Lars Olsen - Vanvikan

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Mona Hansen

Re: Lars Olsen - Vanvikan

Legg inn av Mona Hansen » 5. desember 2003 kl. 14.18

Hei.
Jeg har funnet at en av mine aner Lars Olsen f ca 1672 (1662 nevnes også) kom fra Vanvikan til Balsfjord en eller annen gang før 1701. Han var gift med ei Marith Baardsdatter.

Det var et helt følge som skulle ha reist nordover og ankommet rundt 1730 til Balsfjord, Lars nevnes i den sammenheng sammen med en Anders Andersen. Men dette kan umulig stemme siden Lars Olsen allerede i 1701 skulle ha jobbet som dreng hos klokker Jens Willumsen i Balsfjord. Anders Andersen ble etterhvert Lars Olsenes svigersønn.

Nå er mitt spørsmål: Vet noen noe om denne Lars Olsen og Marith Baardsdatter, deres aner og hvilken gård i Vanvikan de skulle ha kommet fra?

Hilsen Mona

Mona Hansen

Legg inn av Mona Hansen » 5. desember 2003 kl. 19.45

Kan jo også føye til at er det noen av dere som tror dere kan være i familie med denne Lars Olsen så har jeg masse av etterslekta hans hvis det er av interesse.

Mona

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 5. desember 2003 kl. 23.31

Hei!

Denne familien (Anders Andersen) har det vært spørsmål om tidligere. Det finner du på Nr. 364 på denne siden som viser til en webside. (Adressen er:
<a href=http://hem.bredband.net/nygtor/troms/2849.htm>Lenke</a>)

Jan

Mona Hansen

Legg inn av Mona Hansen » 6. desember 2003 kl. 1.38

Ja har studert disse nettsidene uten å egentlig bli klokere. Problemet er jo at det visstnok er litt uvisse om Lars Olsen faktisk kom fra Vanvikan. Det blir jo hevdet at rydningsfolket fra Vanvikan kom til Balsfjord rundt 1731/32. Men ifølge kilder var jo Lars Olsen og frue på gården til klokker Jens Willumsen 30 år før den tid. Så det man kan lure på er jo om Lars egentlig ikke er fra Vanvikan i det hele tatt. Det som er "sikkert" er at Anders Andersen, som ble Lars svigersønn (han ble gift med Lars' datter Malene) kom fra Vanvikan. Det er derfor jeg nå hiver ut denne etterlysningen for å høre om det kanskje er noen som sitter inne med ny viten om saken.

Hilsen Mona

Kristian Magnus Skarsvåg

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 6. desember 2003 kl. 19.54

På side 12-14 i Yggdrasil, nummer 2 fra 1993 har Alvin Andreassen skrevet om både brødrene Carl og Anders Andersen og om Lars Olsen og Marith Baardsdatter.

Bl.a. står det at ved sommertinget på Elvevold i Langsund i 1752 var brødrene Carl og Anders Andersen tilstede. Her nevnes en Olo Olsdatter fra Randlie i Vannvikan. Og så står de som følger i Yggdrasil:
Når det gjelder Olo fra Randlie og hennes familieforhold, står det i Tingboka: "herom var vidne tvende Eedoerne Laugrettes-mend Cal Anders: og Anders Anders: som kiender dem af familie, siiden disse tvende Mend der just nu sitter i laugreet er føed i Vanvig 1 1/2 miil fra Trundhiem".

Når det gjelder Lars Olsen og kona Marit Baardsdatter står det også skrevet noe i Yggdrasil. Ifbm. med sommertinget i Grundfjord i 1721 står det at Baard og Marit bodde i Langnes i Tromsø i 1702. I 1702 er dessuten en Lars Olsen, 30 år gammel oppført som dreng/tienestekarl hos Jens Villumsen på Langnes i Tromsø.

Men hvor Lars Olsen og Marit Baardsdatter kommer fra opprinnelig er det vel ingen som vet !? Baard er et navn som var forholdsvis vanlig i Nor Trøndelag, men som ikke var vanlig i Troms. Det er uansett ikke noe spesielt som skulle tilsi at de kommer fra Vannvikan.

Kristian Magnus Skarsvåg

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 6. desember 2003 kl. 19.57

Jeg skrev en feil: Gården Randlie er selvfølgelig ikke i Vannvikan, men i Leksvik.

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»