Hei
Har nettopp begynt med slektsforskning og har kommet godt i gang, men er et par ting jeg lurer på:
Hvordan bør jeg registrere stedsnavn ved feks dåp? Jeg har en kar som er født på gården Kjørstad i Hadsel kommune/sogn i Nordland fylke, og da har jeg registrert Kjørstad, Hadsel, Nordland i feltet for sted i programmet mitt (Legacy). Har jeg ikke gårdsnavn blir det kommune/sogn og fylke; Hadsel, Nordland. Er dette er god praksis?
Når jeg skal legge inn kilder i programmet, har jeg feks for skanna kirkebøker laget en hovedkilde som jeg har kalt "Digitalarkivet - Skanna kirkebøker". Når jeg registrerer kilde på en dåp feks, henviser jeg til denne hovedkilden og legger inn permanent link fra DA som detalj. Hvor lurt er det egentlig, tenkte jeg, og lurte på om jeg skulle legge inn kildetekst i stedet på detalj som feks: "Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Fødte og døpte 1828, side 78-79." Det siste høres vel lurere ut?
Eller bør jeg legge inn hver kirkebok som en hovedkilde, og legge inn sidetall som detaljtekst?
Eirik
Hvordan registrere ting og tang?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Hvordan registrere ting og tang?
Hvorfor ikke legge dette spørsmålet til det norske brukerforumet for Legacy?
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php
Her vil du treffe mange flere rutinerte brukere av Legacy.
Mvh
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php
Her vil du treffe mange flere rutinerte brukere av Legacy.

Mvh
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/
Tenkte egentlig på generell praksis, og ikke for en bestemt software....
Eirik

Eirik
Hei der
Du er på rett spor
Det viktigste er at du følger en slags mal : "liten, stor, større, størst"
altså som du skriver gård, kommune/sogn, fylke, eventuelt land om du ønsker å ha det med.
Stedsnavnene bør være entydig, ikke skriv bare Nes eller OS, det er flere steder i Norge som heter det.
Lykke til med slektsforskinga
Du er på rett spor

Det viktigste er at du følger en slags mal : "liten, stor, større, størst"
altså som du skriver gård, kommune/sogn, fylke, eventuelt land om du ønsker å ha det med.
Stedsnavnene bør være entydig, ikke skriv bare Nes eller OS, det er flere steder i Norge som heter det.
Lykke til med slektsforskinga
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Eirik!
Jeg har kilde pr kirkebok, og bruker sidetall/nr som detalj, og foreløpig legger jeg link til kirkeboken i feltet for detalj-tekst.
Det at kilden ligger på Digitalarkivet som skannet er egentlig "likegyldig".
Jeg har en hovedkilde som heter f.eks.
(Kildetype: Kirkebok)
Ullensaker Akershus MINI 13 1815-1835
jeg henter inn denne kilden på hendelsen, legger i detaljfeltet: Konfirmasjon, s34 nr8 (f.eks)
det er helt sikkert mange muligheter og måter å gjøre det på, men det at kilden ligger på Digitalarkivet er egentlig helt uvesentlig i hovedkilde-øyemed, alle kirkebøkene vil jo etter hvert ligge på Digitalarkivet, og da har du egentlig "kastet bort" en verdifull måte å raskt se hva som er kilden, Digitalarkivet er jo ikke kilden, det er kirkeboken som er kilden.
Lykke til med en fantastisk hobby!
Jeg har kilde pr kirkebok, og bruker sidetall/nr som detalj, og foreløpig legger jeg link til kirkeboken i feltet for detalj-tekst.
Det at kilden ligger på Digitalarkivet som skannet er egentlig "likegyldig".
Jeg har en hovedkilde som heter f.eks.
(Kildetype: Kirkebok)
Ullensaker Akershus MINI 13 1815-1835
jeg henter inn denne kilden på hendelsen, legger i detaljfeltet: Konfirmasjon, s34 nr8 (f.eks)
det er helt sikkert mange muligheter og måter å gjøre det på, men det at kilden ligger på Digitalarkivet er egentlig helt uvesentlig i hovedkilde-øyemed, alle kirkebøkene vil jo etter hvert ligge på Digitalarkivet, og da har du egentlig "kastet bort" en verdifull måte å raskt se hva som er kilden, Digitalarkivet er jo ikke kilden, det er kirkeboken som er kilden.
Lykke til med en fantastisk hobby!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Ja, tenkte nok at noe slikt var lurest.
Et annet spørsmål om dette: Hvis man har sjekket kirkeboken på digitalarkivet, kan man da sette at kilden er "verifisert"?
Eirik

Et annet spørsmål om dette: Hvis man har sjekket kirkeboken på digitalarkivet, kan man da sette at kilden er "verifisert"?
Eirik
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Dersom du nå mener den skannede kirkeboken, er den like god som omJeg du har lest originalen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen