Lademoen gård
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Lademoen gård
Jeg har funnet noen på Lademoen Gård på slutten av 1700-tallet, og ved folketellingen 1801. Hadde vært interessant å vite hvor denne Lademoen Gård lå. Den står oppført på Strinden prestegjeld, og Lade sokn. Men jeg regner med den ikke eksisterer i dag. Har ikke funnet noe hverken i By-leksikonet eller Strinda bygdebok.
Det var en "Bøjde procurator" som bodde der. Procurator betyr vel advokat eller noe slikt? Og Bøjde regnet jeg med betydde for den bygd eller bydel (?)
RandiE
Det var en "Bøjde procurator" som bodde der. Procurator betyr vel advokat eller noe slikt? Og Bøjde regnet jeg med betydde for den bygd eller bydel (?)
RandiE
Har kikket litt "rundt omkring" på dette. Ser ut til at Lademoen Gård lå under Rønningen gård, g.nr.9 Strinda, og Strinda tingrett holdt visst til der til slutten av 1700-tallet.Sannsynligvis ikke noe spor av den gården nå.
RandiE
RandiE
Det het lademoen tingsted, men adressen var Eliplass, senere Lykkens prøve. Her var 2 Wold lensmenn i tur og orden, mener at den andre var
Ole A. Wold, nevnt under Lykkens prøve i Byleksikonet, han var også prokurator. Her på Lademoen et sted også eksersersplass med telthus osv. Da kanonene fikk problemer med bebyggelsen
som vokste opp, ble skyteøvelsene flyttet til
Gravråk i Melhus? Derfra til Øysand.
Ole A. Wold, nevnt under Lykkens prøve i Byleksikonet, han var også prokurator. Her på Lademoen et sted også eksersersplass med telthus osv. Da kanonene fikk problemer med bebyggelsen
som vokste opp, ble skyteøvelsene flyttet til
Gravråk i Melhus? Derfra til Øysand.
Hei!
Den ene lensmannen som het Wold, var Bård Wold som også var en veldig populær skysskaffer for Strinda. etter at han gikk av som lensmann, fortsatte han som skysskaffer. Etter 40 år i dette virket, gikk han av i 1809. Voldsminde er oppkalt etter han. Så vidt jeg vet var vel Eliplass den første fastskole i Strinda.
Den ene lensmannen som het Wold, var Bård Wold som også var en veldig populær skysskaffer for Strinda. etter at han gikk av som lensmann, fortsatte han som skysskaffer. Etter 40 år i dette virket, gikk han av i 1809. Voldsminde er oppkalt etter han. Så vidt jeg vet var vel Eliplass den første fastskole i Strinda.
-
- Sted: TRONDHEIM
En av mine tippoldefedre er smeden Edevard Olsen Vold (også skrevet Wold), f. i Strinda 30/08/1844. Hans foreldre var Ole Eriksen Eliplads, f. 1810 i Strinda, også smed, og hustru Marith Olsdatter, f. ca 1818 i Klæbu. De hadde dessuten sønnen Ole Olsen Wold, f. 24/03/1849 i Strinda. Er det noen forbindelse her?
Kåre Hugås, ja jeg har registrert Baard Larsen Wold, gift med Ane Martha Pedersdatter Wold.(Hun var gift først med: Jørgen Jacobsen Lademoen) Jeg har ikke foreldre på Baard. Likeså er jeg på utkikk etter foreldre til Ane Martha Pedersdatter Wold (far Peder Simonsen? Peder Holthe?, og om hun har en søster, Marit Pedersdatter (Naustan), f.ca 1736-38, død 10.12.1824, gift med Ole Jonsen Wennen, jeg har anene hans, men ingen for Marit, kona. Noen som vet noe?
Randi
Randi
Hvis jeg ikke tar helt feil, så ble Lademoen skole og kirke bygd på det som het Eliplass. Min oldefar Ole Andreas Sæther, og hans far, skal ha virket som lærere på Eliplass skole.
mvh
Reidun Søbstad
mvh
Reidun Søbstad
-
- Sted: TRONDHEIM
Eliplass, gnr. 9/31, tidligere eiendom på Lademoen, ved Lademoen kirke. Opprinnelig en husmannsplass under Rønningen, fradelt 1812 og solgt til kjøpmann, bankdirektør Mathias Conrad Peterson. Her var det tingsted allerede på 1700-tallet. Fra 1841 tilhørte eiendommen Lade skolekommune;innlemmet i byen 1892. Eliplass ble 1899 kjøpt av Trondheim kommune. Hovedbygningen som var oppført av Peterson 1810, var en toetasjers tømmerbygning med høyt valmtak. Strinda herredsstyre hadde sine møter her fra 1837, og Strindens Sparebank hold til her 1842-47. 1841-1902 ble huset brukt av Eliplass skole, også kalt Sætherskolen, etter skolebestyrter Simon Sæther (1820-1889), som var lærer her fra 1866. Huset ble revet 1906, og mesteparten av grunnen ble lagt ut til park og tomt til Lademoen skole. (Sitat, Trondheim byleksikon, side 163.)
Mvh GHL
Mvh GHL
Ja, mye bra som står i Trondheim Byleksikon. Kjekt å ha det.
RandiE
RandiE