Kari Olsdotter Heggem

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05314
Sted: VEVANG

Kari Olsdotter Heggem

Legg inn av gj05314 » 7. august 2007 kl. 9.42

Jeg lurer på om det er noen som vet noe mer om anene hennes enn set som står i Gjemnesboka bind 1? Jeg ser det står at hun stammer fra den kjente Berge-ætta fra Bergsøya, men finner ikke noen informasjon om den ætta noe sted. Noen som kan hjelpe meg? Jeg vet at faren hennes heter Ola Olson Heggem, og hans far Ola Olson Berge, han igjen er sønn av en Ole Toreson. Er takknemlig for alle svar. :)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kari Olsdotter Heggem

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. august 2007 kl. 10.15

Det står noe i en av de første årgangene av Nordmøre Historielags Årsskrift, i alle fall før krigen. Her jeg er nå, har jeg ikke tilgang til dem og kan ikke slå opp.

Der er det gjengitt et skiftebrev fra Berge fra ca. 1590, og nå tar jeg det fra minnet, som forteller noe om anene bakover. Så vidt jeg vet er det den eneste publiserte artikkelen som handler om Bergeætta. Det kan være gamle avisartikler om den, uten at jeg kjenner til det.

Problemet der også er at anene bakover ramses opp far for far. Men dessverre uten at de får seg tillagt et gardsnavn. Slik at vi vet ikke hvor de har bodd. Så vidt jeg husker spekuleres det i artikkelen om tilknytning til Aspaætta, siden det er merkelig at to store ætter bodde rett ved siden av hverandre.

Jeg synes for øvrig at argumentet halter litt, siden Aspaætta på det tidspunktet vel var godt bofast på Veiholmen, og det var vel litt ut på 1500-tallet at Aspa ble deres faste tilholdssted?! Det er mye å spekulere i her, og også mye å gripe fatt i. Det kan være ved grundige kildeundersøkelser at noen finner mer ut av Bergeætta enn det som hittil er publisert. :)

Et godt eksempel på at det er mulig å finne nytt stoff om gamle Nordmørsslekter er artikkelen av Klaus Johan Grønseth Myrvoll: "Eitkvart nytt um Aspa-ætti." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 36 (1998): sidene 273-282.
:) Tore

gj05314
Sted: VEVANG

Legg inn av gj05314 » 8. august 2007 kl. 11.47

Tusen takk for svaret. Vet du hvor jeg kan finne de tidsskriftene? Er relativt fersk i gamet skjønner du:)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. august 2007 kl. 12.44

Biblioteket på Eide kan nok skaffe dem, på fjernlån via fylkesbiblioteket, hvis ikke Eide bibliotek har dem sjøl da. Men da hadde det nok hjulpet å vite hvilken årgang artikkelen var i. Jeg har for noen år siden, nevnt den artikkelen i en av debattene på Digitalarkivets Brukarforum, men jeg finner den ikke igjen, uansett hvordan jeg leter. (Noe som vel viser hvor vanskelig oppbygd det forumet er..... (et hjertesukk fra min side) )

Kristiansund bibliotek har alle årgangene av Historielagets årsskrift på Lokalavdelinga, og der er det bare å møte opp og bla igjennom. :) Kanskje har de alle årgangene på biblioteket i Molde også. Men prøv biblioteket på Eide først, du, hvis du ikke tar deg en bytur. :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. august 2007 kl. 14.30

Skinnbrevet fra 1597 er gjengitt i Årsskriftet for Nordmøre Historielag i 1927, sidene 53-55.

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»