Hei
Det er ikke lett å vite bygdebøker jeg egentlig trenger når jeg ikke er lokalkjent. Jeg bor i Tromsø og er på jakt etter min mormor's familie, som kommer fra Veø og Bolsø. De heter Røvik og Helland. De flyttet til Ålesund omkring 1900
Røvik og Helland
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: Kjøpes: Bygdebøker/slektsbøker fra Vestnes -området
Hei igjen.
Garden Helland ligger i Vestnes Kommune. Helland er i dag kommunesenteret i Vestnes. Dessverre har det ikke kommet ut bygdebok for denne del av Vestnes. Men det kan jo være at vi kan finne forbindelser til nærliggende bygder. Men da må vi ha mer opplysninger.
Helland er også en gard/grend i nabokommunen Haram, og derifra var det jo kort vei til Ålesund. Denne kan vi sikkert sjekke ut, for derifra er det bygdebok med opplysninger fra alle heimer.
Når det gjelder Røvik kan sikkert Osvald eller andre gi nødvendige opplysninger.
Med vennlig hilsen Helge
Tillegg:
Helland i Haram, Vatne sogn kan du nok se bort fra om slekta kom fra Veøy og Bolsøy.
Vestnes med garden Helland ble utskilt fra Veøy som eget prestegjeld i 1847
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... tml#bolsoy
Et generell slektsøk under Romsdal kunne kanskje gi deg flere opplysninger om rette steder.
Garden Helland ligger i Vestnes Kommune. Helland er i dag kommunesenteret i Vestnes. Dessverre har det ikke kommet ut bygdebok for denne del av Vestnes. Men det kan jo være at vi kan finne forbindelser til nærliggende bygder. Men da må vi ha mer opplysninger.
Helland er også en gard/grend i nabokommunen Haram, og derifra var det jo kort vei til Ålesund. Denne kan vi sikkert sjekke ut, for derifra er det bygdebok med opplysninger fra alle heimer.
Når det gjelder Røvik kan sikkert Osvald eller andre gi nødvendige opplysninger.
Med vennlig hilsen Helge
Tillegg:
Helland i Haram, Vatne sogn kan du nok se bort fra om slekta kom fra Veøy og Bolsøy.
Vestnes med garden Helland ble utskilt fra Veøy som eget prestegjeld i 1847
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... tml#bolsoy
Et generell slektsøk under Romsdal kunne kanskje gi deg flere opplysninger om rette steder.
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Røvik finner du i Bygdebok for Vågane også av Arnold Solemdal. Boka kom i 1992. Røvik ligger nå i Molde kommune.
Har du navn kan jeg slå opp for jeg har også den boken.
Hilsen
Osvald
Har du navn kan jeg slå opp for jeg har også den boken.
Hilsen
Osvald
hei
Min oldefar var Tomas Anton Røvik,født 13.02.1878 i Veø. Hans far var Peder Andreassen Røvik, gift med Olianna Trondsdatter. Tomas Anton var gift med Jensine Helland. Hennes far var Thore Helland, født 15.02.1840 i Vestnes.
Det er mer opplysninger om disse, og de som var før og etter jeg er ute etter.
Edith Jacobsen
Min oldefar var Tomas Anton Røvik,født 13.02.1878 i Veø. Hans far var Peder Andreassen Røvik, gift med Olianna Trondsdatter. Tomas Anton var gift med Jensine Helland. Hennes far var Thore Helland, født 15.02.1840 i Vestnes.
Det er mer opplysninger om disse, og de som var før og etter jeg er ute etter.
Edith Jacobsen
-
- Sted: BALLSTAD
Hei Edith.
Et godt råd kan være, når du ikke vet om det er riktig bok å kjøpe, å låne boka på biblioteket først. Da kan du selv se om det er rette boka og om den er verd å kjøpe.
Jeg har selv gjort det, og bestemt meg for et fremtidig kjøp.
Mvh Kirsti
Et godt råd kan være, når du ikke vet om det er riktig bok å kjøpe, å låne boka på biblioteket først. Da kan du selv se om det er rette boka og om den er verd å kjøpe.
Jeg har selv gjort det, og bestemt meg for et fremtidig kjøp.
Mvh Kirsti
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Dessverre så har ikke bygdebøker for Hellandområdet i Vestnes kommet ennå.
Ser av Thores konfirmasjon at faren Anders Olsen kommer fra Helland. Mor pige Sigrid Thoresdtr? har bopel Lervåg mens Thore er født og bor i Skavnes ved konfirmasjon 1854. Skavnes er i samme "bygdebokområde" som Helland.
Som vi ser er mor til Jensine, Marie, født i Eid Nordfjord i følge folketelling Ålesund 1900.
Mvh Helge
Ser av Thores konfirmasjon at faren Anders Olsen kommer fra Helland. Mor pige Sigrid Thoresdtr? har bopel Lervåg mens Thore er født og bor i Skavnes ved konfirmasjon 1854. Skavnes er i samme "bygdebokområde" som Helland.
Som vi ser er mor til Jensine, Marie, født i Eid Nordfjord i følge folketelling Ålesund 1900.
Mvh Helge
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Det ble en del blading (vel 200 sider Røvik), men fant på s 265 i bygdebok for Vågane endelig, og jeg siterer:
" D 3 Peder Andreassen Røvikhagen, 1850 - . Gift 1880 m Olianna Trondsdatter Holmem, f 1853. Familien flyttet til Sølsnes (i Veøy) 1880 og til Ålesund i 1885. 3 kjente barn.
E 1 Thomas Anton P. Røvik, f 1878, kaiarbeider i Ålesund.
E 2 Jakob P. Røvik, f 1879.
E 3 Anna Emilie Røvik, f 1881.
Fleire av barna har etterslekt i Ålesund."
I og med at forfatteren opererer med bokstaven E på Thomas vil du finn 4 generasjoner foran ham i boka, så jeg foreslår at du låner inn bygdebok får Vågane av Arnold Solemdal (Molde 1992).
Jeg stusser svært på hvem Olianna Trondsdatter Holmem er. Jeg finner henne i første omgang nemlig ikke under Holmem (bygdebok for Holm II). Her skal jeg forsøke litt mer da Holmem er mitt "nær"område.
Hilsen
Osvald
" D 3 Peder Andreassen Røvikhagen, 1850 - . Gift 1880 m Olianna Trondsdatter Holmem, f 1853. Familien flyttet til Sølsnes (i Veøy) 1880 og til Ålesund i 1885. 3 kjente barn.
E 1 Thomas Anton P. Røvik, f 1878, kaiarbeider i Ålesund.
E 2 Jakob P. Røvik, f 1879.
E 3 Anna Emilie Røvik, f 1881.
Fleire av barna har etterslekt i Ålesund."
I og med at forfatteren opererer med bokstaven E på Thomas vil du finn 4 generasjoner foran ham i boka, så jeg foreslår at du låner inn bygdebok får Vågane av Arnold Solemdal (Molde 1992).
Jeg stusser svært på hvem Olianna Trondsdatter Holmem er. Jeg finner henne i første omgang nemlig ikke under Holmem (bygdebok for Holm II). Her skal jeg forsøke litt mer da Holmem er mitt "nær"område.
Hilsen
Osvald