Maren Christophersdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Maren Christophersdatter

Legg inn av gj01097 » 4. januar 2003 kl. 11.09

Maset fortsetter:
Var Maren Christophersdatter (1775 - 1822) som ble gift med Sivert Pedersen Winther (1764 - 1843) samme person som tidligere (1798 ) hadde vært gift med Hans Åge Meier Valset (1766 - 1805), sønn av Ole Svendsen Valset (1738 - 1797) og Elen Hansdatter Meier Vik (1743 - 1813. Hvis det stemmer, må vel hennes sønn fra andre ekteskap, Hans Åge Meier(1816 - 1892) være oppkalt etter Marens første ektemann. Jeg velger inntil videre å tro at det dreier seg om en og samme Maren og at hun var datter av Christopher Jørgensen og Cathrine (Trina) Rasmusdatter Hovde. Og da var det vel hennes bror og sin egen svoger Sivert P. Winther utstedte skjøte på Aunekra til i 1834?
Familien fra Hovde opererer med slektsnavnet Regter/Rikter/Richter (kanskje også Regler). Hvor kommer dette navnet fra?
Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. januar 2003 kl. 16.18

Hei!
Den Maren Christophersdatter Fevåg som i 1724 ble gift med Jørgen Hansen Agdenes (Richter), er hun datter av Christopher Olsen Fevåg og søster til Thomas Christophersen Fevåg som i 1725 ble gift med Barbro Nilsdtr Husby?

Også en Kirsten Christophersd ble i 1720 gift med Elling Nilsen Berg. (Da de ble trolovet er Ole Hansen Fevåg nevnt som forløftingsmann, han var halvbror til Thomas). Da Elling og Kirsten fikk datteren Karen, var Maren Christophersd Fevåg fadder og også Ane Christophersd Strand.

Kanskje de er søstre?

Jan

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 4. januar 2003 kl. 17.07

Maren og Tomas er ganske sikkert søsken. Dei kallar begge ei dotter Karen, som kan vere namnet på kona til Krestafer Olsa Fevåg. Ho er ikkje nemnd ved namn ved dødsregistreringa i 1718, som gir oss eit omtrentleg fødselsår 1662. Krestafer var fødd oml. 1667 og døde 1719. Om Kirsten og Ane hører med i søskenflokken, veit eg ikkje, men det er truleg, etter som dei møtest i bryllup/forlovarar og barnedåpar.
Tor S.

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 8. januar 2003 kl. 13.40

Ja, det stemmer, Terje.
Maren var gift med Hans Åge Olsa Valset i 1798. Dei hadde ikkje barn. Ho vart gift med enkemannen Sivert Persa Winther 16.10.1808. Dei kom åt Heggvikan. Dei var halv-tremenningar.
Stamfaren for Richter-slekta i Fosen ser ut til å vere Hans Jørnsa Richter, som ved folketeljinga i 1701 er gjestgjevar på Agdenes. Han var gift med
enka Kirsten Sveinsdotter Valset (først gift med Ola Valset. Kirsten døde i 1696. Hans vart gift opp att med Ane Katrina (som eg ikkje veit kor var i frå).
I skiftet etter Kirsten i 1696 arvar sonen Svein frå første ekteskap og seks barn med Hans. Hans døde i 1739.
"Di" Maren er sonesonsdotter av Hans.
Hans sin son Jørn, f. 1676 var gift i 1724 med Maren Krestafersdotter Fevåg, og her kjem Maren-namnet inn. Men det var og ei Maren mellom barna til Hans og Kirsten. I skiftet etter Maren (kalla Marit) i 1765 arvar ektemannen Jørn, to søner og ei dotter.
Helsing Tor
Helsign Tor.

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 8. januar 2003 kl. 21.47

Hei!
Også Maren og Jørgen hadde Ole Hansen Fevåg som forløftingsmann ved forlovelsen i 1724. I skifte etter Ole Hansen Fevåg 26/3 1729 var avdødes halvbror Thomas Christophersen tilstede.

Er det noen som vet om Ole Hansen Fevåg kanskje var sønn av Hans Hansen, han som igjen var nevnt som sønn av Ane Nielsdatter (og død) i skifte etter henne 2/10 1691 fra hennes 1. ekteskap med en Hans?

(det ble et bråkete spørsmål). Jeg tror at Ole, Thomas og Maren sin felles mor kanskje het Maren.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 11. juni 2004 kl. 16.37

Hei!
Har lenge undret hva mor til Thomas Christophersen Fevåg(ca.1698-1763) og hans halvbror Ole Hansen Fevåg het. Har kommet til, utfra oppkalling av hennes barn, at hun trolig het Maren.

Nå har jeg funnet bevis for det: I skifte etter Ole Hansen Fevåg 26/3 1729 er hun nevnt. Jeg noterte ikke ordrett hva det stod, men noe sånn som at "den sl mandens moder, MAREN JOENSDATTER, som det var skifte etter i 1719"... osv.

Skifteprotokoll for 1717 til 1723 er gått tapt, så vi har ingen mulighet for å vite innholdet av det, men presten hadde skrevet at han i 1719, (husker ikke nøyaktig dato) gravlagde Christopher Fevågs qvinde.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Rissa»