hvorfor er det ikke å finne i Hitraboka. På forhånd takk.

gj00662
Sted: HITRA

Legg inn av gj00662 » 16. februar 2004 kl. 11.42

Hei Roar!
Jeg vet jo ikke om det er dette du er ute etter, men det kan det jo være. Reagerte på navnet Boldvig, for jeg kan huske en familie som bodde på plassen Ottervik på Sør-Hitra. De skrev seg Boldvik.

I Hitraboka, bind 2, kan du lese om Lyen. På slutten av beskrivelsen står det "....Andre halvparten ble overtatt av sønnen Fredrik Clausen Busch, som i 1840 ble eier av Lyen, 1 øre. Resten av gården ble utlagt til husmannsplass, kalt "Balvik og indre del av Lyskaget". Edv. Olsen Seteren fikk bygsel på plassen i 1855. Senere husmann, R.Balvik, flyttet til Ottervik, og plassen ble nedlagt".
Husfaren jeg husker fra Ottervik het Ragnar Boldvik.
Som sagt, det er mulig dette er bom i forhold til hva du er ute etter, men noen annen plass Boldvig el.l har jeg ikke vært borti på Hitra.
Med vennlig hilsen Eva.

gj00662
Sted: HITRA

Legg inn av gj00662 » 16. februar 2004 kl. 12.12

PS
Det gikk litt fort i sta. I tilfelle dette er klaff, kan jeg nevne at i ft.l875 på Boldvig finner vi Edvard Olsen m.fam. En av sønnene er Rasmus Elenus Edvardsen. I ft. 1900 på Boldvig er Rasmus Elenus husfar, men nå med etternavnet Olsen. Kona hans er Karoline Olsen. I Norges bebyggelse ser jeg at foreldrene til Ragnar Boldvik (f.1901) som jeg nevnte overfor, er Rasmus og Karoline Boldvik. Så da er vel "husmann R Balvik" denne Rasmus vil jeg tro.
DS Eva

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 16. februar 2004 kl. 12.52

Takk for svar Eva. Rasmus er søskenbarn med min Oldefar Johan L Iversen på Fløvassbugen, Nord-Kvammen. Jeg har deres aner helt tilbake til 1700 tallet, da Rishaugen på Agdeneset. Men det var Boldvig navnet som var et mysterium for meg.
Hilsen Roar

Svar

Gå tilbake til «Hitra»