John Pedersen, Klikken & Margrethe S. Hansdatter
Moderator: MOD_Nordland
John Pedersen, Klikken & Margrethe S. Hansdatter
Leter etter aner og etterkommere av denne mannen. Han var gift med Margrethe Hansdatter fra Morsdalsfjord i gilleskål. De skal har fått barna Morris, Johan, Olof, Peder, Christian og Kanette. Jeg har fått opplyst at han er oldefar til henne jeg leter for. På hennes besteforeldre har jeg Jørgine Pettersen f. 1864 og Christian Julius Johnsen f. 1875. Christians mor har jeg funnet ut at er Johanne Andersdatter f.1835 Hols sogn. (folketelling 1875)
Problemet her er at jeg også har fått fødselsår 1892 på John Klikken. I tillegg blir jeg veldig usikker på om jeg har funnet rett mor på Christian. Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette??
Problemet her er at jeg også har fått fødselsår 1892 på John Klikken. I tillegg blir jeg veldig usikker på om jeg har funnet rett mor på Christian. Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette??
Re: John Klikken f. ukjent
Har funnet ut litt mer. Christian er født i 1874. Hans far John Pedersen f.1833 må da være den samme som John Klikken. Margrethe Sophie Hansdatter er født i 1844. Leter fremdeles etter aner til disse to. Tror de bodde på Vindvig (står det på dåpen til Christian)
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Kjersti,
Ja, det hjalp på med litt mer info
Var litt "rot" med navn og henvisning Christian Julius til Hol i Lofoten ....
Ser ut til at din venn har fått en Østerdøl i anerekka si
"John (Johan) Pedersen, gårdbruker, Sundsfjord, f. 1836
Ektefelle : Margrethe Sofie Hansdatter, f. 1/3-1845. Gift 7/5-1865
Barn ( etternavn Johnsen):
Moritz Pareli Johan, f. 27/7-1865
Peder Martin, f. 19/6-1868
Kanette Henrikke, f. 25/1-1872
Christian Julius, f. 1/10-1874
Olaf Nicolai Trygve, f. 21/1-1881
Johan Meier, f. 17/8-1883
Peder Johnsen, Kjæreng, Tynset, far
Hans Jensen, Klikvik, svigerfar "
Kilde : Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.
Skal se hva jeg finner om anene i samme nedtegnelser .. så kanskje du sjekker de skanna kirkebøker for Gildeskål opp mot det som er nevnt her.
( Så fint at du hjelper venner
)
Ja, det hjalp på med litt mer info

Ser ut til at din venn har fått en Østerdøl i anerekka si

"John (Johan) Pedersen, gårdbruker, Sundsfjord, f. 1836
Ektefelle : Margrethe Sofie Hansdatter, f. 1/3-1845. Gift 7/5-1865
Barn ( etternavn Johnsen):
Moritz Pareli Johan, f. 27/7-1865
Peder Martin, f. 19/6-1868
Kanette Henrikke, f. 25/1-1872
Christian Julius, f. 1/10-1874
Olaf Nicolai Trygve, f. 21/1-1881
Johan Meier, f. 17/8-1883
Peder Johnsen, Kjæreng, Tynset, far
Hans Jensen, Klikvik, svigerfar "
Kilde : Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.
Skal se hva jeg finner om anene i samme nedtegnelser .. så kanskje du sjekker de skanna kirkebøker for Gildeskål opp mot det som er nevnt her.
( Så fint at du hjelper venner

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
I flg samme kilde i mitt forrige innlegg :
Foreldre til Margrethe Sophia Hansdatter, Klikken, fødested Sund, f. 1/3-1845. Ektefelle: John Pedersen, Klekken :
Hans Petter Jansen, gårdbruker, Klikvik, f. 6/7-1809. Ble gift 10/10-1844 med Karen Gurine Nielsdatter, Klikvik, f. 6/7-1817.
Jeg flyttet emnet fra Nordland ukjent sted til Gildeskål. Sjekk alle data opp mot kirkebøkene.
Foreldre til Margrethe Sophia Hansdatter, Klikken, fødested Sund, f. 1/3-1845. Ektefelle: John Pedersen, Klekken :
Hans Petter Jansen, gårdbruker, Klikvik, f. 6/7-1809. Ble gift 10/10-1844 med Karen Gurine Nielsdatter, Klikvik, f. 6/7-1817.
Jeg flyttet emnet fra Nordland ukjent sted til Gildeskål. Sjekk alle data opp mot kirkebøkene.
Vennlig hilsen Gry
takk. skal sjekke i kirkebøkene. jeg syns dette er såpass spennende å holde på med at jeg med gleder hjelper andre
og det er veldig gøy at jeg selv får skikkelig god hjelp 

Har kikket i kirkebøkene nå, men det er ikke lagt ut kirkebok for gildeskål 1813, heller ikke for tynset 1832. Er det noen som vet om det eksisterer kirkebøker for disse periodene/stedene?
-
- Sted: BODØ
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Takk. Nå klarer jeg dessverre ikke å lese dem fra Gildeskål
De fra tynset må lånes ?

De fra tynset må lånes ?
- Vigdis Eilertsen Nysted
- Sted: NYGÅRDSJØEN
Hva er det du vil lete etter i Gildeskål kirkebok 1813?
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Dåpen til Karen/Karn Gurine Nilsdtr født 1813 og hennes ektemann Hans Jensen/Jansen Lund (?) f.1813
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Nr5 er datteren deres.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Nr5 er datteren deres.
Kan det være den Hans Petter som ble døpt 4 dg gml 14. nov. 1813. Foreldre Jens Larsen og Milla Persdtr. Stedsnavn er jeg usikker på. Slutter på ---vig. Kan være Vinvig, og det er et sted i G.skål som heter Vindvik. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Så var det Karen Gurina. Jeg ser ei Karen Thomina Nilsdtr. døpt ca feb 1814. Foreldre Niels Christensen og Karen Monsdatter, Nord-Finsæt.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Er det disse? Jeg har lest mye i Gildeskåls kirkebøker og begynner å få taket på skrifta. Hvis det over er feil, får vi lete videre.
Så var det Karen Gurina. Jeg ser ei Karen Thomina Nilsdtr. døpt ca feb 1814. Foreldre Niels Christensen og Karen Monsdatter, Nord-Finsæt.
Er det disse? Jeg har lest mye i Gildeskåls kirkebøker og begynner å få taket på skrifta. Hvis det over er feil, får vi lete videre.
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Forøvrig skal det nok være Sund, der du har Lund
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Karen Thominas foreldre skal være Nils Christophersen og Karen Petrikka Monsdatter. Hvis det er dem, så er vi inne i slekta til mannen min.
Vet du hva foreldrene til Karen Gurina het?
Vet du hva foreldrene til Karen Gurina het?
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Finner ingen Karen Gurine i døpt i 1813 el.1814
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Leste lenger opp at hun var f. i 1817!!!
Linken over er dåpen hennes, den 5. søndag etter Trinit, 6. juli. Hun ble døpt 4 uker gml. Foreldre Niels Christophersen og Gurina M. Svensdatter, Mevær.
Leste lenger opp at hun var f. i 1817!!!
Linken over er dåpen hennes, den 5. søndag etter Trinit, 6. juli. Hun ble døpt 4 uker gml. Foreldre Niels Christophersen og Gurina M. Svensdatter, Mevær.
Vigdis E. Nysted
mob 90791107
mob 90791107
Takk for hjelpa.
Det virker som det er rett mann du har funnet.
Da kom jeg et steg videre der å
Ingen av linkene du har lagt til virker.... Det er veldig typisk har jeg funnet ut av. Mange ganger når jeg har lagret sider fra digitalarkivet så virker ikke linken hvis det går mer enn en halv time fra den ble lagret til den brukes igjen.
Det virker som det er rett mann du har funnet.
Da kom jeg et steg videre der å

Ingen av linkene du har lagt til virker.... Det er veldig typisk har jeg funnet ut av. Mange ganger når jeg har lagret sider fra digitalarkivet så virker ikke linken hvis det går mer enn en halv time fra den ble lagret til den brukes igjen.
Hei Kjersti.
For å få linker av skannede kirkebøker til å lagre seg/ligge fast - les oppskrift her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 14&t=32791
nr.2 er best - Permanent sidelenke.
På folketellinger kopierer du bare i adressefeltet og limer inn der du vil ha det.
Tror alle de linkene du har fått fra meg fungerer?
For å få linker av skannede kirkebøker til å lagre seg/ligge fast - les oppskrift her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 14&t=32791
nr.2 er best - Permanent sidelenke.
På folketellinger kopierer du bare i adressefeltet og limer inn der du vil ha det.
Tror alle de linkene du har fått fra meg fungerer?
Lillian Kristiansen
De jeg har fått hos deg funker fint og den oppskriften har jeg fulgt før
Det er det å lagre dem som favoritter jeg plages med. Kanskje jeg bare skulle begynne å lagre de på ett dokument (så jo hvor fint det funket på det jeg fikk tilsendt av deg
)

Det er det å lagre dem som favoritter jeg plages med. Kanskje jeg bare skulle begynne å lagre de på ett dokument (så jo hvor fint det funket på det jeg fikk tilsendt av deg